۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

میزان بودجه برای تحقیقات هسته‌ای درآمریکا+اسامی دانشگاه‌ها

سازمان تحقیقات تسلیحات هسته ای انگلیس سالانه هشت میلیون پوند بودجه تحقیقاتی به بیش از 50 دانشگاه این کشور اختصاص می دهد.
کد خبر : ۱۶۳۸۵۶
صراط: این گزارش توسط دو گروه مبارز برای خلع سلاح هسته ای یعنی خدمات اطلاعات هسته ای (NIS) و یک گروه NGO موسوم به Medact  و به استناد قانون آزادی اطلاعات، منتشر شده است.

سازمان تسلیحات اتمی (AWE) انگلیس یک کنسرسیوم خصوصی است که نیروگاه های هسته ای در آلدرماستون و برگفیلد در برکشایر برای وزارت دفاع دارد بخش عمده ای از درآمد خود را تحت عنوان همکاری های استراتژیک به پنج دانشگاه مهم انگلیس می شود.

این 5 دانشگاه شامل امپریال کالج لندن، کمبریج، بریستول، هریوت وات در ادینبورگ و کرنفیلد در بدفوردشایر و ویلتشایر است.

این مبلغ به تامین بودجه تحقیقات در فیزیک پلاسما، محاسبات عملکرد بالا، علوم مواد و هیدرودینامیک منجر می شود که همگی برای طراحی و ساخت تسلیحات هسته ای مهم و ضروری اند.

در این گزارش که در دانشگاه کالج لندن منتشر شده، آمده است این نخستین بار است که ارتباط سازمان تسلیحات هسته ای انگلیس با دانشگاه ها فاش می شود و این افشاسازی در واکنش به جریان آزادی اطلاعات است که از وزارت دفاع و دانشگاه ها خواسته شده است.

گروه های تهیه کننده این گزارش می گویند هدف بخش عمده ای از این تحقیقات، حفظ و توسعه برنامه تسلیحات هسته ای انگلیس است.

دانشگاه هایی که از این بودجه سود می برند می گویند این بودجه عمدتا حامی تحقیقات و کاربردهای بی خطر مانند اطمینان از ایمنی انبارهای تسلیحات هسته ای انگلیس می شود.

پیت ویلکینسون مدیر NISمی گوید کارهایی که به انگلیس اجازه می دهد در بلند مدت تسلیحات هسته ای خود را حفظ و توسعه دهد، هیچ جایی در دانشگاه ها ندارند.

وی افزود: سازمان تسلیحات هسته ای تمرکز خود را بر برون سپاری علمی به دانشگاه ها گذاشته و بودجه آنها را تامین می کند.

ویلکینسون از دانشگاه ها و محققان خواست در زمینه همکاری با AWE با راهبردهای اخلاقی و شفاف بیشتر سازگار شوند.

وی اظهار داشت: هدف از گزارش ما هشدار به این دانشگاه ها در مورد خطرات ناشی از دریافت چنین پول های نقدی از سازمان تسلیحات هسته ای است.

بر اساس اعلام آزادی اطلاعات وزارت وفاع انگلیس، بخش عمده ای از این مبالغ به دانشگاه امپریال کالج تعلق می گیرد یعنی7.7 میلیون پوند  بین 2010 تا جولای 2012. در طول همین دوره 3.6 میلیون پوند به دانشگاه به دانشگاه کرنفلید، حدود 2 میلیون پوند به دانشگاه کمبریج،  1.3 میلیون پوند به بریستول و 708 هزار پوند به هریوت وات تعلق گرفته است.

این سازمان تسلیحات اتمی به دانشگاه های دیگری از جمله ساوت همپتون، سوری، بث، دانشگاه کالج لندن، اکسفورد، بیرمنگهام، وارویک، لاگ بروگ، لیستر، منچستر، لیورپول، ادینبورگ، سنت اندروز و کویین در بلفاست بودجه می داده است.


منبع: مهر
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم