۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲

مجسمه‌ها ازمشکلات زنان می‌گویند+عکس

مریم کوهستانی در تازه‌ترین نمایشگاه مجسمه‌های خود با عنوان «واریس» که در گالری سیحون گشایش می‌یابد، مشکلات زنان در دنیای امروز را به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۶۳۸۲۵
صراط: این هنرمند اظهار کرد: در سومین نمایشگاه انفرادی من هشت اثر از جنس سرامیک و نوعی گِل که خودم آن را می‌سازم، به نمایش گذاشته می‌شوند. من به طور کلی روی موضوع «زن» و مشکلات او کار می‌کنم و نمایشگاه‌های قبلی‌ام نیز با همین موضوع برگزار شده بودند. در نمایشگاه «کنش پس از واکنش» که در گالری هور برگزار شده بود نیز به موضوع طلاق و تبعات آن بر زندگی زنان پرداخته بودم.

او افزود: مجسمه‌های نمایشگاه «واریس» به شرایط زنان نه تنها در این سرزمین، بلکه در همه جای دنیا اشاره دارد. زن بودن موقعیت‌هایی را برای شخص به همراه دارد که فقط مربوط به زن بودن است. خیلی از مشکلات زنان به خاطر مردها نیست و خود «زن» بودن شرایط دشواری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد که در مقاطع مختلف زندگی‌شان با آن روبه‌رو می‌شوند.

کوهستانی همچنین عنوان کرد: «واریس» در اینجا استعاره‌ای از شرایط ویژه‌ای است که در طول زندگی یک زن برای او رخ می‌دهد که در ابتدا اتفاق خوشایندی است، اما رفته رفته آزادی او را می‌گیرد و مانعی برای حرکت او به جلو می‌شود. سعی کردم در مجسمه‌هایم ایستایی و سکون ناشی از این اتفاقات را به نمایش بگذارم.

در متن معرفی این نمایشگاه آمده است:«اولین بار که روی ساق پایت آن رگ‌های نازک آبی و بنفش را می‌بینی ته دلت احساس غریب و خوشایندی داری، شبیه کشف اولین تار موی سفید. حسی که اعلام می‌کند دیگر بزرگ شده‌ای، حتی زیبا به نظر می‌رسند. اما کم کم آن رگ‌های زیبای آبی و بنفش مثل گیاه عشقه از ساقه‌های نازک پاهایت بالا می‌روند و حالا این تویی که از خشکیدن وحشت می‌کنی. از خشکیدن یک جفت پایی که خاصیت‌شان را از دست داده‌اند و تو دیگر باید با احتیاط راه بروی و میل به دویدن را در خودت سرکوب کنی.

زن‌های این مجموعه در هر موقعیت و جایگاه اجتماعی که هستند، در حالی که تلاش می‌کنند روی پای خودشان بایستند، هریک به نوعی گرفتارِ "در جای ماندن" در یک وضعیت مشترکند؛ هرچند به ظاهر گاه طغیانگر به نظر می‌رسند؛ همچون زنی که با چمدانی بسته، آماده عزیمت است، اما پاهایش در چمدانش قفل شده و می‌داند که هرگز سفری در پیش نیست چرا که پای رفتن ندارد...»

مریم کوهستانی دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر است. او مجسمه‌سازی را به صورت حرفه‌ای از سال 85 دنبال می‌کند. تدریس در دانشگاه هنر اصفهان از دیگر فعالیت‌های این هنرمند مجسمه‌ساز است.

نمایشگاه «واریس» روز جمعه 25 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری سیحون به نشانی خیابان خالد اسلامبولی، کوچه چهارم، شماره 11 افتتاح می‌شود و تا هفتم اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

گالری سیحون دوشنبه‌ها تعطیل است.


منبع: ایسنا