۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶

گزارشی از پیش‌همایش «فقه هسته‌ای»

رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اگر در موقعیت کنونی مفاهیم و مبانی اسلامی را در چارچوب‌های ذهنی انسان معاصر سامان ندهیم، حتما نسبت به آیندگان و تعهدات ایمانی خود کوتاهی کرده‌ایم.
کد خبر : ۱۶۴۵۰۴

صراط: نجمین پیش نشست تخصصی همایش ملی «فقه هسته‌ای» با موضوع «فصل نوین معنویت دینی؛ جهان در برابر سلاح کشتار جمعی ـ مصونیت بخشیدن ابناء بشر از بلای سلاح‌های کشتار جمعی» امروز (دوشنبه 28 بهمن) با حضور حجت‌الاسلام بهمن اکبری رییس مرکز ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمود حکمت‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و هاشم زعفرانی ناقد و استاد حقوق بین‌الملل در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

*سلاح هسته‌ای فرصت نیست، یک تهدید است

در این نشست حجت‌الاسلام اکبری مقاله‌اش را درباره فتوای مقام معظم رهبری پیرامون حرمت انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی قرائت کرد. وی درباره فتوای رهبر انقلاب دراین باره توضیح داد: مقام معظم رهبری سلاح کشتار جمعی را از حوزه اقتدار خارج کرده و بیان کردند که این سلاح یک تهدید است و فرصت نیست.

وی در این باره افزود: رهبری با توجه به فرمایشاتی که با خانواده ایثارگران چندی پیش داشتند فرمودند که برخی دولت‌های هسته‌ای از نظریه بازدارندگی استفاده کرده‌اند و اینکه عده‌ای می‌خواستند خود را هسته‌ای کنند و معتقد بودند که این سلاح‌ها قدرت بازدارندگی دارد، رهبری معتقدند که حتی برخی دولت‌ها پا را از نظریه بازدارندگی نیز فراتر گذاشته‌اند، درحالیکه خودشان از ناقضان معاهده‌های هسته‌ای هستند و در استفاده از آن گوی سبقت را از همه می‌ربایند که در رأس این دولت‌ها رژیم ایالات متحده است.

*شعار ایران صلح هسته‌ای است نه تهیه سلاح هسته‌ای!

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بلکه شعار ما استراتژی در برابر بازدارندگی یا تضمین نابودی متقابل و صلح هسته‌ای است، توضیح داد: رهبری از نخبگان داخل و خارج می‌گوید که امیدوار است نخبگان و مسؤلان اقدامات اساسی انجام دهند لذا ما موظفیم متن فتوای رهبری را بازتاب دهیم و برای آن مفهوم سازی کنیم و طبیعی است مخاطبان اصلی هم نخبگان و سپس افکار عمومی جهان باشند.

این عضو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه یادآور شد: در یک کلام سخنانم را بگویم که اگر ما در موقعیت کنونی مفاهیم و مبانی اسلامی را در چارچوب‌های ذهنی انسان معاصر سامان ندهیم، به ویژه اگر در حوزه الهیات سیاسی و اجتماعی که مطالبه انسان‌های کنونی است، وارد نشویم یا فقه ما با توجه به نقل و عقل وارد این حوزه نشود، حتما نسبت به آیندگان مسئول هستیم و نسبت به تعهدات ایمانی خود کوتاهی‌هایی را مرتکب شدیم امیدواریم این موضوع در آینده نه چندان دور چهره مظلوم و عاقل جمهوری اسلامی را نشان دهد.

در ادامه هاشم زعفرانی در بخشی از نقدهای خود به مقاله حجت‌الاسلام اکبری گفت: برخی توضیحات شفاهی حجت‌الاسلام اکبری مخصوصاً در بحث فتوا در ارائه کتبی‌شان نیامده است اما اشارات درباره سلاح کشتار جمعی،‌ مقاومت‌های دینی و غیر دینی، اسلامی یا حتی غیر شیعی و تأکید بر نظریه‌های حقوق بین‌الملل و تأکیدی که حتی در پاورقی هم به آن شده و تلاش برای تأکید بر مفهموم سازی در این مقاله بسیار ارزشمند است.

*تأثیر فتاوای علمای عظام برای محققان خارجی قابل تأمل است

همچنین محمود حکمت نیا با تأکید بر اینکه نشست‌های فقه هسته‌ای باعث شد تا محققین این حوزه را شناسایی کنیم، اظهار داشت: امیدواریم این همایش زمینه‌ای برای کارهای بعدی بشود. من در این جلسات مشاهده کردم که تحلیل خیلی خوبی از مباحث مقام معظم رهبری نشده اما این کار با ارزشی در این رابطه است به نظر من بهترین عنوان مقاله ایشان می‌تواند تحلیل متن و فرامتن مقام معظم رهبری درباره سلاح کشتار جمعی باشد.

وی در ادامه افزود: چندی پیش یک محقق بلژیکی رساله دکتری کار می‌کرد، نزد ما آمد و پرسید چرا آیت‌الله سیستانی در خانه نشسته و بیرون نمی‌رود اما حرفش کل عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چند جلسه با ما صحبت کرد و به واژه فتوا پی برد و خودش هم فرآیند آن را به خوبی فرا گرفت لذا اینکه ما به چه کسی می‌خواهیم بگوییم و گفت‌وگویمان درباره کیست، خیلی مهم است.

حکمت‌نیا با اشاره به اینکه فرمایشات رهبری در چهار حوزه نظریه‌پردازی، کارشناسی، حکم و فتوا حائز اهمیت است، توضیح داد: بسیاری از فرمایشات رهبری در حوزه نظریه پردازی است البته ما دیگر در داخل کشور نباید به اهمیت فقه بپردازیم، همه می‌دانیم که چه اهمیتی دارد چرا که فقه پاسخ همه مسائل است.

*آیا مجازیم برای اینکه کشته نشویم نسلی را بکشیم؟

در پایان نشست نیز حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه استفاده از صلاح هسته‌ای امروز نظیر یک جک است و کسی جرأت استفاده از آن را ندارد، اظهار داشت: من فکر می‌کنم اگر ما موضوع سلاح کشتار جمعی و میکروبی و ... که محیط زیست را مخدوش می‌کند بررسی کنیم متوجه می‌شویم که ما مجاز به استفاده از آن نیستیم بنابراین آیا ما مجازیم برای اینکه کشته نشویم نسلی را بکشیم؟ سؤال اصلی این است که باید با استناد به آیات قرآن پاسخ گفته شود.

وی در پایان اظهار داشت: ما موضوع سلاح کشتار جمعی را خوب ارزیابی نمی‌کنیم نخست باید تصویر خوبی از این وضعیت داشته باشیم امروز این سلاح به یک نقطه محدود نیست بلکه فرامتنی و منطقه‌ای است. به طور مثال استفاده از سلاح هسته‌ای توسط اسرائیل نابودی خود اسرائیل را به همراه می‌آورد، اینها باید تحلیل شود.


منبع: فارس