۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
حجت‌الاسلام محمدی عراقی:

ما نباید در مقابل تحریف‌ها سکوت کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اغراق و تحریف را دو معضل تصویر سازی از امام و انقلاب برشمرد و گفت: ما نباید در مقابل تحریف‌ها سکوت کنیم چراکه در این صورت تصویر نسل سوم و چهارم از انقلاب اشتباه خواهد بود.
کد خبر : ۱۶۱۸۷۵

صراط: حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، عضو مجمع  تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی به بیان نحوه آشنایی خود با امام (ره) پرداخت و گفت: پدر من شاگرد آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) بودند که به خاطر دارم در کودکی‌ام هرگاه پدرم قصد داشتند به کلاس بروند گاهی می‌گفتند کلاس آقا و گاهی عنوان کلاس حاج آقا را به کار می‌بردند که این امر به معنای این بود که کلاس آیت‌الله بروجردی با عنوان کلاس آقا و کلاس آیت‌الله خمینی را با عنوان حاج آقا یاد می‌کردند چراکه در آن زمان هنوز به امام، آیت‌الله خمینی گفته نمی‌شد و حاج آقا روح‌الله معروف بودند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ‌از سوی دیگر شانس دیگری که داشتیم این بود که منزل ما در قم فاصله زیادی با امام نداشت و خانه امام در کوچه ارم در قم بود که به بیت امام منتهی می‌شد و پدرم این پیشنهاد را داده بود که خانه ما از خانه امام دورتر بود خانه‌هایمان را با یکدیگر عوض کنیم که این امر پس از دستگیری امام خمینی (ره) منتفی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که باروح لطیف امام خمینی (ره) در کودکان تاثیر می‌گذاشت خاطرنشان کرد: ‌اگر بخواهم به این سوال پاسخ دهم باید بگویم که راستش نمیدانم اما من هم خیلی به این موضوع فکر کردم که به این نتیجه رسیدم که خداوند در قرآن می‌گوید آنان که با خدا هستند محبت آن‌ها در دل جا دارد.

محمدی عراقی به بیان خاطره‌ای از 15 خرداد 42 پرداخت و تصریح کرد: من دقیقاً به خاطر دارم در 15 خرداد 1342 در کلاس ششم ابتدایی بودم که امام خمینی (ره) پس از سخنرانی در مدرسه اعظم فیضیه دستگیر شده بودند که مدرسه ما آن روز تعطیل شده بود و تمام بچه‌ها به خیابان‌ها ریخته بودند و من کودکان دبستانی را دیدم که کیف خود را بر سر گرفته بودند و این شعار را فریاد می‌زدند که «از خون خود گذشتیم با خون خود نوشتیم یا مرگ یا خمینی» که من نمی‌دانم این شعار چه زمانی ساخته شد اما برایم جالب توجه بود که من به واسطه پدرم که شاگرد امام بودند آشنایی با امام داشتم اما این کودکان دبستانی نیز عشق به امام داشتند و امام خمینی ویژگی‌های ممتازی داشتند.

وی ادامه داد: رژیم شاه اقدامات وحشیانه بسیاری انجام داد که حتی شاهد بودیم در سرکوب نظامی مردم از سلاح‌های هوایی استفاده کردند و با فانتوم‌هایی که باید برای امنیت مردم استفاده می‌شد دیوار صوتی در قم را شکستند تا مردم را وادار به سکوت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از سکوت آمریکایی‌ها در مقابل اقدامات ضد حقوق بشر گونه شاه علیه مردم کشورمان گفت: آنان 15 خرداد 42 را بایکوت کردند و حتی به شاه اعتراض نکردند که چگونه از فانتوم‌هایی که برای امنیت مردم به کار گرفته شود، علیه آنان استفاده شد.

محمدی عراقی با بیان اینکه محبت امام خمینی (ره) در قلب‌ها جای دارد، گفت: همانگونه که امام (ره)در اشعارشان به آن شاره کردند انتظار فرج را باید از نیمه خرداد داشت.

حجت‌الاسلام محمدی عراقی درباره پشت سر گذاشتن دوران سخت مبارزه و جنگ و مقایسه انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان تصریح کرد: ما در سالگرد انقلاب باید به همین مسائل و ارزیابی و بررسی این موضوعات بپردازیم؛ رسانه ملی نیز می‌تواند با دعوت از قشرهای مختلف مردم، فرهیختگان و خانواده شهدا به این مسائل بپردازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ما از نظر موفقیت با هیچ انقلابی قابل مقایسه نیست، ادامه داد: رهبری این انقلاب که نقش بی‌بدیلی در هدایت انقلاب اسلامی داشت کار خود را به نحو احسن انجام داده‌اند.

وی در برنامه «روز از نو» که از شبکه دوم سیما پخش می‌شد به مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های دنیا و منطقه پرداخت و خاطر نشان کرد: بیداری اسلامی از حدود 3 سال قبل در منطقه ما شکل گرفته و از سوی دیگر مصر نیز به عنوان یک کشور متمدن و با فرهنگ چند روز قبل سومین سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت اما وقتی توجه می‌کنیم می‌بینیم آنها بر اساس ضعف رهبری به عنوان مهم‌ترین عامل، بیشتر دستاوردهای انقلاب خود را از دست داده‌اند، در حالی که مردم مصر مردمی بسیار بافرهنگ و صبور هستند.

محمدی‌عراقی استقلال را یکی از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: ما امروز یکی از مستقل‌ترین کشورها هستیم هر چند که مشکلاتی داریم و این مشکلات نیز ناشی از ایستادگی در مقابل استکبار است اما مردم تحمل می‌کنند و ما امروز سربلندیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قدرت جمهوری اسلامی امروز در حدی است که قدرت‌های جهان مجبور هستند پس از 30 سال تحریم بگویند که ما حاضریم با شما گفت‌وگو کنیم.

وی در عین حال متذکر شد: البته همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما آنچنان که باید از نظر فرهنگ عمومی، معنویت و اخلاق پیشرفت نکرده‌ایم و این مسئله به همه از جمله به بنده و امثال من باز می‌گردد.

محمدی عراقی با بیان اینکه باید بپذیریم ما نتوانسته‌ایم رسالتی که انقلاب و خون شهدا بر عهده ما گذاشته آن طور که باید انجام دهیم، گفت: البته این به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه علمی و فناوری و با تأکید بر این موضوع که جوانان باید به خاطر این پیشرفت‌ها به خود ببالند، گفت: شاخص‌های توسعه علم و فناوری ایران اسلامی، در دهه پیشرفت و عدالت به شدت رشد کرده است.

وی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه بیوتکنولوژی، هوا فضا، نانو، ماهواره، کاوشگرها، دستیابی به فناوری سوخت برگشت‌ناپذیر و تولید هزاران سانتریفیوژ نسل جدید در شرایط تحریم اشاره کرد و افزود: تدوین اسناد ملی از جمله سند ملی سلول‌های بنیادین، سند جامع هوا فضا، نقشه جامع علمی کشور و بسیاری دیگر از این موارد با اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده اما نقطه آغاز این پیشرفت‌های حیرت‌انگیز، سخنان و مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده است.

محمدی‌عراقی ادامه داد: از سال 81 که مقام معظم رهبری در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها نهضت نرم‌افزاری و تولید علم را مطرح کردند ما امروز شاهد این هستیم که در بعضی فناوری‌ها ایران در جهان از رتبه پانزدهم برخوردار است و در منطقه نیز رتبه اول را دارد لذا ما از سند چشم‌انداز جلوتر هستیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آنچه باعث انحراف ذهنی نسل جدید از انقلاب می‌شود تحریف تصویرها از امام و انقلاب است، گفت: مهمترین رسالتی که بر عهده نسل اول انقلاب قرار دارد انتقال صحیح و واقعی مسائلی است که از انقلاب مشاهده کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر امام و مردم نبودند ما مبارزین در زندان‌های رژیم شاه پوسیده بودیم و این فضا باید برای نسل جدید ترسیم شود، تصریح کرد: برخی از کسانی که قلم و هنر داشته‌اند نه تنها به معرفی مهمترین انقلاب قرن نپرداخته‌اند بلکه بدتر از آن به تحریف و تصویرسازی غلط نیز روی آورده‌اند.

محمدی عراقی با ابراز ناراحتی از مصاحبه‌های تحریفی درباره امام و انقلاب که از سوی برخی افراد صورت می‌گیرد، به بازخوانی نقش شهدای انقلاب پرداخت و گفت: ما از بیگانگان توقع نداریم اما برخی افراد سعی دارند که چهره‌ای خشن، قدرت‌طلب و انحصار‌طلب از حضرت امام ارائه دهند که گویا ایشان با دیگران و مراجع رقابت داشته‌ است؛ در این صورت نسل سوم و چهارم چه فکری درباره این انقلاب می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما باید به اصلاح این تصویر بپردازیم، خاطر نشان کرد: من از یاران امام و کسانی که ایشان را دیده‌اند تعجب می‌کنم چرا که ما نباید در مقابل این تحریف‌ها سکوت کنیم، برخی می‌گویند ما می‌خواستیم در آن دوره خونریزی نشود و حتی قبول کرده بودیم بختیار استعفا ندهد و امام هم بپذیرد اما امام زیر قولش زد، لذا از این موارد تحریف بسیار است و باید مراقب باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: نباید درباره تصویرسازی از امام و انقلاب اغراق صورت گیرد اما باید یک تصویری واقعی و حقیقی ترسیم شود.


منبع: فارس