۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲

ظریف: مشکل بی اعتمادی مردم ایران به رفتارهای غرب است

وزیر امور خارجه کشورمان با سخت و فشرده خواندن مذاکرات آتی هسته‌ای در وین گفت مشکل بی اعتمادی مردم ایران به رفتارهای غرب است و برنامه اقدام مشترک فرصتی برای غرب ایجاد کرد تا تلاش کنند بخشی از این بی اعتمادی را کم کنند.
کد خبر : ۱۶۴۱۴۲
صراط:  محمد جواد ظریف پیش از عزیمت به وین برای دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در شبکه اول صدا و سیما درباره دور جدید مذاکرات هسته ای توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره دستور کار این دور از مذاکرات گفت مذاکرات سخت و فشرده ای در پیش رو است اما با توجه  به این که هدف مشترک که در برنامه اقدام مشترک اعلام شده ادامه برنامه  هسته‌ای ایران همراه با  ایجاد اعتماد لازم از غیر نظامی بودن این برنامه و صلح آمیز بودن آن است نباید کار دشواری باشد چون این هدف، هدف جمهوری اسلامی نیز هست.   اما مشکل بی اعتمادی مردم ایران نسبت به رفتار و برخورد  کشورهای غربی، به خصوص آمریکا در طول چند دهه گذشته در رابطه با مردم ایران  است.

محمدجواد ظریف افزود برنامه اقدام مشترک فرصتی برای آنها ایجاد کرده تا تلاش کنند مقداری از این بی اعتمادی  را کم کنند.

وزیر امور خارجه گفت صحبت هایی که ما از صبح سه شنبه در وین آغاز خواهیم کرد شروع مذاکراتی است که باید  بر اساس تفاهم ژنو ظرف حداکثر یک سال به برنامه اقدام نهایی منتهی شودو ما قصد داریم با دقت و با در نظر گرفتن حقوق و منافع مردم ایران وارد این مذاکرات شویم.

ظریف ادامه داد: دستور کار مذاکرات یکی از موضوعاتی است که باید در همین جلسه اول درباره آن صحبت کنیم. روش پیگیری موضوع نیز از دیگر مباحث جلسه اول خواهد بود و همین طور از نظر ما چارچوب هایی که از نظر ما برای مذاکرات سازنده ضروری است مثلا اقداماتی صورت نگیرد که باعث بیشتر شدن این شکاف بی اعتمادی در مردم ایران شود و یا اینکه روشهایی که برای اجرای توافقات صورت گرفته، روشهایی باشد که مورد قبول باشد و روشهایی باشد که از نظر مردم ما و از نظر مذاکره کننده گان راه را برای رسیدن به تفاهم آماده کند.

به گفته وزیر امور خارجه یک سری موضوعات کلی است که باید در این دور از مذاکرات بحث شود. اقدامات نامناسبی که صورت گرفته و صحبت های بی معنایی که انجام شده است.  

ظریف ادامه داد: نمی دانم  آمریکایی ها از این گزینه  چه فایده ای برده اند، در افغانستان و عراق چه نفعی کسب کرده اند؟ و چه فایده ای داشته که کماکان اصرار دارند  به روش قرن پیش این حرف ها را مطرح کنند؛ ضمن اینکه این گونه حرف ها هیچ تاثیری بر اراده مردم ایران برای دفاع از حقوقشان ندارد و نخواهد داشت.  آنها باید از چنین اظهاراتی که هیچ فایده ای برای دولت آمریکا ندارد خودداری کنند.

ظریف تصریح کرد علاوه بر این مباحث باید موضوعاتی را که در برنامه اقدام مشترک در ژنو مشخص شده است را دسته بندی کنیم و برنامه ریزی کنیم تا درباره آنها بحث کنیم تا در طول چند ماه آینده که مذاکرات به صورت فشرده ادامه دارد درباره آنها بحث شود.

وی افزود: به نظر من امکان رسیدن به تفاهم طی 6 ماهه اول کاملا وجود دارد به شرط آنکه طرف مقابل حسن نیت داشته باشد.

وزیر امور خارجه درباره اظهارات اخیر آمریکا و بیانیه وزرات خارجه این کشور درباره مسائل داخلی ایران گفت: این گونه موضع گیری ها از سوی آمریکا جدید نیست و در طول 30 اسل گذشته امریکایی ها همواره این حرف های بی مورد را زده اند و مردم و مسولان ایران همواره نشان داده اند که حاضر نیستند این گونه اظهارات را بپذیرند.

ظریف افزود مهم آن است که همانگونه که رئیس مجلس شورای اسلامی به درستی اشاره کردند بیش از حد لازم به  این اظهارات و حرف ها توجه نشود. این حرف ها هیچ تازگی ندارد. متاسفانه دیده می شود که اخیرا مقداری بیش از حد به این صحبت ها توجه می شود که من پیشنهادم این است که در همان حدی که درخور این حرف های بیهوده است به آنها توجه شود.

منبع: تسنیم