۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

واکنش آیت‌الله مقتدایی به «رستاخیز»

نمایش چهره‌های حضرت عباس (ع) و فرزندان معصوم امام حسین (ع) در فیلم سینمایی «رستاخیز» واکنش‌های اعتراض‌آمیز فراوانی از سوی مراجع، علماء و شخصیت‌های مذهبی - سیاسی کشورمان را به همراه داشته است.
کد خبر : ۱۶۳۶۹۸
صراط:  آیت‌الله مرتضی مقتدایی با تاکید بر اینکه نمایش چهره ذوات مقدسه بی‌اشکال نیست، گفت: این بزرگواران قداست بالایی در بین شیعیان و افراد متدین دارند، لذا نباید چهره آنان به صورت شفاف نشان داده شود.

دادستان اسبق کل کشور افزود: موضوع دیگری که در این زمینه آفت‎زاست اینکه بازیگرانی در فیلم‎های مذهبی به کار گرفته می‎شوند و بعدها در فیلم‌ها و سریال‌های غیر دینی و در نقش‌هایی با ظاهر نامناسب حضور پیدا می‌کنند و مردم می‌گویند فلانی همانی است که مثلا در نقش حضرت عباس (ع) بازی کرده بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه در فیلم رستاخیز رخ داده است کار خوبی نیست و ما باید حرمت اهل بیت (ع) را نگه داریم. اگر خودمان به دست خودمان حرمت اهل بیت (ع) و فرزندانشان را حفظ نکنیم، چه توقعی از تکفیریون و سلفیون خواهیم داشت؟

مقتدایی تصریح کرد: جلوی این کار باید گرفته شود و افرادی که خودشان را پیرو اهل‎ بیت (ع) می‎دانند از چنین کاری که ممکن است عقوبت الهی داشته باشد، باید پرهیز کنند.

این عضو مجلس خبرگان در پایان گفت: من به عوامل فیلم رستاخیز توصیه می‎کنم که از نمایش چهره فرزندان معصومین (ع) همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع) خودداری کنند تا عاقبتشان ختم به خیر گردد.

پیش از این نیز حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی از اتفاقات جشنواره فجر امسال اظهار نارضایتی کرده بودند و آیت‌الله علوی گرگانی نیز نمایش چهره مقدس در فیلم رستاخیز را به شدت محکوم کرده بود.

شایان ذکر است در حالی که نشان ندادن چهره پیامبر اکرم (ص)، اهل‏ بیت (ع)، خلفای نخستین، همسران پیامبر (ص) و چهره‌های مقدس و معصوم، یک هنجار مورد قبول در بین فیلمسازان متدین شیعه و سنی است، متأسفانه این نکته در فیلم سینمایی «رستاخیز» که در جشنواره فجر به نمایش درآمد رعایت نشد و علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس (ع)، در ده‌ها سکانس دیگر چهره فرزندان و خانواده امام حسین (ع) - حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت قاسم (ع) و ... - یک به یک نشان داده شد.

این در حالی است که سه سال پیش مسأله تصویر کردن چهره حضرت عباس (ع) در سریال مختارنامه و بازی یک هنرپیشه به جای ایشان، جامعه متدینین را به شدت نگران کرد و سرانجام با مواضع محکم مراجع عظام تقلید - حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، مظاهری اصفهانی، علوی گرگانی، محمدصادق روحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی تبریزی و حسینی شاهرودی - این کار صورت نگرفت.

منبع: ابنا