۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶

معرفی کابینه لبنان +گرایشهای سیاسی

تلاش محور وابسته لبنانی برای تصدی پست وزارت کشور و وزارت دادگستری نشان می‌دهد گزینه امنیتی محور اصلی راهبردهای این جبهه است و از این رو اقدامات تروریستی در این کشور روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۱۶۴۲۲۸
صراط: دولت جدید لبنان بالاخره بعد از 316 روز کشمکش برای توزیع پست‌های وزارتی بین جریان‌های سیاسی این کشور در آخرین لحظات بعد از دیدار سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان با عبدالله دوم پادشاه سعودی متولد شد تا با خروج دود سفید از دودکش کاخ ریاست جمهوری لبنان امیدها برای گشایش پرونده‌های سخت و پیچیده دیگر منطقه‌ای نیز در ماههای آینده زنده شود.

با وجود فضاسازی برخی رسانه های خبری، تشکیل کابینه جدید که از اعتدال نسبی خوبی نیز برخوردار است، به نفع جریانی خاص در لبنان نیست و بر اساس منافع ملی کل لبنان است، چرا که در شرایط حساس امنیتی لبنان و منطقه خلأ دولت در این کشور که در ماههای آینده می توانست به خلأ در پست ریاست جمهوری نیز کشیده شود، زمینه‌های تسریع در شکل‌گیری توطئه‌های غربی- صهیونیستی در ایجاد جنگ فرقه‌ای در داخل لبنان را فراهم می کرد. بنابراین می‌توان گفت برنده واقعی تشکیل دولت لبنان مردم این کشور هستند که می توانند به آینده‌ای نسبتا روشن‌تر امیدوار باشند. در همین راستا بود که شبکه دو تلویزیونی رژیم صهیونیستی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را بزرگترین برنده روند تشکیل دولت در این کشور خواند.

البته با وجود عبور سخت از بزرگترین مانع در روند تشکیل دولت لبنان، دو مرحله تدوین بیانیه وزارتی و تصویب این بیانیه در پارلمان لبنان همچنان به قوت خود باقی است تا در روزهای آینده تماس ها و تحرکات سیاستمداران لبنانی به صورت فشرده دنبال شده و فضای جهت‌گیری های سیاسی آینده کابینه لبنان برای مردم این کشور و افکار عمومی جهانی واضح‌تر شود. این در حالی است که جریان وابسته به خارج تلاش زیادی برای حذف معادله سه وجهی " ارتش، ملت و مقاومت" از بیانیه وزارتی را در دستور کار قرار داده است.

در این راستا عربستان سعودی که در زمینه تشکیل دولت لبنان احساس شکست می کند؛ فشارهای خود را بر طرف‌های وابسته لبنانی افزایش داده است، در همین راستا روزنامه رسمی الوطن سعودی امروز به نقل از منابعی که آنها را عناصر دبیرخانه 14 مارس نامید، مدعی شد که اهمیت تشکیل این دولت این است که به کار دولت پیشبرد امور نجیب میقاتی که حزب‌الله بر آن تسلط داشت، پایان داد؛ اما 14 مارس هرگز و تحت هیچ شرایطی اجازه تصویب معادله ارتش، ملت و مقاومت در بیانیه وزارتی دولت جدید را نخواهد داد.

اسامی و گرایش‌های وزرای کابینه لبنان

تمام سلام: نخست‌وزیر لبنان
سمیر مقبل: معاون نخست وزیر و وزیر دفاع ( وی از سوی میشل سلیمان انتخاب شده و شخصیتی مستقل دارد.)
پطرس حرب: وزیر ارتباطات ( از اسامی مستقل انتخاب شده از سوی 14 مارس)
محمد فنیش: وزیر مشاور در امور مجلس نمایندگان (حزب الله)
وائل ابوفاعور: وزیر بهداشت (حزب سوسیالیست ترقی خواه)
علی حسن خلیل: وزیر مشاور در امور مالی ( أمل)
جبران باسیل : وزیر خارجه ( جریان آزاد ملی)
غازی زعیتر: وزیر اشتغال عمومی و حمل و نقل (أمل)
آرتور نظریان: وزیر انرژی و آب‌ها( از جریان طاشناق نزدیک به حزب الله)
میشل فرعون: وزیر گردشگری ( فراکسیون پارلمانی "لبنان اول است")
حسین الحاج حسن: وزیر صنعت ( حزب الله)
اکرم شهیب: وزیر کشاورزی (سوسیالیست)
اشرف ریفی: وزیر دادگستری ( المستقبل)
الیاس بوصعب: وزیر تربیت و آموزش عالی
نهاد المشنوق: وزیر کشور (المستقبل)
سجعان قزی: وزیر کار ( الکتائب)
رونی عریجی: وزیر فرهنگ (المرده)
الیس شبطینی: وزیر مهاجرت ( از وزرای انتخابی میشل سلیمان)
رشید درباس: وزیر امور اجتماعی (المستقبل)
رمزی جریح: وزیر اطلاع رسانی ( الکتائب)
عبدالمطلب حناوی: وزیر ورزش و جوانان (سهمیه میشل سلیمان)
نبیل دوفریج: وزیر مشاور در امور توسعه اداری ( المستقبل)
آلان حکیم: وزیر اقتصاد و تجارت (الکتائب)
محمد المشنوق: وزیر محیط زیست ( از سهمیه تمام سلام)




نکات جالب تشکیل دولت لبنان

-جریان 14 مارس بویژه حزب المستقبل لبنان بعد از یک غیبت سه ساله بالاخره وارد دولت جدید لبنان شدند، این جریان در این مدت تلاش زیادی برای براندازی دولت نجیب میقاتی به کار بستند و بعد از سقوط این دولت نیز ماههای متمادی به امید پیروزی جبهه غربی در سوریه و تاثیرات این اتفاق بر انزوای رقبای داخلی خود تشکیل دولت را به تعطیلی کشاند. بعد از ناامیدی این جریان از پیروزی در سوریه بود که خط قرمزهای چند ماه پیش خود را در مورد عدم مشارکت در دولت با حضور حزب الله لبنان نادیده گرفته و وارد دولت شدند.

- به نظر می‌رسد 14 مارس با وجود تلاش‌های فراوان تنها موفق شده از پست های کلیدی وزارت کشور و وزارت دادگستری را در اختیار بگیرد، به گونه ای که برای دادن این وزارتخانه‌ها پست‌های کلیدی نظیر وزارت خارجه یا وزارت انرژی را به رقیب خود واگذار کند. این در حالی است که برخی پست های کلیدی از جمله وزارت دفاع و ارتباطات نیز در دست عناصر با رویکردهای فکری مستقل قرار گرفته که همین موضوع وزنه سیاسی حزب الله لبنان و هم پیمانان آن در معادله‌های آینده لبنان را تقویت می کند. حزب‌الله همچنین نه در زمینه بیانیه وزارتی و نه در زمینه اصل پایبندی به اعلامیه بعبدا و عقب نشینی از نبرد سوریه هیچ امتیازی به حریف نداد.

-اعطای پست وزارت کشور به نهاد المشنوق و وزارت دادگستری به اشرف ریفی از متهمان حمایت از تروریست‌های سوری و عاملان ناآرامی‌های اخیر طرابلس از نکات قابل توجه کابینه جدید است، این اقدام با وجودی که با مخالفت حزب‌الله لبنان و هم پیمانان این حزب و بخش عظیمی از مردم این کشور مواجه بود، اما با فشارهای عربستان سعودی و جریان وابسته المستقبل به بار نشست. اتخاذ این رویکرد از سوی محورهای مداخله‌جو در لبنان نشان می‌دهد گزینه امنیتی محور اصلی راهبردهای این جبهه در افق سیاسی لبنان است و بر این اساس اقدامات تروریستی در این کشور روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.

-تشکیل دولت لبنان بارقه‌های امید را در برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری و بررسی قانون جدید انتخابات پارلمانی را در میان لبنانی‌ها زنده کرد. این در حالی است که در صورت عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این دولت نیز به دولت پیشبرد امور تبدیل می شود تا خلأ قدرت در این کشور برطرف شود.

- ورود وزرای زن به کابینه لبنان از سال 2004 و دولت عمر کرامی در این کشور آغاز شده است. آلیس شبطینی وزیر مهاجرت دولت کنونی لبنان هفتمین وزیر زنی است که وارد تاریخ دولت‌های لبنان شد.

-سمیر مقبل وزیر دفاع با 75 سال سن مسن ترین عضو کابینه و وائل ابوفاعور وزیر بهداشت با 42 سال سن جوان‌ترین عضو کابینه است. کابینه تمام سلام میانگین سنی بالایی دارد.

- نیمی از وزرای دولت تمام سلام از افرادی هستند که برای اولین بار است که وزیر شده اند، این افراد عبارتند از: اشرف ريفي، الياس بو صعب، نهاد المشنوق، سجعان قزي، روني عريجي، اليس شبطيني، رشيد درباس، رمزي جريج، عبد المطلب حناوي، نبيل دو فريج، آلان حكيم ومحمد المشنوق.

-تمام سلام بیست و پنجمین نخست وزیر لبنان شد، در این میان رشید کرامی که اولین دولت خود را در سال 1955 تشکیل داد، با 34 سال سن، کم سن و سال ترین نخست وزیر لبنان است. بعد از وی سعد حریری قرار دارد که در 39 سالگی نخست وزیر شد. رشید کرامی با حدود 11 سال و 10 ماه بیشترین زمان نخست وزیری را در لبنان به خود اختصاص داده و بعد از وی رفیق حریری قرار دارد که 10 سال و دو ماه در این پست بود.



-با وجودی که تمایل تمام سلام به رسیدن به نخست وزیری او را از شادمان ترین افراد نشست دیروز کابینه قرار داد، اما میشل سلیمان قطعا از بازنده‌های معادله صورت گرفته دیروز بود، وی که امید زیادی به تمدید دوره ریاست جمهوری خود داشت، با وجود تشکیلات کنونی در دولت به سختی می تواند این هدف را برای خود محقق کند و به این ترتیب باید گفت روزهای میشل سلیمان در اوج قدرت سیاسی لبنان محدود و رو به پایان است.

-سمیر جعجع از بزرگترین بازنده‌های معامله تشکیل دولت بود. هم پیمانان وی در 14 مارس با خالی کردن پشت وی اجازه دستیابی او به هیچ کرسی وزارتی را ندادند و این روند برگه های برنده الکتائب را افزایش داد. این در حالی بود که 8 مارس با وجود انتشار برخی اخبار در مورد تیرگی روابط جریان آزاد ملی با این جنبش هرگز پشت آن را خالی نکرد و آن را به یکی از برندگان اصلی تشکیل دولت تبدیل کرد.

به هر روی به نظر می‌رسد با عدم بررسی مواردی چون بیانیه وزارتی در نشست‌های مقدماتی تشکیل دولت لبنان، هنوز راه زیادی تا رسیدن به دولت قطعی منافع ملی در لبنان باقی مانده است، راهی که با جدیت سیاستمداران این کشور و نگاه مسئولانه آنها به منافع ملی و دوری از وابستگی خارجی و تسلیم نشدن در برابر دیکته‌های غربی بسیار کوتاه خواهد بود
منبع: مشرق