۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
کوثری در کنفرانس حماسه سیاسی و اقتصادی:

سیاست‌دوگانه‌عربستان‌در"خدمت به حرمین"

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: عربستان خود را خادم حرمین معرفی می‌کند، سیاست‌های آمریکا را پیاده می‌کند.
کد خبر : ۱۶۳۸۶۸
صراط: اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس امروز در اولین کنفرانس حماسه سیاسی و اقتصادی که در سالن بصیرت سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: می‌خواهم در بحث هسته‌ای مطالبی را بیان کنم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب سیاست آمریکا و اروپا بر این اساس تنظیم شد که 20 هزار مگابایت برق هسته‌ای را برای ایران تولید و اقدام کنند. به همین جهت اقداماتی را انجام دادند و آلمان 2 هزار مگابایت در بوشهر و آمریکایی‌ها یک رآکتور در خیابان امیرآباد‌شمالی تهران برای تولید دارو ساختند و پول‌هایشان را گرفتند و کار را نیمه‌کاره رها کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اضافه کرد: البته آلمان‌ها اقدامات بیشتری را انجام داده بودند، اما در 8 سال دفاع مقدس آنجا بمباران شد و دیگر قابل استفاده نشد.

کوثری با بیان اینکه دشمنان 2 عامل را در نظر نگرفته بودند، افزود: آنها عامل رهبری و مردم را در نظر نگرفته بودند و گمان می‌کردند که می‌توانند امام(ره) را هم بخرند، اما فکر نمی‌کردند اگر جنگ را بر ما تحمیل کنند امام با قوت خواهد ایستاد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان بر این باور بودند که می‌توانند با جنگ تحمیلی 7 روزه به تهران برسند، اظهار داشت: آنها گمان می‌کردند با این حمله دیگر چیزی به عنوان حکومت دینی وجود نخواهد داشت.

عربستان به جای خدمت به حرمین به آمریکا خدمت می‌کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با طرح این پرسش که ما در آن دوره از چه امکاناتی برخوردار بودیم؟ گفت: چیزی نداشتیم، اما امام مردم را سازماندهی کرد و توانستیم در مقابل دشمن بایستیم.

کوثری در خصوص حمله عراق به ایران گفت: آنها برای این به کشور ما حمله کرده بودند که با انقلاب فرهنگی مقابله کنند و امام در آن برهه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را مشخص کرده بودند. ما الان می‌بینیم که عربستان خود را خادم حرمین معرفی می‌کند اما سیاست‌های آمریکا را پیاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما پس از قطعنامه موضوع هسته‌ای را دنبال کردیم، افزود: در بین سالهای 80 و 82 به نتایج خوبی در بحث آزمایشگاهی رسیدیم به طوری که اورانیوم را غنی‌سازی کردیم. با این حال آنها مانع اقدامات ما شدند و 2 سال اقدامات را تعلیق کردیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در سال 1994 نامه رسمی به آژانس نوشتیم که ما نیاز به 20 درصد داریم و در 4 سال پیش هم یعنی در سال 2010 باز نامه‌ای به آژانس زدیم و نیاز خود را برای 20 درصد اعلام کردیم. البته در آن دوره 1756 کیلو اورانیوم 5 درصد را تولید کرده بودیم و آژانس پس از این درخواست به 3 کشور آمریکا، روسیه و فرانسه نامه نوشت و گفت سوخت را به آنها بدهید.

"شرط آنها آن بود که ما 1756 کیلو اورانیوم را بدهیم تا آنها 20 درصد را بدهند. بنابراین بازی در آوردند و در نهایت قبول کردیم که حداقل 1200 کیلو اورانیوم داده شود."

کوثری با بیان اینکه بنا شد در استانبول ترکیه این تحویل صورت بگیرد و واسطه این اقدام نیز برزیل و ترکیه تعیین شده بودند، تاکید کرد: رهبری وارد شد و فرمودند اگر شما بروید استانبول ترکیه و آنها نیاورند چه کار می‌کنید؟ آنها بیایند اینجا و ما تحویل خواهیم داد. وقتی این موضوع را منتقل کردیم فهمیدند که دستشان را خوانده‌ایم. بنابراین نیاوردند در حالی که ما نیاز داشتیم.

خلف وعده آمریکایی‌ها در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای، گفت: خدا روح شهدا به ویژه شهید علی‌محمدی و شهریاری را شاد کند. آنها گفتند ما می‌توانیم 20 درصد را تولید کنیم و از این رو خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و گفتند ما می‌توانیم 20 درصد را تولید کنیم. البته رهبری به تیم هسته‌ای گفته بودند به آنها (طرف مقابل) بگویید 2 ماه به شما فرصت می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به اینکه فکر می‌کردند ما نمی‌توانیم هیچ اقدامی را انجام دهیم، اضافه کرد: 2 ماه تمام شد و ما اقدامات خود را شروع کردیم و به تولید هم رسیدیم و وقتی فهمیدند به تولید دست یافتیم عصبانی‌تر شدند و این قصه با فتنه سال 88 توأمان شد و تحریم‌ها نیز شدت بالایی گرفت.

کوثری با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها یادآور شدند که ما به آنها اطمینان نداریم، اظهار داشت: بهمن سال 59 گروگان‌ها را تحویل دادیم و قرار بود آنها پول‌های ما را برگردانند، اما فقط 2/9 میلیارد دلار را آزاد کردند. به همین جهت ما اصلا نمی‌توانیم به آنها اطمینان کنیم، ضمن اینکه چه کسی گفته که آنها برتر هستند؟

وی تاکید کرد: آنها خیال می‌کردند که ما نمی‌توانیم سوخت‌ها را در میله‌ها بگذاریم، اما این کار را هم انجام دادیم و پس از این اقدام بانک مرکزی و نفت را تحریم کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ادامه داد: از سال 59 و قبل از تجاوز عراق ما در محاصره اقتصادی قرار داشتیم. با این حال بازرس‌ها به کشور ما می‌آیند و از میزان اورانیوم ما در جریانند. این نشان می‌دهد که ما نمی‌خواهیم چیزی را پنهان کنیم یا بهانه‌ای را دست آنها بدهیم. با صداقت برخورد می‌کنیم.

کوثری با اشاره به مذاکرات اخیر تصریح کرد: رهبری از 10 ماه قبل مجوز مذاکره را داده بودند و این‌طور نیست که دولت روحانی مجوز را گرفته باشد. دولت روحانی این موضوع را علنی کرد.

وی با اشاره به اینکه ما از مذاکره ترسی نداریم، گفت: آنها یک‌طرفه زور می‌گویند و ما این موضوع را قبول نداریم و با توانمندی خود توانستیم اقداماتی را انجام دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: ممکن است در نحوه مذاکرات و اینکه چرا 20 درصد را در مرحله اول قبول کردیم حرفی داشته باشیم، اما این موضوع به آنها ربطی ندارد.


منبع: تسنیم