۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹

واکنش پوتین به نامزدی السیسی

رئیس جمهور روسیه در دیدار با عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در مسکو از تصمیم وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر حمایت و آن را "مسئولانه" توصیف کرد.
کد خبر : ۱۶۳۷۶۳
صراط:  به نقل از شبکه روسیاالیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز در دیدار با نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصری در مقر اقامت وی در مسکو اعلام کرد که تصمیم عبدالفتاح السیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر تصمیمی مسئولانه است و برای وی آرزوی توفیق دارم.

ولادیمیر پوتین گفت: "تصمیمی که شما برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گرفته اید تصمیمی مسئولانه است".

رئیس جمهور روسیه افزود: عبدالفتاح السیسی این ماموریت را "که سرنوشت ملت مصر به آن وابسته است را بر عهده گرفت و من شخصا و از طرف مردم روسیه برای شما آرزوی موفقیت می کنم".

وی در ادامه افزود: من به تخصص همه جانبه شما اطمینان دارم و شما در عین حال که می توانید حامیان خود را داشته باشید قادر خواهید بود روابط محکمی با همه طیف های جامعه مصر داشته باشید.

ولادیمیر پوتین در ادامه افزود: روسیه از نزدیک تحولات داخلی مصر را زیر نظر دارد و دو کشور می توانند بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در مصر که قرار است در تابستان آینده برگزار شود، در زمینه های مختلف همکاری بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در این دیدار تاکید کرد که جامعه مصر تلاش می کند تا امنیت را در کشور برقرار کند و برقراری امنیت نه تنها برای کشور مصر بلکه برای کل منطقه حائز اهمیت است.

السیسی در ملاقات با پوتین، ضمن اشاره به حضور اسلامگرایان تندرو در سوریه و لیبی، گفت که خطر تروریسم امنیت مصر و کشورهای دیگر خاورمیانه را تهدید می‌کند و دولت مصر مصمم به مبارزه با این خطر است.

وزیر دفاع مصر گفت: دولت و مردم مصر به انجام اصلاحات اساسی متعهد هستند و با ابراز این نظر که ارتش مصر مورد اعتماد مردم آن کشور است، گفت که مصریان باید در ایجاد جامعه‌ای آزاد موفق شوند زیرا چشم جهانیان به مصر دوخته شده است.

وی در پایان دیدار از رئیس جمهور روسیه به دلیل میزبانی این نشست تشکر و قدردانی کرد.

از سوی دیگر، نبیل فهمی وزیر خارجه مصر نیز گفت که در بررسی روابط دوجانبه، مقامات دو کشور تمایل خود را به ایجاد و گسترش مناسبات جدید اقتصادی مورد تاکید قرار دادند و موافقت شد تا ظرف ماه آینده، یک کمیته مشترک ویژه "راه‌های گسترش منافع مشترک آنها را مورد بررسی قرار دهد."

رسانه‌های روسیه از دیدارهای وزیران خارجه و دفاع دو کشور با عنوان "مذاکرات 2+2" نام برده و گفته‌اند که سفر مقامات ارشد مصری به مسکو نشانه تمایل دو طرف به گسترش روابط دوستانه است.

در همین حال شبکه خبر "بی بی سی" با اشاره به ملاقات پوتین و السیسی در مسکو گزارش داد که فرمانده ارتش مصر در سفر به مسکو با رئیس جمهوری و مقامات ارشد دولت روسیه ملاقات و درباره همکاری امنیتی و نظامی بین دو کشور با آنان گفتگو کرده است.

منبع: تسنیم