۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۳

جزئیات‌دیدار هاشمی بارییس‌مجلس‌سودان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وحدت همه گروه‌های سودانی می‌تواند نقشه‌های دشمنان مردم را خنثی کند و اگر عمیقاً به وحدت توجه می‌شد، شاهد تجزیه سودان نبودیم.
کد خبر : ۱۶۴۳۴۶
صراط:  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار رئیس مجلس سودان، با اشاره به سوابق همکاری دو کشور،گفت: زمینه‌های همکاری و ظرفیت‌های ایران و سودان بسیار زیاد است و باید برنامه ریزی شود.

وی عقاید و افکار اسلامی مردم سودان را ستودنی دانست و اظهار داشت: در سفرم به سودان، الطاف و عواطف مردم را دوستانه و برخاسته از احساسات اسلامی دیدم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حرکت جدید دولت سودان برای گفت‌وگو با گروه‌های مخالف را فرصتی مغتنم برای مردم سودان شمرد و افزود: حق مردم سودان است که در محیطی آرام زندگی کنند.

هاشمی رفسنجانی سودان را کشور بزرگی در جهان اسلام خواند و تصریح‌کرد: وحدت همه گروه‌های سودانی می‌تواند نقشه‌های دشمنان مردم را خنثی کند و اگر عمیقاً به وحدت توجه می‌شد، شاهد تجزیه سودان نبودیم.

وی مجموعه کشورهای آفریقا را برای هرگونه تحولات اقتصادی در جهت افزایش برخورداری مردم از زندگی بهتر، مستعد دانست و تاکید کرد: در سفرم به چند کشور آفریقایی ظرفیت‌هایی دیدم که اگر درست مدیریت شود، باعث تغییرات جدی در وضع زندگی مردم خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از پیام و سلام "عمر البشیر" و ملت سودان، گفت: سلام مرا به دولت و ملت سودان برسانید و بگویید جمهوری اسلامی ایران به ملت و کشور سودان علاقمند است.

**کشور های اسلامی به دنبال سازمان هایی برای حفظ و تقویت منافع مسلمانان باشند

" فاتح عزالدین‌المنصور" نیز در این دیدار با تبریک سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب، ایران اسلامی را  نقطه امید ملت‌های ستمدیده دنیا و باعث دلگرمی جهان اسلام خواند و گفت: از دولت جمهوری اسلامی به خاطر مواضع عاقلانه در مسائل جهانی، منطقه‌ای و سودان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

رئیس مجلس سودان با یاد آوری خاطرات سفر آیت‌الله "هاشمی رفسنجانی" به قاره آفریقا و کشور سودان، گفت: با تمام وجود خواستار گسترش روابطی هستیم که جنابعالی پایه گذاری کرده بودید.

وی سودان را هم پیمان راهبردی جمهوری اسلامی دانست و گفت: به خاطر امکانات فراوان دو کشور، به دنبال تقویت روابط اقتصادی هستیم.

فاتح عزالدین المنصور افزود: تدبیر و حکمت، حکم می‌کند که کشور های اسلامی به دنبال سازمان هایی برای حفظ و تقویت منافع مسلمانان باشند.

رئیس مجلس سودان با اشاره به سوابق انقلابی و مسئولیت‌های آیت‌الله "هاشمی رفسنجانی" در انقلاب اسلامی، گفت: تجربه‌های جناب عالی سرمایه‌ای برای جهان اسلام است و ملت و دولت سودان ارزش والایی برای این سرمایه قائل هستند.

وی با اشاره به اختلافات داخلی سودان گفت: به دنبال یک توافق ملی بر اساس مذاکره با همه جریان ها هستیم و حتی جنوب سودان هم می تواند در گفتگو‌ها شاهد ثبات آرامش باشد، چون به تفاهمات دوطرفه پایبند هستیم. 

منبع: تسنیم