۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷

نتیجه منفی تست دوپینگ فوتبالیست‌ها

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال نتایج ۳۷ نمونه تست دوپینگ بازیکنان تیم‌های حاضر در لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ برتر فوتسال را اعلام کرد.
کد خبر : ۱۶۴۰۲۹
صراط:  احمد هاشمیان  اظهار داشت: روز گذشته نتایج بخشی از نمونه‌های ارسال شده به آزمایشگاه کنترل دوپینگ اعلام شد. بر اساس این نتایج، 37 نمونه ارسال شده به آزمایشگاه منفی است. این نمونه‌ها مربوط به لیگ برتر فوتبال، لیگ برتر فوتسال و لیگ دسته یک فوتبال آقایان است. بر همین اساس در حال حاضر پاسخ‌های دریافتی در حال رمزگشایی است و پس از رمزگشایی به باشگاه‌های ذیربط به صورت رسمی ابلاغ می‌شود.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ضمن تقدیر از ورزشکاران فوتبال و فوتسال گفت: از ورزشکاران عزیز که با رعایت اصول حرفه‌ای موجب منفی اعلام شدن پاسخ نمونه‌های دوپینگ و سربلندی فوتبال کشور می‌شوند و همچنین از کادر پزشکی تیم‌ها که با آموزش‌های لازم از بروز تخلفات دوپینگ جلوگیری می‌کنند و کادر فنی و مقامات مسئول باشگاهی که با همراهی خود موجبات منفی شدن این نمونه ها را فراهم می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کنم. امیدوارم همواره نمونه‌های ارسالی از فوتبال کشور با پاسخ منفی همراه باشد. 

وی در خصوص نحوه نمونه‌گیری در رده‌های سنی پایه عنوان کرد: در دنیا بیشتر بحث فرهنگ‌سازی و آموزش  مطرح است تا نمونه‌گیری از بازیکنان رده‌های سنی پایه. مبارزه با دوپینگ در چارچوب آموزش‌های مبانی مبارزه با دوپینگ و ارتقا سطح دانش و فرهنگ بازیکن حاضر در این رده‌ها وجود داشته و اساساً نمونه‌گیری دوپینگ معطوف به رده‌های بزرگسالان و با اولویت لیگ‌های حساس در کشورها ساماندهی می‌شود. البته این به بدین مفهوم نیست که در رده‌های سنی هرگز نمونه‌گیری انجام نمی‌شود، بلکه به این معنا است که تمرکز بیشتر روی فرهنگ‌سازی این موضوع است. 

هاشمیان در ادامه افزود: در جلسات هماهنگی که با مقامات مسئول در آکادمی ملی فوتبال برگزار کرده‌ایم، در حال تدوین برنامه منسجمی هستیم تا آموزش مبانی مبارزه با دوپینگ را از مدارس فوتبال به عنوان یکی از کانون‌های فعالیت رده‌های سنی دنبال کنیم. در واقع تیم‌های ملی رده‌های سنی بهترین شاهد مثال برای این رفتار فرهنگی هستند که کمیته پزشکی در کلیه اردوهای برگزار شده در این رده‌ها با اعزام مدرسان به آموزش بازیکنان و کادر فنی مباردت می‌کند.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنم که یکی از پایه‌های اساسی و مهم در بحث فرهنگ‌سازی در رده‌های سنی، نقش سرمربیان و کادر فنی تیم‌ها است. از آنجایی که بازیکنان نونهال، نوجوان و جوان تاثیرپذیری بسیار بالایی از مربیان خود دارند، بدیهی است که این افراد می‌توانند نقش بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی مبارزه با دوپینگ بر بازیکنان رده‌های سنی ایفا کنند.