۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴

پشت پرده تصمیم جدید پادشاه عربستان

پادشاه سعودی طی به اصطلاح فرمانی رسما تروریست هایی را که پس از آزادی از زندان برای جنگ افروزی راهی سوریه کرد تا به ارتکاب جنایت علیه مردم دست بزنند، تهدید کرد در صورتی که به عربستان برگردند، دستگیر و زندانی خواهند شد.
کد خبر : ۱۶۱۹۶۳
صراط: روزنامه تشرین سوریه به بررسی پشت پرده فرمان عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان در خصوص آن دسته از اتباع این کشور پرداخته است که در اقدامات تروریستی و جنگ طلبانه خارج از عربستان شرکت داشته‌اند، نوشته است رژیم آل سعود فرمان های جدیدی را برای رهایی از تروریستهایی که خود به سوریه و دیگر مناطق جهان اعزام کرده، صادر کرده است و با این فرمان بر این افراد برای ادامه جنگ فشار وارد کرده و البته تهدید کرده است در صورتی که این افراد به عربستان برگردند، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و به زندان افکنده می شوند.

عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی روز دوشنبه فرمانی صادر کرد که به منزله تهدید تروریست های سعودی درباره پیامدهای بازگشت به عربستان است. بر اساس این فرمان، آن دسته از اتباع عربستان که در اقدامات جنگ طلبانه در خارج از این کشور شرکت کنند یا به گروه های افراطی وابستگی داشته باشند، به حبس از سه تا 20 سال محکوم خواهند شد.

این اقدام پادشاه سعودی چند روز پس از انتشار اسناد و مدارکی صورت می گیرد که تاکید می کند رژیم آل سعود، هزاران زندانی را از زندان های خود به شرط پیوستن به گروه های تروریستی در سوریه برای جنگ با ارتش این کشور آزاد کرده است.

البته شاه عربستان اقدام جدید خود را اینگونه توجیه کرده است که هدف از آن جلوگیری از آسیب رسیدن به جایگاه عربستان و روابطش با کشورهای دیگر از جمله جلوگیری از خدشه وارد شدن به رهبران سعودی است، بدون اینکه عبدالله بن عبدالعزیز و دیگام حاکمان عربستان اعتنایی به جنایاتی داشته باشند که تروریست های مزدورشان مرتکب می شوند و تمام هم و غمشان این است که آبروی شاه سعودی و آل سعود حفظ شود.

به نوشته تشرین، موسسات آماری غربی چند روز پیش یک گزارش آماری منتشر کردند که در این گزارش تعداد بیگانگانی که در سوریه در کنار گروه های تروریستی می جنگند، فاش شده است.

در این گزارش با عنوان "جنگجویان خارجی در سوریه و ملیت های آنها"، به تعداد کشته ها و همچنین مفقود شده ها اشاره شده و آمده است تروریست های سعودی در رده دوم جنگجویان خارجی در سوریه قرار دارند و تعدادشان، حدود 12 هزار نفر است که تا کنون سه هزار و 872 نفر از آنها به هلاکت رسیده و حدود دو هزار و 689 نفر هم در ردیف مفقود شده ها هستند.

اعتراف ضمنی عبدالله بن عبدالعزیز به حضور افسران و نظامیان سعودی در گروه های تروریستی

از سوی دیگر نگاهی به محتوای فرمان جدید شاه سعودی که گفته است اگر کسانی که در اقدامات جنگ طلبانه در خارج از عربستان شرکت کنند از افسران و نظامیان باشند، مجازات آنها به حبس از پنج تا 30 سال خواهد رسید که نشان دهنده اعتراف ضمنی شاه عربستان به حضور افسران و نظامیان سعودی در صفوف گروه های تروریستی است که این تهدید، صدها نظامی سعودی را که رژیم آل سعود برای جنگ با ارتش به سوریه اعزام کرده، وادار خواهد کرد به اقدامات خود ادامه دهند، زیرا آنها به خوبی می دانند که در صورت بازگشت به عربستان، جانشان به خطر خواهد افتاد.

روزنامه تشرین نوشت وزارت کشور انگلیس قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن، هر فرد دارای تابعیت دوگانه که دست داشتنش در تروریسم ثابت شود، سلب تابعیت خواهد شد که هدف از این اقدام انگلیس، رهایی از شر تروریست هایی است که سازمان اطلاعات انگلیس زمینه خروج آنها از این کشور و اعزام به سوریه از طریق ترکیه را تسهیل کرده بود و امروز می خواهد برای همیشه از شر آنها خلاص شود.

از سوی دیگر شیخ عبداللطیف آل الشیخ رئیس آنچه شورای امر به معروف و نهی از منکر سعودی خوانده می شود، هشدار داده است مردم عربستان باید از کسانی که به نام جهاد، جوانان را گمراه می کنند تا به خارج از عربستان برای جنگ بروند، برحذر باشند.

آل الشیخ گفته است کسانی که بدون فرمان پادشاه عربستان و به زعم وی، ولی امر سعودی، خواستار جهاد می شوند، در حقیقت دعوت به گمراهی می کنند و جهاد تنها در صورتی مجاز است که ملک عبدالله اعلام کند.
وی با هشدار درباره پیامدهای خطرناک رفتن سعودی ها به سوریه و دیگر مناطق برای جنگ به بهانه جهاد تاکید کرده است چنین رفتارهایی سبب ایجاد محدودیت و مشکل برای شهروندانی می شود که به خاطر تجارت یا درمان به خارج از عربستان سفر می کنند.

آل الشیخ همچنین در واکنش به جمع آوری پول از مردم برای کمک به تروریست ها در سوریه و دیگر مناطق گفته است کسانی که خواستار کمک های مردمی می شوند، مجاز به این کار نیستند، و مردم نباید پول های خود را به آنها بدهند، زیرا این پول ها به کانون های فتنه سرازیر می شود یا به دست کسانی می رسد که می خواهند در کشور ما فتنه ایجاد کنند، این افراد مبلغان گمراهی و فتنه هستند.

آل الشیخ به فریب جوانان عربستان از سوی مبلغان وهابی برای رفتن به سوریه و دیگر مناطق از طریق صدور فتاوای دروغین اشاره کرده و گفته است نباید به مبلغان فتنه اجازه داد جوانان ما را فریب دهند.

البته رسانه ها و شخصیت های سعودی در تحلیل تصمیم و اقدام جدید شاه عربستان گفته اند این تصمیم سد محکمی در برابر منادیان مرگ و حزبی گرایی و تفرقه افکنان ایجاد می کند و به خاطر تمایل به حفظ امنیت و ثبات کشور اتخاذ شده است، این افراد و رسانه ها به این اشاره نکردند که گناه مردم سوریه و کشورهای دیگر که تروریست های سعودی، زندگی شان را به جهنم تبدیل کرده و خواب و آرامش را با جنایاتشان بر آنها حرام کرده اند، چیست که باید همچنان شاهد اقدامات جنایتکارانه تروریست های سعودی و غیر سعودی باشند.

یکی دیگر از دلایل اتخاذ تصمیم اخیر از سوی عبدالله بن عبدالعزیز احساس خطر وی برای آینده حکومت آل سعود می تواند باشد که البته این نکته در تحلیل روزنامه الوطن از رسانه های رسمی سعودی اینگونه آمده است که فرمان پادشاهی در این شرایط نشان دهنده درک خطری است که از ناحیه گروه های افراطی و جوانان فریب خورده سعودی در کمین عربستان است .

شاه عربستان گفته است هر کس در اقدامات جنگی خارج از عربستان به هر شکلی مشارکت مند یا به گروه های دینی یا فکری افراطی یا به گروه هایی که به عنوان گروه های تروریستی در داخل یا منطقه یا سطح بین الملل طبقه بندی شده اند، وابسته باشد، به سه تا 20 سال حبس محکوم خواهند شد.

نکته جالب اینکه الوطن به صراحت به این نکته اشاره می کند که هدف اول و آخر عبدالله بن عبدالعزیز از فرمان جدید خود فقط حفظ عربستان(ادای بقای آل سعود) است و از نظر الوطن و  دیگر رسانه های سعودی، جان مردم بیگناه سوریه، عراق و دیگر مناطق که تروریست های سعودی و دیگر کشورها هر روز مرتکب جنایت علیه آنها می شوند، هیچ اهمیتی ندارد و تنها چیزی که مهم است، باقی حکومت آل سعود است.

روزنامه الشرق عربستان هم در خصوص تصمیم عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی نوشته است عربستان راه را به روی تروریسم خارج بسته است.

البته این روزنامه به نقل از حقوقدانان و کارشناسان در اشاره به فریب جوانان عربستان از سوی مبلغان وهابی برای رفتن به سوریه تحت عنوان جهاد مورد ادعای وهابیون اذعان می کند تحریک به ادعای جهاد و یاری مسلمانان، فریب و دروغ و سوء استفاده از دین به شمار می رود .

الشرق در عین حال ادعا می کند فرمان اخیر ملک عبدالله بر موضع مستمر عربستان در مبارزه با تروریسم و مهار آن تاکید می کند.

مشعل آل علی در گفت و گو با این روزنامه سعودی می گوید فرمان ملک عبدالله هشداری به جوانان عربستان است که مرتکب اشتباه شده  اند، آنها نمی دانند به کجا می روند و زیر پرچم چه کسانی خواهند بود و به نفع چه کسانی فعالیت خواهند کرد و چه بسیار کسانی که گمان می کنند به بهشت خواهند رفت در حالی که در جهنم خواهند بود. اشاره این شخصیت سعودی به صدور فتاوای دروغین از سوی مبلغان وهابی با هدف فریب جوانان عربستان برای رفتن به سوریه تحت ادعای جهاد در راه خدا و رفتن به بهشت از گذرگاه سوریه است و البته غیر انسانی و غیر اسلامی ترین فتوای وهابیون یعنی فتوای جهاد نکاح هم را باید یادآوری کرد که فشحا و زنای دختران عرب با تروریست های تکفیری مسلح در سوریه را همچون جهاد در راه خدا دانسته که به زعم و ادعای واهی وهابیون، کسانی که دست به این اقدام زشت و غیر  اسلامی و غیر انسانی بزنند، به بهشتی وارد می شوند که وهابیون بشارت داده اند و البته نکته جالب اینجاست که صادرکنندگان فتاوایی همچون جهاد و جهاد نکاح در سوریه، هر از چند گاهی به بهانه تبلیغ آموزه های وهابی و بدعت های خود به پایتخت های اروپایی برای عیاشی و شهوت رانی می روند.

آن روزها که هنوز غربی ها تاکیدهای مستمر مقامات سوری مبنی بر حضور تروریست های خارجی از جمله سعودی در خاک سوریه را انکار می کردند و نادیده می گرفتند، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به حامیان گروه های تروریستی هشدار داده بود تروریست های مزدورشان، روزی به سراغ خود آنها خواهند آمد و آتشی که آنها در سوریه افروخته اند، روزی دامن خودشان را خواهد گرفت، شاید کسی گمان نمی کرد امروز عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی چنین فرمانی در خصوص مجازات کسانی که برای اقدامات جنگ طلبانه به خارج از عربستان بروند، صادر کند، هر چند از بعد دیگری اینگونه تحلیل کنیم که یکی از هدف های پشت پرده شاه سعودی، فشار بر تروریست های سعودی برای ادامه حضور در سوریه و مناطق دیگر و هشدار به آنها درباره عواقب بازگشت به عربستان باشد.

زکریا عبد العزیز رئیس دادگاه استیناف و رئیس سابق باشگاه قضات مصر می گوید مجازت کسانی که جوانان را با آنچه جهاد می خوانند فریب دهند و آنها را به میدان های مرگ بکشانند، اعدام است.

در حالی که مبلغان وهابی سعودی با ادعای جهاد در سوریه و حتی عراق، جوانان عرب به ویژه عربستانی را برای پیوستن به گروه های تروریستی فریب می دهند، عبدالعزیز تاکید می کند اعتقادی به جهاد میان مسلمانان ندارد و کسانی که با ادعای جهاد، جوانان را فریب داده و وارد سوریه می کنند تا میان مردم این کشور آتش فتنه و اختلاف روشن کنند، مرتکب جنایت بزرگ می شوند.

وی در اشاره به تروریست هایی که به بهانه جهاد در راه خدا با ارتش سوریه می جنگند، تاکید می کند این افراد باید بدانند که جهاد مسلمان علیه مسلمان جایز نیست.

اما آمنه نصر استاد فلسفه اسلامی در دانشگاه الازهر قاهره می گوید آنچه در سوریه با ادعای جهاد و یاری مردم از سوی گروه های مسلح رخ می دهد، دروغی بیش نیست و سوء استفاده از دین به شمار می رود و خداوند کسانی را که به فریب جوانان و وادار کردن آنها برای خودکشی و کشتار برادران دینی خود ( کشتار علوی ها و مسیحیان از سوی تکفیری ها با ادعای جهاد) دست می زنند، بدون شک جنایتکار و افراطی هستند و طرح های ضد اسلامی را اجرا می کنند.

این استاد مصری از سکوت رژیم های عربی در برابر این افراد و عدم اقدام برای متوقف کردن این جنایات ضد انسانی انتقاد می کند و می گوید باعث تاسف است که مبلغانی(وهابی) از واژه جهاد برای جنگ مسلمان علیه مسلمان سوء استفادمی کنند، این یک فاجعه اخلاقی و عقیدتی است و ائمه مساجد و رسانه های هر کشور عربی باید مفهوم صحیح جهاد را تبیین کنند.

البته این استاد مصری به کوتاهی و سهل انگاری دستگاه های امنیتی در بسیاری از کشورهای عربی و عدم ایجاد وسایل بازدارنده برای برخورد با تحریک کنندگان به جهاد در سوریه و مناطق دیگر اذعان می کند.

رسانه های رسمی وابسته به آل سعود در تلاش برای فریب افکارعمومی جهان و منحرف کردن نگاه ها از نقش ویرانگر آل سعود در منطقه و تلاش های گسترده آنها برای ناامن کردن برخی کشورهای منطقه که مخالف سیاست های این رژیم و اربابانش هستند، به ویژه سوریه مدعی شده اند اقدام اخیرشاه عربستان برخاسته از روح مسئولیت پذیری وی و تکمیل تلاش های عربستان در محاصره فکر تروریستی و تنگ کردن عرصه بر گروه گمراه است.

به اعتقاد کسانی که مسائل عربستان را پیگیری می کنند، منظور شاه عربستان از تصمیم جدیدش و تعیین حبس برای کسانی که برای جنگ به خارج از عربستان بروند، دو هدف است اول رهایی از دست تروریست هایی که عربستان را ترک کرده اند و رها کردن آنها به حال خودشان است و هدف دوم، فشار بر این تروریستها برای ادامه جنگ با وجود ضربات کوبنده ای است که ارتش سوریه به آنها وارد کرده است، زیرا مقامات آل سعود دیگر قادر نیستند تعداد بیشتری از تروریست ها را برای جنگ به سوریه جذب کنند به ویژه با توجه به اینکه دیگری چشم اندازی برای آینده تروریست ها تصور نمی کنند و همچنین با توجه به خسارتها و تلفات سنگینی که این افراد متحمل شده و آنها را وادار به جنگ با یکدیگر کرده است که هم اکنون جنگ تروریست ها با یکدیگر در مناطق زیادی از سوریه ادامه دارد.

البته از نگاهی دیگر، تصمیم و یا فرمان اخیر پادشاه عربستان یک اقدام فریبکارانه برای منحرف کردن نگاه های جهانیان از نقش ویرانگر آل سعود در منطقه و بی ثبات کردن برخی کشورها از جمله سوریه از طریق اعزام تروریست های مزدور خود به این کشور و کشورهای دیگر از جمله عراق برای ارتکاب جنایت با تکیه بر فتاوای مبلغان وهابی مزدورشان از جمله فتوای جهاد قلمداد می شود و عبدالله بن عبدالعزیز با این اقدام می خواهد اینگونه القا کند که نه تنها از تروریسم حمایت نمی کند بلکه تدابیر سختگیرانه ای برای مقابله با تروریست ها اتخاذ کرده است تا با این ترفند فشار فزاینده و گسترده افکارعمومی جهان علیه آل سعود به سبب حمایت های گسترده مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی مسلح در سوریه و کشورهای دیگر از جمله عراق را کاهش دهد.

با این حال اظهارات صریح سفیر سعودی در لندن و تاکید وی بر ادامه حمایت های مالی و تسلیحاتی از گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد، نشان دهنده تناقض در مواضع آل سعود بوده و صحت ادعای عبدالله بن عبدالعزیز درباره عزم وی برای مقابله با تروریست ها را زیر سئوال می برد، حقیقتی که قبلا با افشای گزارش ها و اطلاعات فراوان در خصوص نقش بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات رژیم سعودی در تشکیل و آموزش گروه های تروریستی به ویژه در سوریه و تاکید مقامات عراقی به ویژه نوری المالکی نخست وزیر عراق هم مبنی بر حمایت آل سعود از تروریست ها در عراق برملا شده بود، بنابراین تصمیم اخیر شاه سعودی با وجود ادامه حمایت های آشکار سازمان اطلاعاتی سعودی از تروریست ها و درخواست آشکار دیپلمات هایش از جمله سفیر وی در لندن برای حمایت از گروه های تروریستی مسلح در سوریه صرفا با هدف فریب افکار  عمومی و القای دخالت نداشتن در ناآرامی های منطقه و ادعای طرفداری آل سعود از ملت های منطقه از جمله مردم سوریه قابل ارزیابی است که رسانه های پرتعدادش از جمله العربیه با پخش خبرهای دروغ و ساختگی درباره سوریه همچون ادعای ریخته شدن بشکه های انفجاری بر روی مردم حلب و کشتار مردم از سوی نظام سوریه و آنچه انقلاب می خواند، تلاش می کنند چهره ای از ملک عبدالله و آل سعود ترسیم کنند که گویی هیچ کس دلسوزتر از سعودی ها نسبت به مردم سوریه وجود ندارند و تمام هم و غمشان، کمک به مردم سوریه و به زعم آنها پیروزی انقلاب مردم سوریه است ، در حالی که بیشترین حمایت های تسلیحاتی و مالی و تبلیغاتی از تروریست ها از سوی سعودی ها صورت می گیرد و حتی در عراق هم نقش منفی و مخرب آل سعود از طریق تروریست های مزدورش، خشم و انزجار مقامات و مردم عراق را به دنبال داشته است تا جایی که برخی شخصیت های عراقی خواستار محاکمه آل سعود به سبب دست داشتن در اقدامات تروریستی شده اند.


منبع: تسنیم