۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

دریغ از یک ریال اعتبار به بخش قرآن

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: امسال قرار بود 600 میلیارد تومان اعتبار به بخش قرآن تزریق شود ولی تا الان حتی یک ریال از این اعتبار تزریق نشده است.
کد خبر : ۱۶۲۵۳۷

صراط:  مهدی قره شیخ‌لو در همایش استادان، معلمان، پیشکسوتان، حافظان و قاریان قرآن کریم با بیان اینکه انس با قرآن سه مرحله دارد، مرحله اول را خواندن ظاهری قرآن کریم بیان کرد و گفت: وقتی قرائت قرآن نداشته باشیم خودمان را از تاثیرات آن محروم می‌بینیم. شرط مصونیت پیامبر اسلام(ص) هم انس با قرآن بوده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تلاوت قرآن یا قرائت همراه با تامل و تدبر را دومین مرحله انس با قرآن کریم ذکر کرد و افزود: تلاش در راستای عملی کردن مفاهیم قرآن سومین مرحله انس با قرآن کریم است و ما به عنوان معلمان قرآنی باید هر سه بخش را در آموزش‌ها مورد توجه قرار دهیم.

قره شیخ‌لو اظهار کرد: جامعه قرآنی در کشور ما به عنوان گروه تاثیرگذار فرهنگی باید جایگاه مشخص و تعریف شده داشته باشد.

وی گفت: بخشی از این جایگاه به نظام بر می‌گردد که برای این استعدادهای قرآنی، ظرفیت‌های فراهم کند که بتوانند برای توسعه فعالیت‌های قرآنی گام بر دارند اما بخشی از این مسئولیت به خود اهالی قرآن بر می‌گردد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از خادمان و فعالان قرآنی به دلیل بی‌تفاوتی در برابر بسیاری از اتفاقات قرآنی و غیر قرآنی که در جامعه رخ می‌دهد ابراز گلایه کرد و افزود: اگر در حوزه ورزش برنامه‌ها و سیاستگذاری غلطی صورت گیرد یا فردی از مسئولیتش کناره‌گیری کند تمام کشور بسیج می‌شوند که چرا این‌گونه شد، ولی در حوزه قرآن در کشور این همه اتفاق می‌افتد اما صدایی از هیچ کسی بلند نمی‌شود.

قره شیخ‌لو گفت: امسال قرار بود 600 میلیارد تومان اعتبار به بخش قرآن تزریق شود ولی تا الان حتی یک ریال از این اعتبار تزریق نشده است. کسی نمی‌گوید بالاخره این کشور، نظام اسلامی است ولی در بخش‌های مختلف بودجه‌های کلان اختصاص داده می‌شود اما بخش قرآنی بی‌نصیب می‌ماند.

وی از فعالان و خادمان قرآن خواست که نسبت به اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد حساسیت بیشتری داشته باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: قبل از انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم که از هر استان چند نفر از بزرگان و چهره‌های شاخص قرآنی دعوت شوند تا در جلسه‌ای از هر یک از کاندیداهای انتخابات بخواهند که برنامه‌های قرآنی خود را بیان کنند ولی متاسفانه هیچ کسی به میدان نیامد.

قره شیخ‌لو تصریح کرد: ما وقتی مطالبه‌ای نداشته باشیم و حرفی نزنیم بقیه فکر می‌کنند جامعه قرآنی هیچ مطالبه‌ای ندارد. متاسفانه درجه حساسیت جامعه قرآنی پایین است و باید توجه بیشتری به این مسائل داشته باشیم و حق قرآن را از بودجه، امکانات و سرمایه‌های کشور مطالبه کنیم.

وی گفت: در سال 91 اعتبار 200 میلیارد تومانی به بخش قرآن تزریق شد و جامعه قرآنی باید مطالبه کنند که این مقدار بودجه کجا و چگونه هزینه شد و نقش جامعه قرآنی در هزینه کرد این پول چه بود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، مشکلات ساختاری را از دیگر موانع جامعه قرآنی کشور دانست و تاکید کرد: هنوز معلوم نیست صاحب و مسئول کار قرآنی در کشور کیست.

قره شیخ‌لو با انتقاد از پایین بودن آستانه تحمل افرادی که در مناظره‌های تلویزیونی شرکت می‌کنند گفت: ما اگر بخواهیم انتقاد یا مباحثه کنیم باید با رعایت احترام طرفین باشد.

وی با بیان اینکه قرآن برای همه مناسبات فردی و اجتماعی انسان حرف و نسخه دارد، وظیفه جامعه قرآنی را در تبیین این مسائل برای مردم مهم دانست و افزود: جامعه قرآنی می‌تواند در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، دیپلماسی خارجی، خانواده و... راهکارهای قرآنی را به مسئولان نشان دهد تا مسئولان، راه اشتباه را طی نکنند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در جامعه ما نیاز است، این است که مردم به قرآن مراجعه داشته باشند و بتوانند از نسخه‌ها و مفاهیم قرآنی در محیط کار و زندگی و تمام ارتباطات استفاده کنند. کسانی که معروف به اهل قرآن هستند باید اینها را به مردم بیاموزند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه ربط و نسبت قرآن به زندگی ما خیلی مشخص نیست اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی و هدایت است و باید ارتباط عمیقی بین قرآن و زندگی ایجاد شود.


منبع: فارس