۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
در اولین کنفرانس بین‌المللی "حماسه سیاسی و اقتصادی"،

جلالی: گاهی اموال دولت به تاراج رفت

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: جدی گرفتن اصل 44 قانون اساسی می تواند در امر حماسه اقتصادی موثر واقع شود و ما در بخش خصوصی‌سازی بسیار بد عمل کردیم و گاهی اموال دولت به تاراج رفت.
کد خبر : ۱۶۳۹۰۴
صراط: کاظم جلالی در اولین کنفرانس بین‌المللی حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، با بیان اینکه درباره حماسه سیاسی باید به سه مولفه پرداخته شود، گفت: مشارکت حداکثری مردم، رقابت مسالمت آمیز فعالان سیاسی و رعایت قانون و اخلاق توسط مردم و فعالان سیاسی از مهمترین مولفه های حماسه سیاسی به شمار می آید.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: امسال ملت ایران در انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن حماسه سیاسی آفریدند.  
 
وی با اشاره به بیانات شهید مطهری درباره حماسه سیاسی تصریح کرد: واژه سیاست و موضوع اقتصاد موضوع مهم و اساسی است و اگر بخواهیم در مورد تحولات منطقه دورنمای درستی داشته باشیم باید دو اتفاق صورت بگیرد که یکی از آن ها شکل گرفت و آن هم انقلابی با محوریت دین بود که ملت ایران رقم زدند.
 
جلالی اضافه کرد: لیبرالیسم و غلبه تفکر مارکسیسم دو اتفاق بود که قبل از انقلاب اسلامی صورت گرفت که دین را از صحنه نظام دور کرد به گونه ای که حتی کسانی که درد دین داشتند باادبیات مارکسیستی از دین دفاع می کردند.  
 
وی با تاکید براینکه انقلابی تمام عیار با نام دین در ایران شکل گرفت گفت: مرجعیت انقلاب اسلامی ایران را متدینین و روحانیت در دست داشتند و ملت ایران دین را به متن زندگی بازگرداندند.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ایران با نگاه دینی در منظر جهان معرفی شده است که آیا می توان با دین حکمرانی خوبی داشت.
 
جلالی با بیان این که با انقلاب اسلامی ایران حرکت هایی در دنیا شکل گرفت گفت: اگر امروز بتوانیم مدل موفق حکومت دینی را ارائه دهیم این نمونه ها حرکت ها را در خارج از ایران نیز تقویت می کند.
 
وی افزود: زمانی انقلاب ایران را با عنوان واپس گرایی معرفی می کردند و زمانی دیگر انقلاب ایران را برای رسیدن به انرژی غیرصلح آمیز می دانستند.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید براینکه حماسه سیاسی و اقتصادی موضوع تفننی و زینتی نیست بیان داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حماسه سیاسی و اقتصادی دارو و نسخه شفابخش ماست.
 
وی اضافه کرد: در حماسه باید حق و حقیقت، جریان اصلاح گرایانه و رشد و بینش وجود داشته باشد.
 
جلالی با تاکید براینکه امروز اصلی ترین مسئله چالش برانگیز ما مسئله اقتصاد است تصریح کرد: اگر دشمن بخواهد کارشناسانه به انقلاب اسلامی ایران نگاه کند می فهمد که با تحریم و تهدید نمی تواند مردم را پشیمان کند بلکه باید مردم را از به خیابان آمدن منصرف کند و این امر تنها از راه اقتصادی ممکن می شود.  
 
وی تاکید کرد: بهترین راه مقابله با اقدامات دشمنان اقتصاد مقاومتی است چرا که با تحریم و تهدید مواجه هستیم و به نظر می رسد وضعیت موجود فرصتی برای کشورماست که باید تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از ظرفیتهای درون زا و رشد نخبه ها برای اقتصاد مقاومتی و ایستادگی در مقابل دشمنان استفاده کنیم.  
 
جلالی ادامه داد: اکنون 420 میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی داریم که تنها 120 میلیارد متر مکعب از آن مورد استفاده کشورمان قرار می گیرد و بقیه آن توسط راههای گوناگون از کشور خارج می شود و غیرقابل استفاده است.  
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: راندمان کشاورزی کشور 30 درصد است که از مجموع 38 میلیون هکتار قابل کشت در ایران فقط 18 هکتار آن کشت صورت می گیرد که 8 هکتار آن به صورت کشت آبی و 10 هکتار دیگر به صورت دیمی کشت می شود.
 
وی افزود: اگر راندمان آبی کشور را از 30 درصد به بیشتر افزایش دهیم 8 میلیون هکتار دیگر را می توانیم زیر کشت بیاوریم و وضعیت کشاورزیمان را تا 20 الی 30 درصد افزایش دهیم.
 
جلالی با اشاره به پایین بودن بازدهی راندمان ظرفیت های درونی کشور تصریح کرد: باید اصلاح قوانین صورت بگیرد و پیش نویسی که در این زمینه با دولت آماده شده مورد بهره برداری قرار گیرد.  
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: یکی از قوانینی که باید اصلاح شود قوانین پولی و بانکی است چرا که امروز پول و بانک در خدمت کشور نیستند.
 
وی تاکید کرد: اگر اراده دولت در کنار مجلس قرار بگیرد و اختلاف نظر در اجرای قوانین نباشد کارها به خوبی پیش می رود که البته قانون بودجه و برنامه ریزی نیز باید مورد اصلاح قرار گیرد.
 
جلالی با بیان این که برخی سازمان ها تصدی گری می کنند و خروجی و کار ویژه ندارند ابراز داشت: اگر در مدیریت مصرف و پرهیز از اصراف کار کنیم به نتایج مطلوب تری برای افزایش راندمان کاری می رسیم.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که استفاده بیشتر از تولیدات داخلی نکته مهمی است گفت: وابستگی به نفت اصلی ترین سلاحی است که دشمن از آن در قبال ایران استفاده می کند که باید سعی کنیم کاهش وابستگی به نفت را دنبال کنیم.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: جدی گرفتن اصل 44 قانون اساسی می تواند در امر حماسه اقتصادی موثر واقع شود و ما در بخش خصوصی سازی بسیار بد عمل کردیم و گاهی اموال دولت به تاراج رفت.
 
جلالی اظهار داشت: در بخش اقتصاد دانش بنیان اقدامات مناسبی صورت گرفت که می تواند در امر حماسه اقتصادی مفید واقع شود و در این زمینه در آگاه سازی جامعه نسبت به اقتصاد ضعف داریم و باید دربحث پس انداز کار شود تا حماسه اقتصادی هر چه بیشتر پویا شود.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به نسبت جمعیت کشور کره جنوبی به وسعت آن خاطر نشان کرد: کشور کره جنوبی با این که وسعت کوچکی دارد و از منابع طبیعی زیادی برخوردار نیست اما ذخیره ارزی بسیار بالایی دارد و ایران نیز باید با الگو گرفتن از این نمونه ها با توجه به ظرفیت های درونی بالایی که دارد حماسه اقتصادی را محقق سازد.