۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
لوموند:

بوی شکست ازمذاکرات ژنوبه مشام می‌رسد

به نوشته روزنامه لوموند چاپ پاریس، روز جمعه چهاردهم فوریه بوی شکست مذاکرات صلح سوریه موسوم به ژنو دو در کاخ ملل، محل برگزاری این مذاکرات در ژنو به مشام رسید.
کد خبر : ۱۶۳۹۶۵
صراط: روزنامه لوموند چاپ پاریس نوشت: اختلاف نظرهای کلی میان نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، پیگیری دور دوم مذاکرات را که روز شنبه به پایان خواهد رسید نامطمئن ساخته است. 

پس از دو مرحله مذاکرات بی ثمر در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه ابراز امیدواری کرد دیدار روز پنجشنبه با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه  به ایجاد گشایشی در مذاکرات منجر شود. اما این نشست هم به گفت و گویی بی نتیجه حاصل شد و نماینده روسیه با هرگونه اعمال فشار بر هیئت دولتی سوریه مخالفت کرد. 

روز پنج شنبه یک دیپلمات غربی گفت این بسیار اشتباه بود، روسیه هیچ اقدامی در جهت تسهیل اوضاع انجام نمی دهند. 

روز جمعه اظهارات  لوی صافی سخنگوی مخالفان و فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه در برابر رسانه ها نشان داد که اختلافات میان دو گروه ذره ای هم حل نشده است. 
صافی به اسنادی اشاره کرد روز چهارشنبه توسط همکارانش ارائه شده بود و برداشت آنها را از انتقال سیاسی نشان می‌داد. وی از اینکه طرف مقابل حاضر به مذاکره در این باره نشد ابراز تاسف کرد. 

یک منبع دیپلماتیک می گوید بشار الجعفری مسئول مذاکرات دولت سوریه حتی به متن این پیشنهاد دست نزد. 

صافی تاکید کرد تا زمانی که طرف مقابل ما حاضر به مذاکره در این باره نباشد ما از بن بست کنونی خارج نخواهیم شد. 

در مقابل نیز فیصل مقداد همانند همیشه  پیش از هرگونه پیشرفت سیاسی بر لزوم مقابله با تروریسم تاکید کرد و تمرکز مخالفان بر مسئله انتقال را به شدت مورد حمله قرار داد. 

مقداد در این باره گفته کسانی که در را به روی هرگونه مذاکره در مورد تروریسم می بندند از مردم سوریه نیستند. در واقع مخالفان این موضوع را در جلسه روز سه شنبه مطرح کردند اما اظهارات آنان در مورد تروریسم دولتی همراه با گزارشات سازمان های غیر دولتی دفاع از حقوق بشر به مذاق نمایندگان دولت سوریه خوش نیامد. 

دولت و مخالفان سوریه هریک قرائت خاص خود را از بیانیه ژنو یک در ماه ژوئن سال 2012 دارند که به عنوان مرجعی در جریان کنفرانس ژنو دو مورد استفاده قرار گرفت. مخالفان بشار اسد بر بند مربوط به تشکیل دولت انتقالی با قدرت کامل تاکید دارند. از دیدگاه آنها تشکیل دولت انتقالی برای خروج از بحران کلیدی است.

در مقابل حامیان بشار اسد بر بندی تاکید دارند که در آن به توقف خشونت‌ها اشاره شده است تا به این ترتیب بی میلی خود در مذاکره در مورد مسائل سیاسی را که به نفع شان نیست، پنهان کنند. 

در همین حال که رسانه ها و دولت های غربی بر روی کنفرانس متمرکز شده اند، نیروهای دولت سوریه به تلاش خود برای تضعیف تروریست‌ها در خاک سوریه ادامه می دهند. 

لوی صافی مدعی است: برای شرکت در دور سوم جامعه بین الملل باید بر دولت سوریه اعمال فشار کند.