۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵

انتقادآیت‌الله‌نوری ازبرخی‌جشنواره‌های فجر

حضرت آیت الله نوری همدانی با انتقاد از نحوه برگزاری برخی از جشنواره‌های دهه فجر، گفت: کسانی که در مبارزات انقلاب و جنگ تحمیلی هیچ نقشی نداشته‌اند نباید به عنوان مهمان به این جشنواره‌ها دعوت شوند.
کد خبر : ۱۶۱۸۰۴
صراط:  حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار فرماندهان بسیج سازمان صداوسیمای سراسر کشور، با اشاره به حضور برخی چهره‌های غیر انقلابی در جشنواره‌های دهه فجر، اظهار داشت: برخی چهر‌ه‌هایی که مبارزات انقلاب، جنگ و جبهه را ندیده‌اند در این جشنواره‌ها دعوت می شوند.

وی برگزاری چنین جشن‌هایی را در تضاد با فرهنگ انقلاب دانست و تصریح کرد: عده‌ای هستند که برخلاف حرکت‌های اسلامی و فرهنگ ناب انقلاب این جشنواره‌ها را برگزار می کنند؛ شما نباید در برابر این جریانات ساکت باشید.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که دهه فجر برای فجرآفرینان است، گفت: چه کسی این فجر را به وجودآورد؟ همین پا برهنگان، محرومان، چهره‌های آفتاب سوخته از شهرها و روستاهای مختلف این انقلاب را بوجود آوردند بنابراین باید از حضور چنین افرادی استفاده شود؛ دهه فجر به ما متذکر می شود که برای حفظ و تداوم راه انقلاب باید با این اقشار ارتباط برقرار کرد و به فکر آنان بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم شناساندن ابعاد مختلف انقلاب بسیار را بسیار مهم خواند و ابراز داشت: در بعد سیاسی باید آرمان‌های امام(ره) و دستاوردهایی که در این زمینه داشته‌ایم را تبیین کنید؛ تشکیل حکومتی که در رأس آن ولایت فقیه است در تاریخ بی سابقه بود؛ این یکی از مهم ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب است.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: قیام‌های مختلفی در طول تاریخ صورت گرفت اما کسی فکر نمی کرد شاه را بتوان کنار زد؛ تنها کسی که می گفت شاه باید برود، امام خمینی(ره) بود؛ ایشان می دانست تشکیل حکومت در همه چیز تأثیرگذار است.

وی از بین بردن استبداد و استکبار را یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب برشمرد و گفت: سلاح امام(ره) در برابر اینها همان سلاح انبیاء بود؛ می فرمود این سلاح هرگز کند نخواهد شد، این همان فرهنگ شهادت طلبی و جهاد است؛ امام(ره) مردم را به نحوی تربیت کرد که امروز میلیون‌ها انسان عاشق شهادت داریم.

استادبرجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تشریح بعد اقتصادی انقلاب، بیان داشت: امام(ره) می فرمود ما با این همه ذخایر و ظرفیت‌های موجود در کشور چرا باید فقیر داشته باشیم؛ در فرهنگ اسلام جهل، ظلم و فقر نیست، همه پیامبران الهی با کارهای خود سعی داشتند این سه را از میان برداند.

عزت و علم با کنار زدن دشمن حاصل می شود

این مرجع تقلید با تأکید بر این که درک صحیح فرهنگ انقلاب بسیار ضروری است، یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌ها را شهامت و شجاعت در برابر دشمنان دانست و گفت: امام(ره) به مردم جرأت بخشید تا بتوانند در مقابل شاه و دیگر مستکبران بایستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی به آیه« قَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَالْحِکْمَةَ وَعَلَّمَهُ» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید داود جالوت را کشت و ما به او حکومت و علم دادیم، یعنی تا زمانی که دشمن را از میان برندارید، نه حکومت و نه ارزش دارید و نمی توانید تحصیل علم کنید؛ اگر در این راه گام بردارید خدا وعده یاری کرده است و گرنه نمی توانید گامی در جهت رسالت الهی بردارید.

وی حرکت‌های بزرگ تاریخی را مدیون شخصیت‌هایی دانست که با فکر و فرهنگ خود انقلاب کرده‌اند و گفت: این حرکت‌ها گاهی در یک منطقه و گاهی در کل عالم، گاهی در یک مقطع زمانی و گاهی همیشگی و جاودان، برخی با انگیزه الهی و برخی بدون آن، برخی در یک بعد سیاسی یا فرهنگی و بعضی در همه ابعاد تأثیر گذار بوده است؛ انقلاب ما الهی، دینی، مقدس است و برای همه ابعاد زندگی برنامه دارد و در کل جهان اثر گذار است.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: کار شما بسیار ظریف و مشکل است چراکه با فکر و روح مردم ارتباط دارید؛ شما راهنمای افکار مردم ایران و بلکه کل جهان هستید؛ رسانه‌های استکباری به نحوی سیاه‌نمایی می کنند که برخی ملت‌ها گمان می کنند در این کشور عده‌ای شورش کرده‌اند و حکومت را بدست گرفته‌اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اما وقتی با آنها ارتباط می گیریم و در مورد اهداف انقلاب، دلایل قرآنی و روایی و پیرامون شخصیت امام(ره) با آنها سخن می گوییم، خاضع می شوند و علاقه خاصی به این انقلاب پیدا می کنند؛ این رخداد در میان حوادث تاریخی بی نظیر است و این امر رسالت ما را بسیار سنگین کرده است.
منبع: رسا