۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
درمان‌های ناقص سوختگی باعث مرگ بیماران می‌شود

سالانه ۱۵۰ هزار ایرانی می‌سوزند

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی مطهری با اشاره به این‌که سالانه ۱۵۰ هزار ایرانی می‌سوزند از درمان ناقص سوختگی‌ها که باعث مرگ بیماران می‌شود انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مسئولان برای برطرف کردن معضل سوختگی‌ها هوشیار نیستند.
کد خبر : ۱۶۴۴۹۴
صراط: محمدجواد فاطمی در نشست خبری چهارشنبه پایان سال و در تشریح مشکلات سوختگی در این ایام اظهار داشت: سوختگی در اغلب موارد یک حادثه است که در ادامه به بحران تبدیل می‌شود و اینگونه بحران‌ها در کشور ما متعدد است که می توان به حادثه خیابان جمهوری، دانش‌آموزان شین‌آبادی، مسجد ارگ، و حادثه آتش‌سوزی شب قبل در سعادت‌آباد اشاره کرد. 

وی افزود: در سوختگی مهم‌تر از ساختن بیمارستان مقوله پیشگیری است ولی متأسفانه مسئولان ما و مردم جوگیر هستند و سطح هوشیاری مسئولان نیز به مشکلات سوختگی بسیار پایین است و تمام تلاش ما این است که با برگزاری کنگره‌های سوختگی از جمله سومین همایش کشوری سوختگی در تاریخ 8 تا 9 اسفند به معضلات، روش‌های نوین در سوختگی بپردازیم. 

فاطمی ادامه داد: متأسفانه به دلیل درمان‌های ناقص سوختگی بیماران جن خود را از دست می‌دهند و آن‌ها‌ هم که زنده‌ می‌مانند معلولیت‌های شدید پیدا می‌کنند و در جامعه رها می‌شوند. متأسفانه بیمارستان‌های سوختگی نیز استاندارد نیستند و این در حالی است که 95 درصد سوختگی‌ها در کشورهای توسعه یافته زنده می‌‌مانند ولی در کشور ما در خوشبینانه‌ترین وضعیت این آمار 60 درصد است. 

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی بیمارستان مطهری تصریح کرد: کسی برای معضل سوختگی فکری نمی‌کند در حالی که عمرهای زیادی براثر سوختگی از بین می‌رود و سوختگی از بیماری‌های دیابت، ام اس و فشارخون بیش‌تر به اجتماع ضرر می‌رساند و این در حالی است که سالانه 150 هزار نفر در ایران می سوزند که حدود 3 هزار نفر از آنان جان خود را از دست می‌دهند و آن‌ها‌ که زنده می‌مانند معلول می‌شوند. به طوری که حتی خانواده‌های آنان نیز آنان را طرد می‌کنند. 

فاطمی به مشکل بخاری‌های غیراستاندارد در مدارس و معضلات راه فرار نداشتن ساختمان‌ها از جمله حادثه جمهوری و عدم امکانات سنسور در ساختمان‌ها از جمله در حادثه سعادت‌آباد اشاره کرد و گفت: ما مشاهده می‌کنیم که همه جا در کشورمان می‌سوزد از شورای شهر گرفته تا مسجد و خودروهایمان؛ و این در حالی است که وزارتخانه‌هایی مانند نیرو، آموزش و پرورش و صنعت و معدن به همراه وزارت نفت و نظام مهندسی باید پاسخگو باشند. 

وی افزود: در سال گذشته فقط 200 برق گرفتنی در همین بیمارستان مطهری داشتیم که 65 درصد آنان یک اندام خود را از دست دادند متأسفانه در روند مراقبت‌های سوختگی پول وجود ندارد پرستیژ هم جایگاهی ندارد. بیمارستان‌های سوختگی بدهکارند، مریض‌های سوختگی نیز بدبو هستند و اصلا کسی علاقه‌ای به مراقبت‌های سوختگی ندارد و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند هیچ امتیازی ندارند. 

*شیوع خودکشی در بیماران سوختگی

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی بیمارستان مطهری عنوان کرد: ما برای برطرف شدن معضل سوختگی باید مهندسی پیشگیری را پررنگ کنیم درحالی که به دلیل درمان‌های ناکافی بیماران رها می‌شوند. داروها و پمادها و لباس‌های سوختگی گران است. بیمه‌ها نیز پوشش مناسبی نمی‌دهند و بیمار در نهایت به یک معلول تبدیل می‌شود و شاهد آن هستیم که خودکشی در بیماران سوختگی بسیار شایع است. 

وی با بیان این‌که در هیچ جای دنیا به جز هند بیمارستان تک تخصصی سوختگی مانند ایران وجود ندارد بنابراین باید در تمام بیمارستان های بزرگ واحدهای سوختگی با حداقل 10 تخت برای بیماران سوختگی محیا شود. 

فاطمی با اشاره به هزینه‌های بسیار بالای 12 دانش‌آموز شین‌آبادی که برای 5 سال حدود 5 میلیارد تومان می‌شود، عنوان کرد: اگر هزینه‌های هتل و ایاب و ذهاب را به آن اضافه کنیم این هزینه به دو برابر می‌رسد در حالی که وزیر آموزش و پرورش می‌توانست با این اعتبار سیستم گرمایش مدرسه‌های بسیاری را استاندارد کنند ولی متأسفانه در کشور ما اجازه می‌دهند یک اتفاق ناگواری رخ دهد و بعد بر سر خود می‌زنیم و این در حالی است که هنوز 150 هزار سیستم غیراستاندارد در مدارس کشورمان وجود دارد. 

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی بیمارستان مطهری ادامه داد: بنابراین برای برطرف کردن معضل سوختگی در کشور باید وزارت خانه های مربوطه ورود پیدا کنند و با یک دیدگاه ملی نهاد ریاست جمهوری برای حل این مشکلات اقدام کنند زیرا در کشورهای توسعه یافته با شنیدن آمارهای سوختگی ما تعجب آنان برانگیخته می‌شود. چون سوختگی در این کشورها بیشتر در بیمارستان‌های نظامی شایع است. 

فاطمی عنوان کرد: متأسفانه بیماران دچار سوختگی داشتیم که با 30 درصد سوختگی جان خود را از دست داده‌اند حتی در همین بیمارستان مطهری دختری با 14 درصد سوختگی فوت کرد و این به دلیل عفونت‌های بیمارستانی است. سوختگی یک مشکل ملی است چرا باید از شهرهای دیگر بیماران دچار سوختگی به تهران بیایند و هنوز هم متأسفانه شاهد سیستم گرمایش نامناسب در مدارس کشور هستیم. بنابراین در پروسه برطرف کردن مشکلات سوختگی باید مردم آموزش‌های لازم را فراگیرند، مسئولان هشیارتر شوند و تأسیس واحدهای سوختگی نیز با توزیع فراوانی نیروهای انسانی پزشک متخصص و پرستار صورت پذیرد.


منبع: تسنیم