۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کار به جایی رسیده که شرمن هم تهدید می‌کند!

گزینه "ما" در برابر گزینه‌های آمریکا چیست؟

بعد از اینکه نمایندگان دو کشور در چارچوب سلسله نشست‌های ژنو به توافق اولیه در قالب "اقدام مشترک" دست یافتند روند تهدیدهای کاخ سفید شکل جدیدی به خود گرفته است.
کد خبر : ۱۶۲۷۹۳
صراط: بعد از اینکه نمایندگان دو طرف (ایران و 1+5) در چارچوب سلسله نشست‌های ژنو به توافق اولیه در قالب "اقدام مشترک" دست یافتند روند تهدیدهای کاخ سفید شکل جدیدی به خود گرفته است.

بعد از توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5  هفته‌ای را به یاد نمی‌آوریم که سران کاخ سفید یا کنگره ایران را با ادبیاتی توهین آمیز تهدید نکرده باشند؛ از جمله اینکه تمام گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی همچنان روی میز هستند، روند لغو تحریم‌ها موقتی است و صرفا مشوقی هستند برای اینکه ایران را همچنان پای میز مذاکره‌ای نگه دارند که به زعم آنان به برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران بیانجامد.

یک روز "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در موسسه صهیونیستی "سابان"  از آرزوی دست نایافتنی خود مبنی بر بازکردن پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران  سخن به میان می‌آورد و روز دیگر همانند این سخنان را با ادبیاتی تهاجمی‌تر از زبان "جان کری" وزیر خارجه این کشور می‌شنویم.

هنوز چند روزی از ادعاهای "جان کری" وزیر خارجه آمریکا که در حاشیه "اجلاس داووس" طی سخنانی بار دیگر از عزم دولت آمریکا بر متوقف‌ کردن برنامه هسته‌ای ایران خبر داد و مدعی شد "ما به ایران هرگز اجازه نخواهیم داد نیروگاه اراک را راه‌اندازی کند" و با اعلام اینکه تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد نگذشته بود که اینبار "هیلاری کلینتون" وزیر سابق خارجه آمریکا طی نامه‌ای به یکی از سناتورها در کنگره ضمن توصیه به کنگره به در پیش گرفتن روندی دیپلماتیک در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر ادعای بودن تمام گزینه‌ها روی میز را تکرار می‌کند و در صورت عدم رسیدن به توافق با ایران می‌توان از سایر گزینه‌ها بر ضد ایران بهره گرفت، هم چنان بر سیاست چماق و هویج اصرار می‌ورزد".


اما سران کاخ سفید که گویی سخنان گستاخانه وزیر خارجه فعلی و سابقشان را در بیان رویکرد تهاجمی سیاست خارجه آمریکا کافی نمی‌دیدند اینبار عنان کار را به دست "وندی شرمن" معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تیم آمریکایی سپردند جایی که برای شرکت در جلسه به اصطلاح استماع شورای روابط خارجی سخن می‌گفت.

معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست روز سه‌شنبه کمیته روابط خارجی سنا گفت: ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد، ایران نیازی هم به "رآکتور آب‌سنگین اراک" ندارد.

"شرمن" در ابتدای این نشست مدعی شد: "ما و کنگره هدفی مشترک داریم و آن هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم... من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم."

وی افزود: "همانطور که رئیس‌جمهور گفت، ما توانسته‌ایم برای اولین بار در حدود یک دهه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در بخش‌هایی آن را به عقب برانیم."

"شرمن" ادامه داد: "صراحتا بگویم طرح اقدام مشترک برای آن طراحی شده بود که فضای کافی را برای مذاکره و رسیدن به یک راهکار جامع ایجاد کند."

"شرمن" در پاسخ به سوالی در مورد "فردو" و" اراک" گفت: "ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد، ایران نیازی هم به "رآکتور آب‌سنگین اراک" ندارد".

او در مورد وضعیت توافق جامع نیز گفت: "راهکار جامع زمان مشخص و بازه‌ای بلندمدت خواهد داشت."

وی همچنین گفت در توافق یک ژنو یک چیز مشخص شده و آن هم این است که "هیچ‌چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه موارد مورد توافق قرار گیرد". او همچنین گفت: "این با ماست که وضعیت نهایی را بپذیریم یا نه."

سخنان "شرمن" در حالی بیان می‌شوند که چند روز قبل "ماری هارف" معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با تکرار مواضع ضد ایرانی خود مدعی شد شکست توافق موقت میان ایران و 1+5 ممکن است به اقدام نظامی علیه تهران منجر شود.

نکته جالب توجه در این میان کاهش یافتن فاصله زمانی مطرح شدن اظهارات تهدیدآمیز سران کاخ سفید بعد از رسیدن به توافق اولیه در ژنو است. تا پیش از دستیابی غرب به توافقنامه ژنو مقامات آمریکایی ادعاهای واهی و پوچ خود در خصوص روی میز بودن همه گزینه‌ها و توهین آشکار به مردم ایران را هر از چند گاهی بیان می‌کردند اما این روزها و پس از به اجرا در آمدن توافقنامه ژنو این ادعاها و تهدیدها شکل پر بسامدتری به خود گرفته‌اند.

این روزها دیگر عجیب نیست اگر خبر اصلی خبرگزاری‌های غربی در خصوص تهدید ایران از سوی یک مقام آمریکایی باشد. در روزهای پس از توافقنامه ژنو مقامات آمریکایی گستاخ‌تر شده‌اند و گزینه‌های خیالی روی میز پر تکرارتر.

نقطه قابل تامل و البته تاسف برانگیز آن است که تا پیش از این هر مقام آمریکایی به خود اجازه تهدید ایران را نمی‌داد، اما این روزها گستاخی تا حدی پیش رفته است که حتی وندی شرمن هم ایران را تهدید می‌کند.

پاسخ اینکه چرا آمریکایی‌ها اینگونه رفتار می‌کنند، ساده است آن هم "عدم تطابق قول و فعل آمریکایی‌ها است". آمریکایی‌ها در طول این سی و چند سالی که از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد بارها و بارها بحث مذاکره و ایجاد رابطه را با کشور ایران مطرح کردند، اما همیشه در عمل خلاف آنچه می‌گویند عمل می‌کنند.

اما سوالی که در این میان بی‌پاسخ مانده است چرایی عدم واکنش مناسب سیاسی از سوی مقامات ایرانی در قبال مطرح شدن اظهارات گستاخانه کاخ سفید است و اینکه آیا هنوز وقت آن نرسیده که ادعاهای تکراری کاخ سفید را پاسخی درخور و شایسته داد؟

در طول این سال‌های انقلاب هر زمانی که ما از شعارهای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای  غافل شده‌ایم، دشمن "جری‌تر" شده است، و هر وقت ما بر آرمان‌های خود بیشتر ایستادیم دشمن مایوس‌تر شده است.

اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی، پس از توافق ژنو به صورت فزاینده‌ای افزایش یافته است، به‌طوری که قبلا چند ماه یک بار ادعای همه گزینه‌ها روی میز است توسط آمریکایی‌ها مطرح می‌شد، اما پس از امضای توافق هفته‌ای نیست که این ادعای پوچ بیان می‌شود.

حال به هر دلیلی که آمریکایی‌ها مدت‌ها است ادعای "گزینه‌های روی میز"‌را مرتبا تکرار می‌کنند، اما دلیل اینکه تاکنون جرات نکرده‌اند قدمی در این جهت بردارند ربشه در تحلیل‌ها و بررسی‌هایی از توان بازدارندگی ایران دارد.

گزینه "ما" در برابر گزینه‌های آمریکا چیست؟

"آقای کری! این را بدانید نبرد مستقیم با آمریکا، قوی‌ترین رؤیای مردان مؤمن و انقلابی در سراسر جهان است. تهدیدات شما برای اسلام انقلابی بهترین فرصت است. پیشوایان اسلام، سال‌هاست ما را برای یک نبرد بزرگ و سرنوشت ساز آماده کرده‌اند بعید می‌دانم مردان عاقل شما، اجازه دهند آمریکا که در یک سوی این نبرد سرنوشت‌ساز قرار می‌دهند، گزینه مضحک نظامی را از روی میز به صحنه عمل بکشاند... آقای کری! آمریکا و قدرت‌های نظامی او، در مقابل چشم مردم مجاهد و با ایمان ما بسیار کوچک وحقیر هستند. اگر شما تخصص و فهم مسائل نظامی یا امنیتی را ندارید از کارشناسان مجرب خود بپرسید که آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عملکردن این گزینه علیه ایران را دارد"؟

این‌ها صحبت‌های سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در پاسخ به اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا داده شد.

همچنین،‌ فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به تهدیدهای معاون وزیرامور خارجه آمریکا مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی گفت: روحیه استکباری آمریکا چیز جدیدی نیست و قبل از شروع مذاکرات مقام معظم رهبری این مسئله را پیشبینی و یادآوری کردند و فرمودند مشکل آمریکایی‌ها بحث هسته‌ای ما نیست بلکه پس از مسئله هسته‌ای به سراغ محدودسازی موشک‌های بالستیک و یا پهپادهای ما خواهند رفت.

وی با بیان اینکه آمریکایی بدنبال ایجاد رعب و هراس به منظور کسب امتیاز هستند، ادامه داد: آمریکایی‌ها هیچ گاه در برابر کشورهای قدرتمند مستقیما وارد عمل نمی‌شوند و تنها کشورهای را مورد تهاجم قرار می‌دهند که یا از درون متلاشی شده باشد و یا به طور کامل توان دفاعی خود را از دست داده باشد؛ همانطور که در مورد لیبی دیدیم که وقتی آمریکا وارد معرکه شد که این کشور توانایی دفاعی خود را از دست داده بود.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه مسائل دفاعی و امنیت ملی کشور به هیچوجه قابل مذاکره نیست، اظهار داشت: هیچ فردی مطلقا حق ورود به این نوع مسائل راندارد و به نمایندگی از سپاه و نیروهای مسلح اعلام می‌کنم که قوه مجریه و مقننه وظیفه خود را به طور کامل انجام دهند و نگران مسائل دفاعی نباشند.

آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عملکردن این گزینه علیه ایران را دارد"؟

یاوه‌گویی‌های مقامات آمریکایی و تکرار ادعای "گزینه‌های روی میز" در حالی برای چند دهمین بار توسط مقامات این کشور مطرح می‌شود که خود آن‌ها نیز بارها به قدرت بازدارندگی نیروهای نظامی ایران اذعان داشته و کارشناسان و سازمان‌های امنیتی آمریکا بارها توان نظامی ایران را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، که اگر چنین نبود، سال‌ها پیش چنین اقدامی را انجام داده بودند.

خون نیروهای آمریکایی خلیح فارس را قرمز خواهد کرد

"مارک گافنی" MarkGaffni، کارشناس آمریکایی، سال 2012 در گزارشی با اشاره به قدرت موشک‌های ناوشکن ایران می‌نویسد: در صورت حمله نظامی به ایران، خون نیروهای آمریکایی خلیج فارس را قرمز رنگ خواهد کرد.

موشک‌های ناوشکن، یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های دریایی و یکی از مهم‌ترین جنگ‌افزارها در جنگ‌های دریایی هستند. طبق شواهد و اسناد و اذعان بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان معتبر غربی، ایران دارای بسیاری از موشک‌های ناوشکن پیشرفته است که حتی می‌تواند بزرگ‌ترین ناوهای هواپیما بر آمریکایی در خلیج فارس را فلج کرده و تهدیدی جدی برای کسانی خواهد بود که خیال تجاوز به مرزهای ایران را داشته باشند.

آیزنستاتEisenstat؛ کارشناس آمریکایی در این زمینه می‌گوید، رویارویی با ارتش آمریکا ممکن است مشکل باشد، اما ایران با ضرباتی که به‌ خصوص در ابتدای نبرد به ناوگان دریایی یانکی‌ها وارد می‌کند به جهانیان نشان خواهد داد که در صورت سر به سرگذاشتن با ایران، دشمن هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد.

دست بالای ایران در جنگ نامتقارن در خلیج فارس!

فدراسیون دانشمندان آمریکا، FAS در گزارش سالانه خود در سال 2012 درباره قدرت نظامی ایران، از قدرت جنگ و نیروهای ویژه جنگ نامتقارن ایران اشاره کرده و می‌نویسد، این نیرو برای دفاع از خاک‌های سرزمینی ایران غیر قابل نفوذ است.

به گزارش "وال‌استریت‌ژورنال"، "جوناتانگرینرت"Greenert، در سال 2011 به همراه ناو هواپیمابر "USS" به خلیج فارس سفر کرد و تحلیلی نظامی از تنگه هرمز داشت. این فرمانده آمریکایی اعتقاد دارد علی‌رغم تجهیزات نظامی سنگین ناو هواپیمابر، یک خطر بالقوه نیروی دریایی آمریکا را تهدید میِ‌کند؛ خطر چیزی نیست جز تاکتیک جنگ نامتقارن نیروی دریایی ایران.

به گفته یک مقام نظامی در خاورمیانه، ایرانی‌ها به خوبی کار خود را بلد هستند، آن‌ها همیشه از رویکرد نامتقارن به خوبی بهره برده‌اند و تجربه جنگ هشت ساله این کشور با عراق به خوبی این مساله را ثابت کرده است.

مین‌های دریایی ایران چگونه ناوهای هواپیمابر آمریکا را نابود می‌کنند

"مین‌های دریایی" قابلیت فراوانی در جنگ‌های دریایی و مقابله با ناوگان دریایی دشمن دارند. ایران نیز به عنوان یکی از نیرومندترین قدرت‌های دریایی نظامی منطقه، هزاران مین‌ دریایی پیشرفته و هوشمند در اختیار دارد که به گفته منابع غربی، به چالشی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده و ابزار دفاعی بسیار مناسبی در بستر دریا برای ایران هستند.

به گزارش"مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا(CSIS)"، نیروهای نظامی ایران بین دو تا سه هزار مین‌ دریایی هوشمند در اختیار دارند که وزن هر کدام به 300 کیلو می‌رسد. به گزارش این مرکز معتبر آمریکایی، مین‌های ایرانی تهدیدی جدی برای ناوهای هواپیمابر  آمریکایی در خلیج فارس و بویژه تنگه هرمز هستند، به‌طوری که در صورت انفجار، هر کدام از این مین‌ها می‌توانند یک سوراخ بزرگ در بدنه ناو هواپیمابر آمریکایی ایجاد کنند که باعث غرق آن شود.

آیا"فردو" در برابر "بمب‌های سنگرشکن" آمریکا مقاومت می‌کند؟

مقامات آمریکایی‌ بارها در اظهارات ضد ایرانی خود تهدید به بمباران سایت‌های هسته‌ای ایران کرده‌اند این در حالی است که بررسی‌های کارشناسان نظامی سایت‌هایی مانند فردو را غیر قابل نفوذ دانسته‌اند.

نکته دیگری که در این میان به چشم می‌خورد، این است که گفته می‌شود بمب 400 میلیون دلاری سنگرشکن آمریکا تنها ویژه "نیروگاه‌های هسته‌ای ایران" بویژه "تاسیسات فردو" ساخته شده است. البته توانایی‌های دفاعی و مقاومتی ایران تا حدی افزایش یافته که فردو را به یک سایت غیر قابل نفوذ تبدیل کرده است.

یک مقام آمریکایی ضمن اشاره به سرسختی فردو می‌گوید: وقتی شما تاسیساتی را در دل کوه ایجاد می‌کنید برای ویران کردن آن باید کوه را جابجا کرد.

پایگاه خبری صهیونیستی "اسراییل‌هایوم" در گزارشی با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی اذعان می‌کند بمب‌های سنگرشکن آمریکا برای نابودی سنگرهای هسته‌ای ایران قدرت کافی را ندارند. به گفته مقامات پنتاگون، بمب سنگرشکن آمریکا که مخصوص نفوذ به تاسیسات هسته‌ای تنومند است علیه تاسیساتی مانند فردو که در میان کوه واقع شده است کارایی لازم را ندارد.

"حمله‌های زنبوری" "پیچیده‌ترین تندروی ایران"، ناوگان دریایی آمریکا را شوکه خواهد کرد

پژوهشکده "آمریکن اینترپرایز" در ماه گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ناوهای آمریکایی در برابر قایق‌های جنگی تندروی ایران آسیب‌پذیر هستند .بنابراین گزارش، خلیج فارس هم باریک و هم کم‌عمق است و ناوهای هواپیمابر آمریکایی قدرت مانور کمی در چنین منافذی دارند. این ناوها در یافتن سرعت باد مناسب جهت به پرواز درآوردن هواپیماها دچار مشکل بوده و همچنین در برابر هجوم قایق‌های تندروی ایران بسیارآسیب‌پذیر هستند.

پایگاه خبری the daily، گزارش خود با عنوان شیاطین تندروی ایرانی را این‌گونه آغاز می‌کند: به نظر می‌رسد ایران گزینه نظامی خطرناک و نوینی در اختیار دارد که آماده نابودی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بوده و مجهز به موشک‌انداز و مسلسل هستند. این پایگاه انگلیسی در ادامه اذعان می‌کند، قایق‌های تندروی ایران نشانه‌ای از موفقیت بزرگ این کشور در تولید قایق‌های تندروی نظامی بسیار تندرو هستند که تهدیدی جدی برای ناوهای آمریکایی به شمار می‌آیند.

بنابراین گزارش، قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچک ایران تهدید بسیار بزرگی برای ناوهای جنگی چند صد میلیون دلاری آمریکا به حساب می‌آیند. فقط یکی از این قایق‌های کوچک تندرو می‌تواند حفره‌ای بزرگ در ناو هواپیمابر USS ایجاد کند که میلیون‌ها دلار خسارت بوجود خواهد آورد.

موارد فوق‌الذکر، تنها اشاره محدودی به توان بازدارندگی نیروهای نظامی ایران بود که به گفته سردار جعفری، آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عمل کردن گزینه نظامی علیه ایران را ندارد.