۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
يدالله جوانی

«صراحت» راز ماندگاری بر ريل انقلاب و پيشرفت

کد خبر : ۱۶۴۲۶۲
صراط: انقلاب اسلامي ايران يك ارزش است و انقلابي بودن به معناي پايبندي به مباني، اصول، آرمان و اهداف اين انقلاب و تلاش براي حفظ و پيشبرد آن، افتخاري بس بزرگ است.
براي انقلابي بودن و انقلابي ماندن چه بايد كرد؟ اينك 35 سال از زمان پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل جمهوري اسلامي مي‌گذرد. بدون ترديد،‌تفاوت اساسي بين انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي وجود دارد؛ همانگونه كه بين افراد، گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي فعال در كشور با انقلاب تفاوت وجود دارد، بنابر اين سوال درستي است اگر مطرح شود: «چگونه بايد جمهوري اسلامي را بر ريل انقلاب به پيش برد؟» به عبارت ديگر، همانطور كه بايد به صورت فردي براي انقلابي بودن و انقلابي ماندن خود «دغدغه» داشته باشيم، بايد براي انقلابي بودن و انقلابي ماندن «نظام جمهوري اسلامي» نيز، «دغدغه» داشته باشيم.

جمهوري اسلامي، آن گاه انقلابي است و بر ريل انقلاب حركت مي‌كند كه گفتمانش انطباق كامل با گفتمان انقلاب اسلامي داشته باشد. اساساً انقلابي بودن يا نبودن يك فرد، گروه و جامعه را از طريق گفتمانش مي‌توان مورد سنجش قرار داد. انقلاب‌ها براي خود داراي گفتمان بوده و بر همين مبنا، انقلاب اسلامي نيز داراي گفتمان خاص خود با شاخص‌ها و ويژگي‌هاي مشخص و معين است. بر مبناي اين شاخص‌ها به عنوان معيار و ملاك سنجش، مي‌توان عيار و ميزان انقلابي بودن افراد، گروه‌ها، جريان‌ها، دولت‌ها و حتي نظام جمهوري اسلامي ايران را سنجيد.

اسلام ناب محمدي (ص)، ولايت فقيه، استقلال، آزادي، عزت‌طلبي، مردم سالاري ديني، ‌پيشرفت، استكبارستيزي، حمايت از محرومين و مستضعفين، صدور انقلاب، عقلانيت، معنويت، عدالت و تلاش براي وحدت‌بخشي به امت اسلامي و پي‌ريزي بناي «تمدن نوين اسلامي» از شاخص‌هاي گفتمان انقلاب اسلامي است.
بنابر اين انقلابي كسي است كه بر ريلي حركت نمايد كه داراي چنين شاخص‌ها و ويژگي‌هايي باشد. انقلابي كسي است كه با صراحت،‌شفافيت و قاطعيت از اين شاخص‌هاي گفتمان انقلاب اسلامي، سخن گفته و با تأكيد بر آنها به عنوان «ستاره راهنما» حركت كند. نظام جمهوري اسلامي نيز چنين است.
 
نظام جمهوري اسلامي زماني بر ريل انقلاب حركت مي‌كند كه گفتمانش داراي شاخص‌هاي ذكر شده انقلاب باشد. نظام داراي حاكميت و مجموعه‌اي از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي حكومتي مانند قواي سه‌گانه است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد از زمان شكل‌گيري و پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز، گفتمان حضرت امام خميني (ره) و حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي)، بدون ذره‌اي تفاوت، ‌انطباق كامل با گفتمان انقلاب اسلامي داشته است. انتظار آن است كه همان صراحت، شفافيت و قاطعيت امام و رهبري در بيان و تأكيد بر اصول، مباني، آرمان و اهداف انقلاب اسلامي، در كلام، مواضع و عمل تمامي دستگاه‌ها و مسئولان حكومتي ديده شود. به طور قطع اگر چنين بود، بايد آسوده خاطر بود كه نظام جمهوري اسلامي بر ريل انقلاب در حال حركت بوده و روز به روز به آن قله آرماني نزديك‌تر مي‌گردد.

انقلاب اسلامي داراي دستاورد‌هاي ارزشمندي از قبيل جمهوري اسلامي،‌ استقلال و آزادي براي ايران و ايرانيان بوده است. همين دستاوردهاي ارزشمند را كه داراي دشمنان فراوان است،‌بايد با حركت در ريل انقلاب حفظ نمود. جمهوري اسلامي با حركت مسئولانش در ريل انقلاب حفظ مي‌شود. استقلال، آزادي و عزت ملي به دست آمده با انقلاب اسلامي، با حركت‌ بر مبناي گفتمان انقلاب اسلامي حفظ مي‌شود. از لوازم حركت در مسير انقلاب، همان صراحت و شفافيت در بيان شاخص‌ها و عمل بر مبناي آنهاست.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در دو دهه گذشته، همواره تلاش كرده‌اند تا نظام جمهوري اسلامي بر ريل انقلاب حركت كند و از خطوط اصلي منحرف نگردد. معظم‌له، طي ساليان گذشته، دولت‌ها و ديگر مسئولان حكومتي را به اتخاذ مواضع صريح،‌شفاف و قاطع بر مبناي مباني، ‌اصول، آرمان و اهداف انقلاب توصيه كرده‌اند.
 
بر همين اساس رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در روز نوزدهم بهمن ماه سال جاري، ضمن اشاره به دستاورد‌هاي انقلاب و تصريح بر اين نكته كه استقلال يكي از پايه‌هاي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي به حساب مي‌آيد و امروز كشور‌هاي سلطه‌گر با شيوه‌هاي نوين استقلال ايران را نشانه رفته‌اند، فرمودند: آن چيزي كه مي‌تواند استقلال را تأمين كند براي انقلاب اسلامي ما تكيه صريح و شفاف بر مباني انقلاب است.
 
اصول انقلاب، مباني انقلاب، به شكل صريح و شفاف مورد تأكيد بايد قرار بگيرد. همچنان كه امام بزرگوار اين جور بود؛ امام از اول شروع نهضت، همه حرف خود را صريح، بدون ابهام بيان كرد. از اول امام رژيم طاغوتي موروثي استبدادي سلطنتي را نفي كرد، ملاحظه نكرد؛ از اول معلوم بود كه امام دنبال يك نظام و تشكيلات مردمي است. سلطنت موروثي مردود، نظام استبدادي مردود، نظام فردي و متكي به اراده فردي مردود؛ اينها را امام صريح بيان كرد؛ پرده‌پوشي نكرد. امام به صراحت بيان كرد كه نظام اسلامي- نظامي بر مبناي انديشه اسلام و ارزش‌هاي اسلامي- بايد سر كار بيايد؛ پرده‌پوشي نكرد. امام در قضيه مقابله با شبكه صهيونيستي خطرناكي كه بر دنيا مي‌خواهد حكومت بكند، هيچ ملاحظه‌اي نكرد،... امام در اينكه ما با نظام سلطه مخالفيم،‌هيچ پرده‌پوشي نكرد،‌.... لذا امام صريحاً در مقابل امريكا موضع گرفت.»
رهبر حكيم انقلاب اسلامي، همين صراحت مواضع طي 35 سال گذشته را عامل اصلي حفظ انقلاب دانسته و مي‌فرمايند: «براي همين است كه شما مي‌بينيد انقلاب بعد از گذشت 35 سال بر اصول و مباني و بر ريل حقيقي خود استوار و پابرجاست؛ انقلاب عوض نشد،‌حرف خود را عوض نكرد، راه خود را عوض نكرد، هدف‌هاي خود را عوض نكرد؛ خيلي مهم است. انقلاب‌ها در مقابل توفان‌هايي كه بر آنها فرود مي‌آيند، مقاومت خودشان را از دست مي‌دهند، خيلي‌ها يا حرفشان را عوض مي‌كنند يا راهشان را عوض مي‌كنند يا اصلاً به كلي نابود مي‌شوند و از بين مي‌روند. انقلاب اسلامي از اولي كه پديد آمده است تا امروز، اهداف مشخص خود را حفظ كرده، به سمت اين اهداف حركت كرده، به پيشرفت‌هاي حيرت‌انگيز در بخش‌هاي مختلف نائل شده،‌خود را دارد از يك كشور‌ و ملت فراموش شده بي‌تأثير در دنيا، به عنوان يك قدرت در منطقه‌اي بزرگ و يك عنصر مؤثر در سياست‌هاي بين‌المللي، به دنيا نشان مي‌دهد...
 
رهبر گرانقدر انقلاب اسلامي براي پيشبرد انقلاب تا رسيدن به قله‌هاي آرماني، داشتن صراحت در بيان مواضع بر مبناي اصول و مباني انقلاب را يك ضرورت دانسته و مي‌فرمايند: «... و اين روش ادامه پيدا خواهد كرد. راز ماندگاري نظام جمهوري اسلامي بر ريل انقلاب و بر خطوط اصلي امام بزرگوار، همين صراحت بوده است؛ هيچ نبايستي اين شفافيت را، اين صراحت را از دست داد. در مقابل مخالفان، در مقابل دوستان، در مقابل دشمنان، مواضع جمهوري اسلامي بايد مواضع شفافي باشد. تاكتيك‌ها را مي‌توانند عوض كنند، شيوه‌هاي كار را مي‌توانند عوض كنند، اما اصول، همچنان مستحكم بايد بماند، اين راز استحكام انقلاب و راز پيشرفت كشور است.»