۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵

گزارش‌چهارمین نشست‌شورای‌استان‌تهران

در چهارمین نشست شورای اسلامی استان تهران بر ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات استانی تاکید شد و رسیدگی به محرومیت و فقر زیرساختی در شهرستانهای حاشیه پایتخت با اولویت اول در دستور کار مسئولان حاضر قرار گرفت.
کد خبر : ۱۶۴۰۹۳
صراط: بعدازظهر امروز با حضور ائمه جمعه، نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی استانداری تهران، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرکهای غرب استان، فرماندار ملارد، نماینده شرکت گاز استان، نماینده شورای استان در شورای عالی استانها، رئیس و اعضای شورای اسلامی استان تهران، شورای شهر ملارد و صفادشت و جمعی دیگر از مسئولان، چهارمین نشست شورای اسلامی استان تهران در محل فرمانداری ملارد برگزار شد.

رسیدگی به مشکلات و مطالبات شهرستان ملارد، بررسی مسائل سیاسی امنیتی شوراها، وضعیت روستاهای محروم از گاز در استان تهران، تردد بین شهرستانهای استان با محوریت حمل و نقل ریلی و.. از جمله موضوعات مطورحه در این جلسه بود که بحث و تبادل نظر میان حاضرین، نتایج و مصوباتی در این خصوص بهمراه داشت.

اخترآباد ملارد از محروم ترین روستاهای کشور است

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام حسین حسینی نوری ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن با اشاره به برخی مشکلات شهرستان اظهار داشت: ملارد تنها در نام شهرستان شده و با توجه به جمعیت موجود و نرخ ر وبه رشد جمعیت، در زیرساختها از حداقل امکانات نیز برخوردار نیست به نحوی که می‌توان گفت دهستان اخترآباد در برخی حوزه ها از محروم ترین استانهای کشور نیز محروم تر است.

امام جمعه ملارد به فقدان جتی یک تخت بیمارستانی در این شهرستان اشاره و بیان کرد: کمبودهای اینچنینی در شان شهرستانهای استان تهران نیست، این شهرستانها به خوابگاهی برای شهر تهران تبدیل شده که با جای دادن جمعیتی بسیار زیاد و مهاجرت‌های بی رویه، وارث مشکلات شهر تهران است.

این مسئول خطاب به مسئولین استانی گفت: انتظار ما این است که مسئولان در ارتقای شاخصهای رفاهی و زیرساختی این شهرستانها هرچه بیشتر تلاش کنند، شهرک‌های بسیاری در این مناطق ساخته می شوند در حالی که سرانه ها فراموش شده اند به عنوان مثال 15 هزار واحد مسکن مهر در صفادشت احداث شد اما دریغ از یک متر فضای آموزشی، رفاهی، ورزشی و غیره.

ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات استانی/ تهران؛ استانی بهره مند نیست

وی ادامه داد: بحث فاضلاب که متاسفانه برغم پیشرفت عمده پروژه، بلاتکلیف رها شده و موضوع مترو از مهمترین نیازهای این شهرستان است.

در ادامه مراسم نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی از کمبود اعتبارات در استان تهران گلایه کرد و اظهار داشت: سهم استان تهران با کاهشی دو درصدی در سالجاری، تنها 3.6 بودجه کشوری است که به هیچ وجه با جمعیت 12.5 میلیونی این استان متناسب نیست.

حسین گروسی همچنین خواستار توزیع عادلانه اعتبارات در استان شد و بیان کرد: برغم تصور برخی افراد که تهران را استانی بهره مند می دانند، شهرستان‌های تهران با چهار میلیون جمعیت از اعتبارات بسیار ناچیزی برخوردار است و زمانی که وارد برخی از این شهرستانها می شویم، گویا هزاران کیلومتر از پایتخت دور شده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال شهرستان ملارد حتی یک تخت بیمارستانی نیز ندارد که این مساله ناشی از عدم توزیع متوازن بودجه ها است چراکه بر اساس استانداردها باید به ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود داشته باشد اما در حال حاضر این عدد در کشور ما یک خت به ازای هر 650 نفر است و این یعنی که ما در این مساله از نرم جهانی جلوتر هستیم اما توزیع ناعادلانه بوده است.

بستر ارتقای جایگاه شوراها در دولت تدبیر فراهم است

وی در بحث شوراها نیز یادآور شد: بحث جایگاه شوراها، مساله ای است که در دولت گذشته محقق نشد اما اکنون این شرایط مهیا است لذا باید حواشی کنار گذاشته شود  و جایگاه شوراها ارتقا یابد.

سرپرست فرمانداری ملارد سخنران بعدی مراسم بود که برگزاری جلسات مدون و منظم شورای اسلامی استان در شهرستانها را گامی بسیار موثر در رفع تبعیض میان این مناطق دانست و گفت: این اقدام موجب آشنایی و اگاهی هرچه بیشتر مسئولان از مسائل و مشکلات این شهرستانها خواهد شد.

ملارد، تنها در نام شهرستان شده است

داود کرمی با اشاره به اینکه ملارد تنها در نام و به لحاظ ساختار اداری به شهرستان ارتقا پیدا کرده است، گفت: این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر فاقد حتی یک تخت بیمارستانی است، همچنین 90 درصد ادارات ملارد مستاجر بوده و 11 اداره نیز هنوز مسنتقر نشده‌اند لذا رسیدگی به مسائل و مشکلات این شهرستان توجه ویژه ای می طلبد چراکه هنوز بسترهای لازم برای جهش به سمت توسعه در ملارد وجود ندارد.

در ادامه به ارائه نمایی کلی از شهرستان پرداخت و بیان کرد: ملارد در سال 88 به شهرستان ارتقا پیدا کرد و هم اکنون نیز دارای 400 هزار نفر جمعیت است، 6 واحد دانشگاهی در این شهرستان فعالیت دارند که پنج واحد در صفادشت متمرکز شده و در واقع می توان این شهر را شهری دانشگاهی برشمرد چراکه صفادشت با 20 هزار جمعیت، 15 هزار دانشجو را در خود جای داده است.

این مسئول، وجود 15 هزار هکتار اراضی زارعی و باغی با 200 هزار تن تولید، رتبه اول طیور در استان تهران و بیشترین تولید تخم مرغ، گوشت مرغ و 60 درصد جوجه یکروزه استان، پایتخت قارچ ایران با تولید 30 درصدی استان و 20 درصدی کشور، وجود 400 واحد تولیدی، صنعتی، کارخانه و... از پتانسیلهای ویژه این شهرستان برشمرد.

فقدان گاز و خدمات مخابرانی در حاشیه پایتخت

سرپرست فرمانداری ملارد متذکر شد: دهستان اخترآباد ملارد از محروم ترین روستاهای کشور است و برغم اینکه کمتر از 50 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، ساکنین این دهستان از نعمت گاز محروم بوده و خدمات مخابراتی نیز در این روستا وجود ندارد.

کرمی در ادامه به اشاره به برخی وظایف شوراها، عنوان کرد: موضوع رسیدگی به شکایات و انحرافات شوراها از  وظایف قانونی خود در کنار مسائل مربوط به برکناری شهرداران دو مشکل عمدهه در قوانین شوراها است، قانون باید طوری نوشته شود که کمترین تفسیر را داشته و دست مجری در تغییر آن بسته باشد اما متاسفانه دو دوره‌های گذشته شاهد این بودیم که بواسطه ابهام در قوانین، بسیاری از اعضای شوراهای اسلامی بدلیل انتقاد از دولت و عوامل اجرایی متهم به تخلف شده و با رسیدگی در هیات های مربوطه سلب عضویت شدند.

رویکرد دولت در برابر منتقدان و مخالفان، حذف افراد نیست

این مسئول افزود: دولت تدبیر و امید اعتقاد به تقویت شوراها دارد لذا این بهترین فرصتی است که می‌توان برای اصلاح قوانین مربوطه گام برداشت، در واقع نگاه دولت به افرادی که متفاوت از آن می‌اندیشند، مساوی با حذف این افراد نیست و درصدد است که منتقدان بتوانند از خود دفاع کرده و آیین رسیدگی به تخلفات شفاف شود.

وی در زمینه برکناری شهرداران نیز اظهار داشت: قوانین این حوزه نیز بسیار مبهم است و موجب تفسیرهای متعدد می شود چراکه تنها به تذکر اشاره کرده اما فرصتی برای اعمال و اجرای تذکرات به شهرداران نداده است، شاید اجرای برخی تذکرات چندین ماه زمان نیاز داشته باشد اما اعضای شورای می توانند در جلسه بعدی شهردار را استیضاح کنند که این مساله موجب بروز مشکبلات بسیاری در گذشته شد و شهرداران امنیت و ثبات روانی برای انجام بهینه امور نداشتند لذا ابید چارچوب مشخصی برای این موارد تعیین شود.

منبع: مهر