۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۶

دفاع تمام قد صابر ابر از یک فیلم

کارگردان فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» درخصوص تاثیر این فیلم از سینمای اروپای شرقی اظهار داشت: من وام‌دار سینمای اروپای شرقی هستم بنابراین سینمای اروپای شرقی را به عنوان حس نامیرایی می‌بینم.
کد خبر : ۱۶۲۳۶۷

صراط: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» امشب در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور امیرحسین ثقفی کارگردان، علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده، صابر ابر، جواد عزتی و میرعابدینی بازیگران، مستانه مهاجر تدوین‌گر، کارن همایون‌فر آهنگساز، شراره سروش طراح صحنه و محسن دارسنج گریم برگزار شد.

امیرحسین ثقفی کارگردان فیلم سینمایی همه چیز برای فروش در ابتدای این نشست درباره شکل‌گیری قصه این فیلم عنوان کرد: به نظر من خشونت فقط خشونت فیزیکی نیست دروغ هم یک نوع خشونت است برای همین من در این قصه می‌خواستم از خشونت فیزیکی به خشونت دیگری برسم.

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده این اثر سینمایی در پاسخ به این سوال که در فیلم شما نگاه به گیشه فروش وجود ندارد گفت: فیلم‌سازی فقط بخشی از آن گیشه است یعنی ما باید به مخاطب خاص و تماشاگر احترام بگذاریم. من نمی گویم این فیلم فروش آنچنانی دارد اما حداقل هر مخاطبی این فیلم را ببیند به فکر فرو می‌رود. هر فیلم‌سازی که بتواند دغدغه‌اش را اجرا کند من از او استقبال می‌کنم.

امیرحسین ثقفی در ادامه با اشاره به یکی از کاراکترهای این قصه به نام اکبر گفت: سربازی از آذربایجان نیز برایش مشکلی شبیه مشکل اکبر قصه ما رخ داده بود. آدم قصه ما به قدری شرایطش خاص است که اگر بخواهد به دنبال بیمه و این چیزها برود به جوابی نخواهد رسید.

در کاراکتر این فیلم شرایطی حکمفرما بود که خیلی اضطراری بود و باید پول را هرطور که شده جور می‌کرد وگرنه کنش و واکنش قصه جور درنمی‌آمد.

صابر ابر در ادامه این نشست در رابطه با قبول نقش خود در این فیلم گفت: اگر 100 بار دیگر این نقش به من پیشنهاد شوم با تمام جان بازی خواهم کرد. من از این فیلم دفاع می‌کنم چون می‌تواند فرصتی برای یک جنس خاص از بازیگری باشد. آدم‌های سینمای ثقفی متوجه می‌شوند که سینمای وی سینمایی معمولی نیست اصلا اکبر قصه ما دنبال بیمه نیست به نظرم سینمای فرم چیزهایی که خودش می‌طلبد را پیش می‌گیرد.

وی افزود: ما همیشه به این نگاه نکنیم که یک نقش کلیشه است. همیشه برای من اینطور بوده که آدم‌ها را از خودم رد کنم و به چیز دیگری برسم که اکبر قصه هم از من گذشت. ما باید آن آدم را در کل داستان ببینیم و بعد تفاوت بازی اش را بگوییم.

امیرحسین ثقفی کارگردان فیلم سینمایی همه چیز برای فروش در پاسخ به این سوال که آیا فیلم شما از متاثر سینمای اروپای شرقی است گفت: سینما برای من فرم است و من از بدو ورودم به فیلم اول فرم را وارد فیلم می‌کنم. من وامدار سینمای اروپای شرقی هستم بنابراین سینمای اروپای شرقی و روسیه را مثل حس نامیرایی دیدم.

در ادامه این نشست مستانه مهاجر درباره مراحل تدوین این فیلم عنوان کرد: من خیلی محکم در مورد این فیلم دفاع می‌کنم و به نظر این فیلم خیلی سینما بود و خیلی خوشحال شدم که برای بار دوم با امیر ثقفی کار کردم.

امیرحسین ثقفی درباره بهره‌گیری از سینمای وسترن در همه چیز برای فروش تاکید کرد: من به دنبال تکرار نیستم و در هر فیلمم به دنبال همان قصه‌ای هستم که فیلم دنبال می کند و دکوپاژ در فیلم برای من معنای مفهومی دارد البته جنس آدم‌های قصه می‌طلبید تا از سینمای وسترن بهره بگیرند.

کارن همایون‌فر آهنگساز فیلم همه چیز برای فروش درباره فضای متفاوت موسیقی این فیلم اظهار داشت: من با خیلی از کارگردان‌های این سرزمین کار کردم اما امیرحسین ثقفی برای من جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. همین رعایت فرم و حفظ عاشقانه‌اش نسبت به سینما برای من لذت‌بخش است.

همایون‌فر خاطرنشان کرد: موسیقی بدون ملودی اصلا وجود ندارد منتها ملودی برخی از موارد شنیده می‌شود و بعضی وقت‌ها هم شنیده نمی‌شود. ما سعی کردیم در این فیلم آمبیانس را همراه فیلم ایجاد کنیم البته با هر فیلم باید مثل خود فیلم رفتار کرد.

امیرحسین ثقفی آنقدر راهنمای درستی دارد وقتی کنار او می‌نشینم درباره موزیسین بودن خودم شک می‌کنم.

جواد عزتی از دیگر بازیگران این فیلم نیز طی سخنان کوتاه در این فیلم گفت: برای من فقط مهم بود که در یک فیلم خوب همکاری کنم چون می دانستم که یک فیلم خوب شکل گرفته و در تاریخ سینما خواهد ماند.

میرعابدینی دیگر بازیگر فیلم همه چیز برای فروش نیز درباره دومین تجربه همکاری خود با امیرحسین ثقفی گفت: من واقعا افتخار می کنم که برای امیرحسین ثقفی فیلم بازی کردم و در کنار صابر ابر حضور داشتم. من فکر می کنم امیرحسین با سن کم خود جزو کارگردانان باتجربه‌ای بود که تا به حال با وی کار کردم و اطمینان دارم که امیرحسین این راه را ادامه خواهد داد.

در ادامه این نشست شراره سروش طراح صحنه درباره مراحل طراح صحنه این اثر سینمایی گفت: مهمترین چیز برای من رویکرد این فیلم بود چون ما می‌خواستیم آشنایی‌زدایی در این کار بوجود بیاید و صحنه‌های تکراری را در فیلم جای ندهیم.

امیرحسین ثقفی درباره بازی صابر ابر در نقش اکبر و شباهتش به قیصر در این فیلم عنوان کرد: در مواردی اکبر قصه ما شبیه قیصر است. چند مورد باعث شد که اکبر مداراگر قصه به آن خشونت شدید وارد شود و اینکه اکبر فیلم ما با خودش در طی مسیر فیلم می‌جنگید.

صابر ابر در ادامه صحبت‌های ثقفی با تایید سخنان ثقفی اظهار داشت: ما بارها درباره فیلم‌نامه با هم صحبت کردیم. این دنیای خارج از روتین همیشگی برای ما قوانینی ایجاد می‌کند البته فضای این فیلم برای مخاطب فضای آشنایی نیست من فکر می‌کنم اکبر قصه در این مسیر خودزنی می‌کند که این موضوع خیلی جنس متفاوت‌تری است که وی برای درست شدن مسائل هرکاری انجام می‌دهد و فقط برایش حل شدن مشکل مهم است.

محسن دارسنج درباره گریم شخصیت‌های این فیلم گفت: من بیشتر در کارم سعی می‌کنم که از دست و پا گیری گریم برای بازیگر جلوگیری کنم. ما برای گریم این فیلم با آقای ثقفی خیلی بحث کردیم و من خیلی خوشحالم که برای دومین‌بار با وی همکاری کردم.

صابر ابر در پایان این نشست طی سخنانی اظهار داشت: من خیلی خوشحال می‌شوم زمانی که می‌شنوم این فیلم خوب بوده است. گروه ما در کنار هم آنقدر به یکدیگر کمک کردند که کار اینطور از آب درآمد و امیر ثقفی لحظه به لحظه صحنه‌های این فیلم را در چشمانش به من نشان داد.

منبع: فارس