۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵

تحولات‌بخش مسکن در هفته‌ای که گذشت

افزایش سقف کل تسهیلات مسکن مهر، کاهش ۱۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن، بی‌خانمان‌هایی که مالک خانه قلمداد شدند، رکود و سیاست‌های غلط دولت گذشته در بخش مسکن و جزئیات دستورالعمل جدید، مهم‌ترین تحولات بخش مسکن در هفته اخیر است.
کد خبر : ۱۶۳۷۴۳

صراط: در هفته ای که گذشت بخش مسکن همانند هفته های گذشته حول محور مسکن مهر گذشت بطوریکه بلاخره بانک مرکزی با افزایش سقف کل تسهیلات مسکن مهر موافقت کرد.

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در این خصوص افزود: از شورای پول و اعتبار، رئیس کل بانک مرکزی و اداره اعتبارات بانک مرکزی بابت مصوبه‌هایی که بالاخره با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر صورت گرفت، تشکر می‌شود.

وی گفت: شورای پول و اعتبارسقف کلی تسهیلات مسکن مهر را از 48 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

وی افزود: این افزایش 2 هزار میلیارد تومانی مصوبه دولت در اسفند سال 91 بود که با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی این افزایش به تصویب رسید و سقف تسهیلات کلی مسکن مهر به 50 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

*کاهش 10 درصدی اجاره‌بهای مسکن

حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه روند کاهش قیمت‌ در بازار مسکن از حوزه خرید و فروش آپارتمان به حوزه اجاره‌نشینی نیز نفوذ کرده است، اعلام کرد: بررسی آماری و میدانی در شهر تهران نشان از کاهش 10درصدی متوسط اجاره‌بهای مسکن در پایتخت دارد.

عقبایی گفت: هم اکنون بازار اجاره مسکن هم به لحاظ نرخ‌ها و هم از نظر حجم معاملات در حالت ثبات‌نسبی قرار گرفته و جو ملتهب و متراکم ماه‌های اخیر را ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن در بخش خرید و فروش یکی از عوامل کاهش اجاره‌بها در سال جاری بوده است، خاطرنشان کرد: معمولاً همه ساله بازار اجاره در پاییز و زمستان با ثبات قیمتی و کاهش حجم معاملات همراه می‌شود و در این بازار هر چه به سمت عید نوروز و آغاز سال جدید پیش می‌رویم، تحرکات ضعیف‌تر هم می شود.

عقبایی ادامه داد: از آنجا که مستاجران در آستانه سال جدید تمایلی به جا به جایی ندارند، نقل و انتقالات در بازار اجاره به بعد از اردیبهشت ماه موکول می شود و معمولا از تیرماه شدت می گیرد.

وی افزود: به طور قطع تا پایان بهار 93 ثبات اجاره بها باقی خواهد ماند و مشاوران‌املاک و موجران و البته مستاجران شاهد افزایش نرخ‌ها در این بخش نخواهند بود.

*بی‌خانمان‌هایی که مالک خانه قلمداد شدند

برخی متقاضیان مسکن مهر که پیش از این به صورت خودمالکی اقدام به ساخت در بافت‌های فرسوده شهر تهران کرده‌اند، پس از دریافت وام در آخرین مرحله گرفتار سهل‌انگاری سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور در ارائه اطلاعات شده‌اند. 

بسیاری از مشمولان طرح خودمالکی مسکن مهر که پیش از این تسهیلات 20 میلیون تومانی بابت هر واحد نوسازی شده برای ملک فرسوده خود دریافت کرده‌اند، اکنون برای فروش اقساطی وام‌های خود باید جریمه زیادی به بانک مسکن بپردازند.

این مشمولان در اعتراض به نحوه تقسیط بدهی‌های خود، با خبرگزاری فارس تماس گرفته و خواستار احقاق حق و تسریع در روند پیگیری‌های اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران شده‌اند.

یکی از این افراد با اشاره به اینکه در آخرین مرحله از فروش اقساطی وام دریافتی از بانک مسکن، گرفتار سهل‌انگاری و عدم پاسخگویی صحیح مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شده‌ایم، گفت: سازمان ثبت اسناد در پاسخ به نامه‌های اداره مسکن و شهرسازی استا‌ن‌ها باید وضعیت متقاضیان مسکن مهر از این جهت که آیا دارای زمین و یا خانه بوده‌اند یا خیر، پاسخ داده، مشخص و اعلام کند.

اکنون پس از گذشت چندین ماه یک سری استعلام برای سابقه‌دار بودن برخی مشمولان آمده که مشخص نیست، این افراد در کجا و چه محلی دارای ملک هستند.

وی همچنین می‌گوید: این استعلام‌ها درست نیست و بارها اعتراض کرده‌ایم، چرا که پیش از تقاضای دریافت وام هیچ گونه ملک و یا زمینی نداشته‌ایم؛ اخیرا هم مسئولان ثبت اسناد اعلام کرده‌اند که استعلام بر مبنای نام و نام‌خانوادگی انجام شده است، بنابراین این افراد سابقه خانه‌‌دار شدن دارند.

این فرد معترض تأکید می‌کند: تشابه اسمی در کشور زیاد است و این چه منطقی است که می‌گویند بر مبنای اسم و نام خانوادگی استعلام کرده‌ایم؛ مگر این افراد کد ملی ندارند که بر اساس نام و نام خانوادگی استعلام می‌گیرند و آن گاه تشابه اسمی نتیجه متفاوتی ارائه می‌دهد؟

به گزارش فارس، طبق تحقیقاتی که خبرنگار خبرگزاری انجام داده، ظاهرا سامانه‌های اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد و املاک بسیار قدیمی بوده و اطلاعات بر اساس نام و نام خانوادگی و نام پدر وارد شده است.

*سیاست‌های غلط دولت گذشته مسکن را به رکود کشاند

مهمترین دلایل رکود بازار مسکن به گفته کارشناسان و فعالان مسکن سیاست‌های نادرست 8 سال گذشته در بخش مسکن، پایین آمدن قیمت مسکن در چند ماه اخیر و عدم وجود محرک‌های لازم برای خریدن مسکن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس رکود بازار مسکن باعث راکد ماندن بخش زیادی از سرمایه‌ها شده است زیرا در حال حاضر واحدهای فراوان ساخته شده و آماده عرضه وجود دارد که خریداری ندارد.

بانک مرکزی برای خروج بازار مسکن از رکود، اقدام به افزایش وام خرید مسکن از 20 به 35 میلیون تومان کرد، این در حالی بود که در دولت‌های قبل به شدت از این مُسَکّن خودداری می‌شد و دلیل آن هم تورم‌زایی افزایش وام در بخش مسکن بود.

این گزارش می‌افزاید: با این حال دولت روحانی با این استدلال درست که تسهیلات 20 میلیون تومانی مسکن تأثیری در قدرت خرید ندارد اقدام به افزایش سقف وام کرد.

در عین حال با وجود این اقدام باز هم معاملات در بخش مسکن مانند قبل‌ راکد است و کماکان عنوان می‌شود که در بازار مسکن نه افزایش قیمتی رخ داده و نه این بازار از رکود خارج شده است بنابراین پیش‌بینی کارشناسان در مورد رونق این بازار بعد از افزایش وام مسکن پیش‌بینی درستی نبود.

در واقع محرک بانک مرکزی برای خروج بازار مسکن از رکود تاکنون اثرگذار نبوده و اثراتش را نشان نداده است.

* جزئیات دستورالعمل جدید؛ پیش‌خریداران هم می‌توانند مسکن مهر خود را بفروشند

 تدوین دستورالعمل جدید خرید و فروش مسکن مهر که از دو هفته پیش توسط کارشناسان حقوقی وزارت راه و شهرسازی آغاز شده بود به اتمام رسید.

بر اساس این گزارش، در بخشنامه قبلی فقط کسانی که دفترچه قسط بانکی را دریافت کرده‌ بودند، می‌توانستند اقدام به فروش واحد مسکونی خود کنند اما در دستورالعمل جدید برای پیش‌خریداران هم این امکان فراهم می‌شود تا اجازه فروش واحد مسکونی خود را داشته باشند.

در دستورالعمل قبلی خرید و فروش مسکن مهر متقاضیان فقط اعیان آن واحد مسکونی را معامله می کردند که ظاهرا در آیین نامه جدید شرایط خرید و فروش عرصه هم در دستور کار این کارشناسان حقوقی قرار دارد و ظاهرا هم به نتیجه رسیده است.

به گزارش خبرنگار فارس در آئین نامه قبلی، متأهل بودن، 5 سال سابقه سکونت در محل، عدم دریافت زمین، خانه یا تسهیلات مسکن از دولت جزو شرایط خرید و فروش مسکن مهر بود اما با اضافه شدن آزادی خرید و فروش مسکن مهر برای افرادی که اقدام به پیش خرید کرده اند، خرید و فروش مسکن مهر راحت‌تر خواهد شد.

متقاضیانی که پیش‌فروش برای آنها انجام شده است، قرارداد دارند و واحد مسکونی آنها مشخص شده است و به مرحله فروش اقساطی هم نرسیده‌اند می‌توانند خرید و فروش مسکن مهر را انجام دهند.

منبع: فارس