۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳

جهادرسانه‌ای اصولگرایان درفضای مجازی +تصاویر

با رواج استفاده از اینترنت در ایران، رسانه های مجازی نیز جای خود را باز کردند. در این عرصه جریانات و گروه های مختلف سعی نمودند تا از فناوری روز نهایت استفاده را در انتقال پیام خود ببرند. در دسترس بودن و سریع بودن اطلاع رسانی در فضای وب موجب شد که به سرعت این عرصه جدید گسترش یابد.
کد خبر : ۱۶۴۴۳۷
صراط: استفاده از اینترنت در انتقال اخبار در 10 سال اخیر در ایران رشد بسیار بالایی داشته است. گسترش زیرساخت ها و جذابیت این عرصه نوین باعث شده که رسانه های این بخش، سهمی برای خود در میان جستجوگران اخبار باز کنند. در بخش اول این گزارش مروری بر رسانه های مکتوب تاثیر گذار و پر مخاطب جریان اصولگرایی انجام دادیم. در بخش دوم این گزارش برآنیم که مروری بر اریکه اصولگرایان در عرصه وب بپردازیم. جایی که به اعتراف تمامی گروه ها، این جریان بیشترین سهم را برای خود دارد.

2. رسانه های مجازی

با تغییر شیوه اطلاع رسانی و خبر رسانی به مردم، اصولگرایان نیز این امر را درک کرده و سعی کردند از شیوه های نوین خبررسانی میان مردم غافل نمانند. سرعت تکنولوژی و انتشار خبر امروزه سبب شده که سایت ها و خبرگزاری ها در صدر سرعت انتشار خبر قرار گرفته و رسانه های مکتوب در جایگاه های بعدی قرار بگیرند. اصولگرایان در دهه هشتاد این ضرورت را درک کردند و به این حوزه ها وارد شدند. از خیل کسانی که در این امر احساس تکلیف کرده و به خبررسانی در دنیای مجازی مشغول شدند، برخی از این سایت ها و خبرگزاری ها در جذب مخاطب – که بر آمده از سرعت و صداقت در خبر رسانی و تحلیل است – موفق عمل کردند. این رسانه ها بعضا توانسته اند در صدر سایت های خبری کشورمان نیز قرار بگیرند که این امر نشان از قدرت اصولگرایان در این دنیای مجازی و حرفه خبری دارد.

خبرگزاری فارس؛ صدر خبرگزاری های کشور

خبرگزاری فارس در سال 1381 و در روزهایی که هنوز خبررسانی در دنیای مجازی چندان در کشور پا نگرفته بود، توسط عده ای اصولگرایان آغاز به کار کرد. با گذشت زمان شدت تاثیر گذاری این رسانه بیشتر و بیشتر شد. به گونه ای که در نهایت توانست به عنوان اصلی ترین خبرگزاری کشور مطرح شود.

حمیدرضا مقدم فر در سال 1381 به عنوان نخستین مدیر عامل این خبرگزاری فعالیت خود را آغاز کرد و عباس درویش توانگر نیز سردبیر آن بود. این خبرگزاری نشان داد که جریان اصولگرایی قدرت بالایی در تهیه و انتشار خبر و در نتیجه جذب مخاطب دارند. قدرت این خبرگزاری به شدت خود را نمایان ساخت. به گونه ای که به سرعت توانست در صدر سایت های خبری و خبرگزاری در کشور قرار بگیرد.

فعالیت های لحظه ای در ایام انتخابات و ایجاد شبکه گسترده خبری در سراسر کشور توانست این خبرگزاری را حتی بالاتر از خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار دهد. امروزه پر مخاطب ترین خبرگزاری کشور به روایت آمار، خبرگزاری فارس است؛ که این امر بدون شک به خاطر سرعت و دقت در انتشار خبر حاصل می شود.

فعالیت انقلابی این رسانه در ایام خاص سبب افزایش حملات به این رسانه از سوی مخالفین نیز شده است که جای تعجب ندارد. فعالیت در ایام انتخابات ریاست جمهوری 84 و 88 و ایام فتنه از جمله این نقاط پررنگ است.

با این حال تغییر و تحولی نیز در سطح مدیریت آن در سال 90 رخ داد؛ مقدم فر جای خود را به سید نظام الدین موسوی داد؛ سید نظام موسوی که پیش تر در روزنامه جوان فعالیت کرده و سابقه فعالیت رسانه ای داشت. فارس با وجود این تغییر و تحول باز هم خود را در صدر خبرگزاری های کشور نگاه داشت.

 

سایت الف: مشارکت فعال مخاطبان

سایت خبری تحلیلی الف در شهریور 1385 آغاز به کار کرد؛ این سایت بیشتر با نام دکتر احمد توکلی شناخته می شود. در منشور الف، این سایت محیطی برای اظهار نظرات بازدیدکنندگان و نیز مشارکت در تکمیل مطالب، تعمیق یا تائید و رد مطالب و نظرات دیگران معرفی شده ‌است. از این رو باید این سایت را در شمار سایت های پر مخاطب و حضور فعال مخاطب در آن، دانست.

الف توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین سایت های خبری اصولگرا، جای خود را میان مخاطبان خود بگشاید؛ مخاطبانی که تنها متعلق به جریان اصولگرا نیستند.

فیلتر شدن سایت الف سبب شد احمد توکلی نامه ای مستند خطاب به رئیس قوه قضائیه وقت بنویسد و از عملکرد سایت خود دفاع کند.

گفته می شود که این وبگاه دارای 8 نفر شورای سیاست‌گذاری است که اغلب آنان نیز دارای مشاغل سیاسی هستند. احمد توکلی و الیاس نادران را از جمله اعضای شورای سیاست گذاری معرفی می کنند.

الف در دوره 7 ساله کار خود اقدامات رسانه ای مختلف و تاثیر گذاری داشته است. انتشار خبر جعلی بودن مدرک دکتری علی کردان – که به فیلتر شدن این سایت برای مدتی نیز منجر شد، زیر سوال بردن جدی هویت ترانه موسوی از کشته شدگان موهوم انتخابات 88، انتشار مدارکی علیه مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی از این جمله است. یکی از جنجالی ترین اقدامات این سایت که باعث تحت فشار قرار گرفتن احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت بود، قرار دادن صفحه ای با نام روز شمار ولایت پذیری بود؛ ماجرا بر می گشت به انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی، و خبر نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور مبنی بر الغای حکم مذکور؛ در این میان سایت الف روزشماری را در صفحه نخست خود تعبیه کرد با نام روزشمار ولایت پذیری، تا مشخص شود رئیس جمهور وقت کی حکم رهبری را به اجرا می گذارد.

روزشمار ولایت پذیری؛ از جنجالی ترین اقدامات سایت الف در تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور وقت بود.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که این سایت در برخی موارد مواضعی اتخاذ کرده و یا مطالبی را منتشر می کند که باعث تعجب دوستداران جریان اصولگرا می شود؛ هر چند که این موارد بسیار محدود است.

سایت مشرق: رویکرد تحلیلی و ابتکاری

تیرماه 1389 بود که سایتی خبری تحلیلی متولد شد که توانست در میان سایت های خبری – تحلیلی جریان اصولگرا جایگاه ویژه ای پیدا کند. جمعی از نیروهای دوستدار انقلاب از جریان اصولگرا، در این سال سایتی را پایه گذاری کردند که توانست در ایجاد طرح های ابتکاری، گوی سبقت را از بسیاری از رقبا برباید.

این سایت در مدت کوتاهی توانست خود را به یک سایت خبری تاثیر گذار و مطرح در سطح کشور، فعالان سیاسی و جریان اصولگرای کشور تبدیل کند. رویکرد تحلیلی و سرعت در انتشار تحلیل های دقیق از جمله ویژگی های منحصر به فرد این رسانه است.

از جمله تاثیر گذاری های جدی این سایت، در ایام رای اعتماد به وزرای کابینه روحانی بود

مشرق از جمله سایت های خبری اصولگرا بود که با تکیه بر همین اصول و ارزش های اسلامی هم به عنوان یکی از منتقدان جدی سالهای اخر دولت احمدی نژاد شناخته شده بود و هم در دولت فعلی یکی از سایت های تاثیر گذار در مطرح کردن انتقادات است و هر ازگاهی برخی مسئولین دولتی را به واکنش و یا عقب نشینی وا داشته است.

گزارشات تحت عنوان پرونده ویژه این رسانه از جمله گزارش های منحصر به فرد در سطح رسانه ای است.

سایت جهان نیوز: مرجعی برای پیگیری فسادها

هر چند که تصور می شود که جهان نیوز سایت مربوط به علیرضا زاکانی است، اما طبق آنچه که در این سایت آمده است، زاکانی از بدو تاسیس تا کنون هیچ گونه سمتی در این سایت خبری نداشته است. طبق آنچه در این سایت آمده است پرویز سروری به عنوان مدیر مسئول و ابراهیم رضایی نیز سردبیر این سایت خبری-تحلیلی است؛ اعضای تحریریه را نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه های کشور تشکیل می دهند.

جهان نیوز نیز در سال 1385 تاسیس شد. این سایت در روزهایی آغاز به کار کرد که مجلس هفتم با ورود به پرونده دانشگاه آزاد، به طور جدی به برخی مفاسد رخ داده در این دانشگاه برخورد کرد. جهان نیوز جهت رسانه ای کردن برخی از فسادهایی که دیگر رسانه ها دلیلی برای افشای آن نمی دیدند وارد صحنه شد. البته این اتفاق سبب فیلتر شدن این سایت در سال 87 نیز شد.

جهان نیوز از مصرترین سایت های خبری در ماجرای پرونده کرسنت بود.

با این وجود جهان نیوز همچنان به رسالتی که برای خود ترسیم کرده بود وفا دار ماند. از رحیمی، مرتضوی و  مشایی گرفته تا فائزه و مهدی هاشمی و جاسبی از جمله شاکیان این رسانه خبری هستند.

فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد؛ پرونده فروش سوالات کنکور؛ رسانه ای کردن حوادث کهریزک؛ فساد فکری و اعتقادی جریان انحرافی، پرونده بیمه ایران و خانه خیابان فاطمی، اطلاع رسانی در مورد پرونده بسیار پیچیده کرسنت از جمله پرونده های ویژه ای است که توسط این سایت مدام پیگیری می شد.

 نسیم؛ اولین خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه ایران

این خبرگزاری که متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد، که مدیر مسئول آن محمد شجاعیان وسر دبیر این خبرگزاری مهدی عرفاتی می باشد. از ویژگی های بارز این خبرگزاری تیم بسیار جوان و یکدستی است که قبلا خبرگزاری دانشجو را اداره می کردند. مزیت و تمایز اصلی این خبرگزاری در فرستان اخبار در قالب پیامک به مخاطبان دسته بندی شده است که باعث شده طرفداران زیادی را برای خود فراهم کند. هر چند که طبیعتا این کار هزینه مالی زیادی نیز برای این خبرگزاری ایجاد کرده است.

از نقاط اوج این خبرگزاری می توان به پوشش سریع، دقیق و پرحجم اخبار مربوط به مذاکرات ژنو می توان اشاره کرد. البته این خبرگزاری به جهت داشتن تنوع در حوزه های ورزشی و اجتماعی که جوانان مخاطبان اصلی آن هستند نیز بسیار فعال می باشد. به عنوان مثال این خبرگزاری در جشنی با شکوه در گراند هتل تهران از افتخارآفرینی های تیم ملی والیبال ایران بعد از حضور در لیگ جهانی تقدیر ویژه ای به عمل آورد که مورد توجه اهالی ورزش و مردم ورزش دوست قرار گرفت.

 مهارت اصلی این خبرگزاری تمرکز بر روی یک سوژه خاص و پرداختن به آن از زوایای مختلف است. به عنوان مثال انتخاب سوژه فیلم "رستاخیز" سپس نقد و ارزیابی آن، نظرسنجی از مردم، مصاحبه با مداحان، اهالی سینما، شخصیت های مذهبی، تشکل های دانشجویی، مراجع عظام و ... پیرامون این موضوع تا به نتیجه رساندن موضوع انتخاب شده، می باشد.

خبرگزاری تسنیم؛ چشمه ی جوشان آگاهی بخشی

خبرگزاری تسنیم با در نظر گرفتن دو حوزه ی وسیع کاری در داخل و خارج کشور تلاش دارد اهداف خود را در جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی محقق سازد. این خبرگزاری جوان که حدود یکسال از عمر فعالیت آن می گذرد به صاحب امتیازی «مؤسسه آتی سازان فرهنگ تسنیم» و مدیر مسئولی مجید قلی زاده، در مراسمی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و با محوریت اخبار حوزه بیداری اسلامی شروع به فعالیت کرد. البته نباید از نقش کلیدی دکتر حمید مقدم فر-مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس- در راه اندازی و سیاست گذاری تسنیم غافل باشیم.

 در شروع سال 92 و با داغ شدن تنور انتخابات رویکرد اصلی تسنیم به پوشش دادن اخبار مرتبط با انتخابات یازدهم سوق یافت و در این حوزه با پوشش خبری بسیار قوی و سریع موفق شد در بین رسانه های اصولگرا برای خود جایی دست و پا کند. ویژگی اصلی این رسانه استفاده از تنوع ابزارهای رسانه ای مدیا می باشد که توانسته از خود چهره ای به روز و پویا را به نمایش بگذارد.

پرداختن به انقلاب اسلامی و آرمان های آن از منظر دوستداران غیر ایرانی انقلاب به رویکردی متمایز در این خبرگزاری مخصوصا در حوزه فرهنگی تبدیل شده است. پرونده های ویژه خبرگزاری تسنیم نیز در چند ماه اخیر بسیار پر رونق شده وتوانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند. به عنوان مثال پرونده "فیل مست" با محوریت فتنه و حماسه 9 دی که با ده ها مصاحبه، یادداشت و روز شمار فتنه به مناسبت 9 دی منتشر شد ویا پرونده "یک انقلاب و3 بازرگان" که حجم بسیار زیادی تاریخ شفاهی و مصاحبه را پیرامون نهضت آزادی و جبهه ملی در اختیار خوانندگان خود قرار داد.

پایان کلام:

در عرصه مجازی نیز باید بپذیریم که اصولگرایان در صدر سایت های خبری کشور قرار دارند و به حق در این زمینه بسیار موفق و فعال عمل کرده اند. با این حال نباید این اتفاق را پایان کار دانست. چرا که با روز آمد شدن شیوه های خبر رسانی این جریان نیز باید در تربیت نیرو در این زمینه تلاش کند و بتواند در جذب مخاطب و اطلاع رسانی صحیح و دقیق و سریع به مخاطبان موفق عمل کند.

دیدبان معتقد است که در جریان اصولگرایی رسانه های مکتوب و مجازی دیگری نیز حضور دارند، اما به عقیده راقم این سطور، رسانه های فوق الذکر از موفق ترین و پرمخاطب ترین رسانه های اصولگرا بوده و به گونه ای عمل کرده اند که خود را در انحصار یک گروه خاص در جریان اصولگرایی محصور نکرده اند و این امر یکی از نقاط قوت این رسانه هاست.


منبع: دیده بان