۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور

فاصله نجومی درآمد پزشکان با سایر مشاغل

یک پژوهشگر اقتصاد سلامت گفت: با این سیاست‌گذاری‌ها هم بیمه‌ها به خاک سیاه نشسته‌اند و هم کمر مردم زیر بار هزینه‌های درمان شکسته و از طرفی درآمد پزشکان با سایر مشاغل جامعه تفاوت فاحشی دارد در عین حال این چاه ویل با هیچ بودجه‌ای پر نمی‌شود.
کد خبر : ۱۶۳۹۰۲

صراط: محمد قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت در مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور که عصر جمعه از شبکه یک سیما پخش شد اظهار داشت: وقتی صحبت از تعرفه‌گذاری خدمات درمانی می‌کنیم باید گفت کدام تعرفه‌ها. تعرفه‌هایی که به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود که بعضاً نادرست یا غیرقانونی تعیین شده است.

وی با اشاره به مسائل اخیر که گفته می‌شود زیرمیزی بگیران دانه درشت هستند تصریح کرد: ما پرسیدیم و متوجه شدیم یک آقای دکتر بابت هر عمل جراحی قلب چند ده میلیون تومان زیرمیزی می‌گیرد و جالب است که مردم از این موضوع آگاه نیستند و نمی‌دانند اصلاً زیرمیزی چیست و فکر می‌کنند خیلی از پول‌هایی که به پزشکان می‌دهند دستمزد است.

قنادی ادامه داد: در صورتی که هر پولی که خارج از روال رسمی به پزشک داده شود مصداق زیرمیزی و تخلف است که اخیراً هم گفته می‌شود حق پزشک است و تا تعرفه‌ها درست نشود نمی‌توان کاری کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حکمت بر این نکته تأکید کرد که باید درآمد جامعه پزشکی را با سایر اقشار مقایسه کرد و افزود: در جامعه‌ای که کارگرش زیر یک میلیون تومان درآمد دارد و کارمند و معلم یکی، دو میلیون تومان و نهایتاً اعضای هیأت علمی چند میلیون، آیا درآمد پزشکان همخوانی دارد؟ باید دید پزشکان متخصص باید در بخش دولتی چقدر درآمد دارند.

به گفته این پژوهشگر اقتصاد سلامت زیاده‌خواهی‌ها و اتفاقات ناگوار در حوزه سلامت هم کمر مردم را زیر بار هزینه‌های درمانی شکسته و هم با اتفاق ناگواری که در سال 83 رخ داد بیمه‌های ما را هم به خاک سیاه کشانده‌ است.

وی اذعان داشت: الان بیمه‌های ما ناکارآمد هستند و نه بیمه و نه مردم از پس هزینه‌های درمان برنمی‌آیند و با این چاه ویلی که درست شده هر چقدر مردم ، بیمه‌ها و دولت پول دهند این چاه پر نمی‌شود.

قنادی بر این نکته تأکید کرد: اگر قرار است بودجه‌ها هم افزایش یابد باید دید به کجا می‌رود آیا قرار است صرف پیشگیری و سالم ماندن مردم شود یا به بخش درمان و جیب پزشکان برود.


منبع: فارس