۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲

رکورددار استقبال از جشنواره سی‌ودوم

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد با حضور سینماگران نام آشنای کشور و در شأن پایتخت معنوی ایران برگزار شد که در این آیین سیمرغ بلورین جشنواره مشهد بر شانه‌های ابراهیم حاتمی‌کیا نشست.
کد خبر : ۱۶۴۴۵۰
صراط: اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد شب گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر و با حضور میهمانان ویژه‌ای چون ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، مریلا زارعی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور و محمود گبرلو مجری برنامه هفت و چندین تن از مسئولان استانی برگزار شد.

دبیر یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در این مراسم ضمن تشکر از همه کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند، ابراز کرد:هنر هنرمندان و بازیگران در این مرز و بوم موجب ارتقای سینمای ایران خواهد شد.

حمید طباطبائی عنوان کرد: همراه و همگام با با جشن های پیروزی انقلاب و جشنواره فیلم فجر در تهران، خراسان رضوی هم میزبان نمایش بخشی از فیلم های جشنواره شد.

وی ادامه داد: بنا بر زمانبندی ها، جشنواره مشهد از 17 تا 27 بهمن در پردیس سینمایی هویزه برگزار شدو با توجه به تاخیر و نقص فنی یکی از فیلم ها از 20 عنوان فیلم اعلام شده ۱۹ فیلم را در ۵۶ نوبت در جشنواره فیلم فجر مشهد اکران کردیم.

طباطبائی افزود: همچنین چهار فیلم مستند هم از 12 بهمن در مشهد پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت که استقبال خوبی هم از آنها شد.

مشهد رکورد دار استقبال از سی و دومین جشنواره فیلم فجر

وی ابراز کرد: با توجه به محدودیت سالن اکران، مردم مشتاق و علاقمند از صبح زود برای تهیه بلیت در گیشه ها صف کشیده و در نهایت بعضی از این افراد به علت اتمام بلیت موفق به دیدن فیلم ها نمی شدند ولی در مجموع 26 هزار نفر از فیلم ها در مشهد دیدن کردند.

طباطبائی گفت: بنا بر اعلام دبیر خانه جشنواره در تهران، مشهد دارای بیشترین تعداد تماشاچی و رکورد دار استقبال از جشنواره بود و با تمام فراز و نشیب ها این جشنواره به اتمام رسید و تجربه ای جدید برای سال آینده رقم زد.

در این مراسم مستند "لطفا بوق بزنید” رضا فرهمند به عنوان مستند برگزیده انتخاب و از ایشان تقدیر شد و هم زمان از چند تن از اعضای سینمای جوان مشهد با حضور سعید سرابی مدیر کل ارشاد خراسان رضوی، شاه محمدی رئیس انجمن سینمای جوان خراسان و گبرلو مجری برنامه هفت تقدیر به عمل آمد.

اعتراض مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به سیاست‌های دبیرخانه جشنواره

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم با زبانی شعر گونه از مخاطبانی که در صف‌های طولانی در سرمای زمستان آن هم فقط در یک سالن سینما به انتظار ایستاده بودند عذر خواهی کرده و به طور غیر مستقیم از سیاست های دبیرخانه ملی که مردم مشهد را دچار مشکلاتی کرده بود، انتقاد کرد.

سعید سرابی ضمن تشکر از سینماگرانی چون حاتمی‌کیا و آبیار برای ساخت فیلم‌هایی با محتوا در جشنواره امسال به مسئولان گوشزد کرد که اینجا مشهد و پایتخت معنوی کشور است و نسبت به سایر استان های کشور به توجه بیشتر و خاص تری نیاز دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این اختتامیه آیین شروع راهی جدید و جشنواره ای بهتری در سال های آینده در دولت تدبیر و امید خواهد شد و در پایان ابراز کرد: ما می توانیم سهم بیشتر ی از جشنواره داشته و میزبان بخشی از آن در شهرمان با وجود سینماهای مجهز باشیم.

در ادامه از ناصر ضمیری کارگردان فیلم "بادیگران" و جواد علیزاده کار گردان فیلم "تبسم گرگ" به دلیل زحمات زیاد در جهت ارتقای سطح سینمای استان و از ابراهیم اصغری تهیه کننده مشهدی بابت فعالیت های چشمگیر در امر تولید آثار سینمایی در مشهد تقدیر شد.

هیاتی هفت نفره نمی‌تواند نماینده 70میلون نفر باشد

اصغری در سخنانی خطاب به ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور که در جلسه حاضر بود گفت: باید داوری‌ها در مراکز استان‌ها انجام شود و هر استان فیلم‌های مورد علاقه مردم خود را به شهر خود بیاورد.

وی افزود: مسلما یک هیات هفت نفره نمی‌تواند نماینده 70 میلیون نفر در سراسر کشور باشد.

اصغری همچنین از مسئولان حاضر در جلسه برای مساعدت در خصوص تولید فیلم شهید شوشتری به تهیه کنندگی خود در خواست همیاری کرد.

سیمرغ مشهد بر شانه‌های حاتمی کیا نشست

در ادامه معصومه سبک خیز، همسر شهید برونسی سیمرغ بلورین یازدهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد را به ابراهیم حاتمی کیا به خاطر فیلم "چ" و زحمات زیاد ایشان در سینمای دفاع مقدس تقدیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور هم در این مراسم گفت: سینما یعنی پایان هنر در مدرنیته و خوشحالیم از اینکه مردمان این سرزمین یاد گرفتند که چگونه با زبان سینما سخن بگویند و اینکه ایرانی‌ها چقدر زیبا  از طریق این هنر سخن می‌گویند، برای ما امید بخش است.

حجت الله ایوبی خطاب به مردم مشهد ابراز کرد: امیدواریم کاستی‌های جشنواره فیلم فجر امسال را در مشهد برای سال‌های آینده جبران کرده و استقبال شما سرآغاز آشتی مردم با سینما باشد.

وی عنوان کرد: سینماگران هم ابتدا باید با خود و سپس با مردم آشتی کنند و برای مردم این کشور فیلم‌های خوب بسازند، این هنر ایرانی است که مدرنیته را در خود هضم کرده و رنگ‌ و بویی ایرانی به آن می‌دهد و سینمای غرب را از تکرار مکررات نجات داده و به آنها یاد می دهد که چگونه بدون هزینه ای گزاف می توان مخاطبان را جذب کرد.

تقدیم سیمرغ بلورین جشنواره به مریلا زارعی توسط مادر شهید

در ادامه مادر شهیدان زمانیان یزدی سیمرغ بلورین یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد را به مریلا زارعی بازیگر نقش الفت در فیلم "شیار ۱۴۳" تقدیم و از وی به خاط دو نقش منحصر به فرد همسر و مادر شهید در فیلم های "چ" و "شیار 143" تشکر کرد.

مریلا زارعی هم در این مراسم از ابراهیم حاتمی کیا و نرگس آبیار برای دادن نقش های تاثیرگزار در دو فیلم "چ” و "شیار ۱۴۳″ به وی تشکر کرده و گفت: آنچه اتفاق افتاد بیش از همه لطف پروردگار بوده و دست دیگری در کار بود که شاید روح شهدا و مهر مادران سر افراز آنها یاشد.

"چ" و "شیار143" فیلم های منتخب مردمی در جشنواره فجر مشهد

در ادامه فیلم"چ"و "شیار 143" با اختلافی جزئی به عنوان فیلم های برگزیده جشنواره فیلم فجر مشهد از نظر مردم معرفی و از نرگس آبیار و محمد حسین قاسمی کارگردان و تهیه کننده فیلم "شیار 143"و و پژمان لشگری پور به نمایندگی از ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم"چ" تقدیر شد.

همچنین نرگس آبیار ابراز کرد: بزرگترین افتخار من ساخت فیلم "شیار 143" بود چرا که سعی کردم فیلمی بسازم که نگاهی فطری و انسانی به جنگ داشته باشد .

تشکر آبیار از بزرگمرد سینمای جنگ

وی در ادامه از ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر حمایت از این فیلم تشکر کرده و گفت: از بزرگمرد سینمای جنگ که همواره دغدغه نشان دادن بخش های مغفول آن و مادران شهید را دارند تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم از رسانه های برتری که پوشش اخبار جشنواره را بر عهده داشتند، توسط دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی کشور و معاونت استاندار تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از برخی ارز هنرمندان پیشکسوت سینمای استان و مرحوم شریفی‌راد هنر مندان خراسانی از متخصصان جلوه‌های ویژه‌ای که در سر فیلمبرداری "معراجی‌ها" کشته شد تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، در این مراسم از مدیران مسئول روزنامه خراسان، قدس و  سرپرست خبرگزاری مهر به عنوان رسانه های فعال و برتر در پوشش اخبار جشنواره فجر مشهد تقدیر به عمل آمد.


منبع: مهر