۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۵

رویترز:ایران به سوالات آژانس پاسخ‌می‌دهد

یک خبرگزاری انگلیسی از آمادگی ایران برای پاسخوگی به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.
کد خبر : ۱۶۲۴۶۹

صراط:  رویترز از قول یک منبع بلندپایه خبر داد ایران برای پاسخگویی به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ایش اعلام آمادگی کرده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره نشست بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز شنبه گفت: «هدف [از این نشست] پاسخ دادن به سؤالات آژانس است.»

رویترز پیش از این از «خوش‌بینی آمیخته به احتیاط» دیپلمات‌های غربی در مذاکرات ایران با آژانس خبر داده بود.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت: «دیپلمات‌ها با نوعی خوش‌بینی آمیخته به احتیاط می‌گویند که تیم بازرسان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از نشست تهران باز خواهند گشت که دست‌کم قدری پیشرفت در جلب همکاری ایران برای این تحقیقات حاصل کرده‌اند.»

با این حال، به گفته دیپلمات‌های غربی آژانس احتمالاً طوری عمل خواهد کرد که به تفاهم دو جانبه، در زمانی که ایران و کشورهای 1+5 قرار است گفت‌وگوهای هسته‌ای را ادامه دهند، لطمه‌ای وارد نشود.

بر این اساس، طبق ادعای رویترز، تحقیقات آژانس از تمرکز بر روی مسائلی با حساسیت کمتر که آژانس آن را «جنبه‌های نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای تهران» می‌خواند آغاز خواهند شد.

یک دیپلمات غربی گفته است: «من فکر می‌کنم آنها قطعاً باید بحث را با مسائلی درباره جنبه‌های نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران آغاز کنند. مسائل دم‌دست، در صورتی که مسائل واقعی مربوط به جنبه‌های نظامی احتمالی باشند، مناسب هستند.»

منبع: فارس