۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷

پشت پرده تروریسم تکفیری و بی ثباتی در خاورمیانه

تکفیری ها و تروریست ها و انتحاری ها ابزار محور آمریکایی اسرائیلی هستند که در راستای منافع این محور و بی ثباتی حرکت می کنند؛ گاهی آنها را به افغانستان و پاکستان و زمانی به عراق و سوریه و در برهه دیگر از زمان به لبنان اعزام می کنند.
کد خبر : ۱۶۴۹۵۴
صراط: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا در سخنانی تروریسم تکفیری و رژیم صهیونیستی را دو خطر بزرگ وعمده برای ملت های منطقه و ثبات و امنیت آن معرفی کرده و بر ضرورت هوشیاری و همچنین اتحاد ملت های منطقه برای دفع این دو خطر تاکید کرده بود.

یک رسانه کویتی فاش کرده بود 20 هزار تروریست از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه به اقدامات خشونت آمیز مشغول هستند که بازگشت آنها از سوریه به کشورهای خود به معنای بازگشت موج ترور و خشونت خواهد بود.از سوی دیگر رئیس پارلمان لبنان در سخنانی، رژیم صهیونیستی را در پیش گیرنده تروریسم دولتی و رسمی دانست که به گفته وی، تروریسم تکفیری نسخه ای از اصل آن یعنی تروریسم دولتی اسرائیل است.

تروریست های تکفیری مورد حمایت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای  در حال حاضر به یکی از مهمترین عاملان بر هم خوردن ثبات منطقه تبدیل شده اند.

رئیس پارلمان لبنان در سخنانی به بررسی عوامل ثبات منطقه استراتژیک خاورمیانه و همچنین پشت پرده تروریسم تکفیری پرداخته است.

نبیه تاکید کرده است وی از اولین کسانی بوده است که از ابتدای بروز بحران در سوریه خواستار حل سیاسی آن شده بود.به گفته نبیه بری، تروریسم اساسا رسمی است و تروریسم دولتی را تشکیل می دهد که اسرائیل آن را در پیش گرفته و تمام قطعنامه ها و مقررات و قوانین بین المللی را در این زمینه ها شامل اصرار بر اشغال مستقیم اراضی فلسطینی، سوری و لبنانی- محاصره مناطق و اشغال آنها از خارج همانند نوار غزه و ادامه ساخت دیوار نژادپرستانه حائل و شهرک سازی- تلاش مستمر برای تغییر نشانه ها و هویت فلسطین به ویژه قدس و هتاکی مستمر به مقدسات اسلامی و مسیحی و تلاش برای سیطره بر ثروت دریایی فلسطینی ها و لبنانی ها در پیش گرفته است.

تروریسمی که در سطح بین المللی اقدامی برای توقف آن انجام نشده و محاکمه نشده و در بسیاری از حالات هم از وتو برای جلوگیری از محکومیت آن در سازمان ملل متحد استفاده شده، سبب تشویق تروریسم دیگری یعنی تروریسم تکفیری و مذهبی است که کپی شده از اصل آن است.این تروریسم جدید زندگی روزانه مردم در کشورهای اسلامی و عربی را هدف قرار گرفته و با ترور و اعدام دسته جمعی و بمب گذاری و انفجار مراکز عبادتی و اماکن شادی و تمام امور زندگی روزانه از عراق تا سوریه، یمن، مصر و لبنان و مغرب عربی، موجی از بی ثباتی و وحشت به راه انداخته است.

بخش اعظم این تروریسم، رسمی است و از حمایت بین المللی و اسرائیلی برخوردار است .محکومیت تمام اشکال تروریسم اسرائیلی، محکومیت منابع تامین مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی و تلاش برای جلوگیری از بهره برداری و سوء استفاده از اسلام و قوانین و پوشش جنایات و پایبندی به قطعنامه سازمان ملل در خصوص مبارزه با تعصب و تبعیض و تحریک به خشونت و ارتکاب آن بر اساس دین و عقیده سه راهکاری است که نبیه بری برای مقابله تروریسم ارائه کرده است.

علاوه بر جریان تروریسم تکفیری، بحران در سوریه و ادامه اشغال فلسطین از عوامل دیگر بی ثباتی در خاورمیانه به شمار می رود. رئیس پارلمان لبنان گفته است ثبات اوضاع خاورمیانه و پیشرفت حیات سیاسی و تقویت فعالیت و همکاری مشترک میان کشورها و ملت های منطقه به دو مساله اساسی متکی است : خروج سوریه از گرداب خشونت و بازیابی جایگاه خود و تحقق خواسته های ملت فلسطین

ریشه مشکلات امروز جهان عرب

رئیس فراکسیون پارلمانی وفاداری به مقاومت لبنان، دنباله روی از محور آمریکایی اسرائیلی را ریشه فساد در جهان عرب و تمام شکست هایی دانسته است که در طول دهه های گذشته به سبب سیاست های این محور به اعراب تحمیل شده است.

تکفیری ها و تروریست ها و  انتحاری ها ابزار محور آمریکایی اسرائیلی هستند که در راستای منافع این محور حرکت می کنند؛ گاهی آنها را به افغانستان و پاکستان و زمانی به عراق و سوریه و در برهه دیگر از زمان به لبنان اعزام می کنند؛ تروریست ها و تکفیری ها که از نعمت عقل و منطق بی بهره اند و در هر نقطه ای که محور آمریکایی اسرائیلی بخواهند می توانند از این افراد برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود بهره برداری کنند.

البته دنباله روهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه برای رسیدن به منافع سیاسی خود از تکفیری ها و انتحاری ها و تروریست ها سوء استفاده می کنند .

محمد رعد گفته است زمان بهره برداری برای تحقق دستاوردهای سیاسی با وجود مقاومت بیدار و آماده و مردمی که به حق خود در کرامت و حاکمیت و استقلال چنگ زده اند، گذشته است، . زمان تجاوز اسرائیل و برتری جویی و بهره برداری منطقه ای به زیان حاکمیت و استقلال مردم لبنان گذشته است.

رعد می گوید برخی از طرف ها نمی توانند از محور آمریکایی اسرائیلی جدا شوند و ما آنها و ماهیت و شیوه فکر کردن آنها را می دانیم و باید با آنها به شیوه مناسبی که قدرت ملت لبنان برای حمایت از میهن و منافعش در مقابل هر گونه تجاوزگری اسرائیلی را حفظ کنیم .ما واقع بین هستیم و می خواهیم با این واقعیت تعامل کنیم تا رویاهای خود در آزادی، کرامت، عزت و پیروزی محقق و با تهدیدهایی که متناسب با سیاست هایشان است، مقابله کنیم.

دغدغه ای که حزب الله دارد این است که جریان مقابل خود یعنی 14 مارس را از خواب غفلت بیدار کند، هر چند با این جریان اختلاف نظر دارد، اما حزب الله در عین داشتن اختلاف با جریان رقیب خود هرگز اجازه نمی دهد احدی از این خصومت سیاسی برای شعله ور کردن آتش فتنه سنی شیعی که خواسته دشمنان منطقه ای و بین المللی مقاومت است، بهره برداری کند.

رعد گفته است ما راه مقاومت را در لبنان برگزیدیم که راه عزت و پویایی و امید است و وعده صادقی که به اذن خداوند برای تمام مستضعفان مومن به شیوه انقلاب اسلامی مبارک ایران محقق خواهد شد.امروز نبرد میان دو طرح و پروژه است، طرح آزادیبخشی و طرح سرسپردگی، طرح استقلال و حاکمیت و طرح تسلیم و سازش و حزب الله جبهه آزادیبخشی و استقلال و حاکمیت را بر اساس شیوه امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب و بیداری در جهان انتخاب کرده ایم.

انقلاب تا زمانی که اراده پیروزی و ساخت پیروزی را داشته باشد، انقلابی است که هرگز شکست نخواهد خورد، انقلابی که شهید تقدیم می کند و شهدایش برکت و نعمت و خیر به دنبال دارند و سبب تقویت اراده ایستادگی و مقاومت تا رسیدن به هدف نهایی می شوند.

تصمیم بین المللی برای درهم کوبیدن تروریسم

پس از مجبور شدن سعدالحریری رئیس جریان المستقبل به شرکت در دولت جدید در کنار حزب الله با وجود هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی گسترده ای که جریان حامی وی علیه مقاومت به راه انداخته بود، در صحنه بین المللی و در خصوص تصمیمات راهبردی اتخاذ شده، امور پیچیده شده و جریان المستقبل به رهبری سعدالحریری مجبور شده است جام زهری را که به دست خود آماده کرده و حامی منطقه ای اش هم به آن تن داده، در نتیجه تصمیم بین المللی قاطع بر اساس توافق آمریکایی روسی سر کشد. تصمیمات اخیر پادشاه عربستان در خصوص افراد مسلح سعودی و تنها گذاشتن آنها در نیمه راه و کنار زدن بندر بن سلطان مهر تاییدی بر این مساله است حتی دولت آمریکا و پس از اعتراف وزیر خارجه اش مبنی بر اینکه بشار اسد وضعیت میدانی و سیاسی خود را بهبود بخشیده و مخالفان کمترین شانسی نیز برای سرنگونی وی ندارند به همین سبب آمریکا تصمیم گرفت رابرت فورد مسئول پرونده سوریه را از بازی خارج کند که این شکست ضربه دیگری به جریان المستقبل بود.

البته طیف سمیر جعجع که دولت جدید لبنان را تحریم کرده و سبب شکاف در جریان 14 مارس شده، همچنان بر رویکرد تنش آمیز خود پافشاری می کند.با وجود هشدار صریح سید حسن نصرالله درباره خطرات بزرگی که تروریسم تکفیری برای لبنان و تمام منطقه در کنار رژیم صهیونیستی دارد، مروان حماده یکی از نمایندگان وابسته به جریان 14 مارس در دیدار با سمیر جعجع، ضمن انکار وجود تروریست های تکفیری و حتی توصیف آنها به عنوان انقلابیون، خصمانه ترین موضع را علیه حزب الله اتخاذ کرده است.

وی در اظهاراتی که نشان دهنده حمایت صریح 14 مارس از جریان تکفیری های تروریست در سوریه و لبنان از جمله گروه های خطرناک داعش و النصره است، مدعی شده است تمام کسانی که با نظام سوریه می جنگند، نه تنها تکفیری نیستند، بلکه انقلابی هستند.

آرامش بخشی به سبک رهبر مقاومت

از سوی دیگر سخنان آرام اخیر سید حسن نصرالله پس از تشکیل دولت جدید لبنان، اسباب رضایت و خرسندی طوایف و احزاب مختلف لبنان به جز چند گروه خاص که به خصومت ورزی با مقاومت و حزب الله مشهور هستند، را به دنبال داشته و سبب حاکم شدن حالتی از آرامش پس از چندین ماه تنش شده است که در چند ماه گذشته در نتیجه انفجارهای تروریستی ،آرامش لبنانی ها را برهم زده بود.

سید حسن نصرالله، تروریسم تکفیری و همچنین رژیم صهیونیستی را دو خطر عمده برای ملت های منطقه قلمداد کرده بود.

البته توقف انفجارهای تروریستی با توجه به بی بهره بردن تروریست های تکفیری از عقل و منطق و استفاده ابزاری آنها از دین اسلام نیاز به همت بالا و عزم جدی و وحدت همه لبنانی ها دارد، زیرا به گفته نصرالله، تروریسم تکفیری هیچ تفاوتی میان لبنانی ها قائل نیست و همه را در تیررس حملات خود قرار داده است.

سخنان اخیر دبیرکل حزب الله، سبب اطمینان بخشی به مردم حامی مقاومت و آمادگی و سلاح آن شدند که این سلاح تا زمان بیرون راندن آخرین نظامی رژیم اشغالگر اسرائیل از مناطق اشغال شده به سمت این رژیم نشانه رفته است.
دشمنان مقاومت میلیاردها دلار برای شعله ور کردن فتنه مذهبی صرف می کنند و سازمان های اطلاعاتی رژیم هایی که دشمن مقاومت هستند، در راستای خدمت به اسرائیل برای برافروختن شراره های فتنه مذهبی و غرق کردن مقاومت در این جنگ فعالیت می کنند.

سید حسن نصرالله تاکید کرده است پیروزی واقعی بر طرح های فتنه تنها از راه مهار آن و نیفتادن در دام آن امکان دارد و البته اغلب مردم لبنان به ویژه حامیان مقاومت تا کنون رویای فتنه افکنان را به سبب هشدارهای به موقع و جدی رهبر مقاومت بر باد داده اند.

اینکه اسرائیلی ها، اولین پیروز تشکیل جدید لبنان را سید حسن نصرالله معرفی می کنند، نشان می دهد که آنها چقدر از این دستاورد بزرگ عصبانی و خشمگین هستند. رهبر مقاومت که بیش از هر سیاستمدار دیگر در لبنان، حساسیت اوضاع و حجم توطئه ها را درک می کند در حالی که می توانست سخنان آتشین و هشداردهنده به رقیبان خود بر زبان جاری کند، با لحن آرامی سخن گفت و  به همه لبنانی ها توصیه کرد با حفظ وحدت و هوشیاری خود، اجازه ندهند رویای دشمنان برای افتادن لبنان در باتلاق فتنه و هرج و مرج محقق شود.

رویکرد دفع فتنه ، شعار حزب الله از سال 1990 تا کنون بوده است بر خلاف گروه هایی که انحصارطلبی و حذف دیگران را در دستورکار خود قرار داده اند، اما حزب الله با گذشتن از حق قانونی خود به خاطر منافع ملت لبنان به تشکیل دولت جدید لبنان کمک کرد و بارقه امید را به لبنانی های ناامید و خسته بازگرداند.

مهمترین اولویت امروز حزب الله ، خنثی کردن طرح های فتنه است. حزب الله اکنون در چندین جبهه می جنگد، در سوریه با تروریسم  تکفیری می جنگد و در لبنان ضمن حفظ آمادگی کامل رزمی خود برای دفع هر گونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی، در راستای خنثی سازی هر گونه طرح فتنه گام برمی دارد . دوراندیشی و ذکاوت رهبران مقاومت سبب شد تا با تغییر معادلات به نفع خود، با وجود حجم سنگین فشارهای داخلی و خارجی بدون کوتاه آمدن از مواضع اصولی و تغییر سیاست های خود در قبال سوریه، در سطح داخل هم در دولت جدید در کنار رقیبانی که تا چند هفته پیش مخالف سرسخت حضورش در دولت بودند و شرط خروج از سوریه را مجوز شرکت جنبش در دولت قرار داده بودند، مشارکت کند و از این نظر دستاورد دیگری برای خود رقم بزند.

نکته مهم در سیاست های حزب الله، پایبندی این جنبش به ثبات داخلی در لبنان است که در مشارکت سیاستمدارانش در دولت نمود یافته و عامل پشتیبانی برای مقاومت بوده است .

حزب الله با وجود رویای برخی طرف ها از هیچ یک از اصول و مواضع استراتژیک خود کوتاه نیامده است و با توجه به مواضع صهیونیست ها و رسانه های دشمن، تشکیل دولت جدید در لبنان، دستاوردی برای مقاومت است .
تاریخ این حقیقت را برای همیشه ثبت خواهد کرد که اندیشه وهابی تکفیری با سیاست ها و شیوه اش، مسلمانان را نابود کرده در حالی که فکر اسلامی اعتدالی برخاسته از اسلام ناب محمدی که حزب الله نمادی از آن است، سبب خیر و برکت برای امت اسلام و اعراب سرخورده از شکست ها و خیانت های پیاپی سران سازشکارشان شده است.

رهبران حزب الله و سیاست دبیرکل آن،فضای اطمینان بخشی را بر تمام لبنانی ها بدون استثناء حاکم کرده است.

با نگاهی به نتایج و پیامدهای مخرب و مصیبت بار اقدامات گروه های تروریستی تکفیری که در حقیقت ابزار استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل برای پیشبرد سیاست های سلطه طلبانه شان هستند، می توان گفت تروریسم تکفیری و سازندگان و حامیان آن عاملان بی ثباتی و ناامنی و تنش و هرج و مرج در منطقه هستند و در مقابل جبهه مقاومت، رویکرد برقراری ثبات، امنیت و آرامش و تلاش برای رفع نگرانی ملت های منطقه را در پیش گرفته است.
تکفیری ها در حال حاضر علاوه بر سوریه که به سبب حمایت های گسترده مدعیان مبارزه با تروریسم و دنباله روهایشان به کانون تروریسم بین المللی تبدیل شده، در عراق، لبنان و برخی کشورهای دیگر حتی مصر در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا و متحدانشان فعالیت می کنند و موجی از ناامنی و بی ثباتی و فضایی از رعب و وحشت را در میان ملت های منطقه به راه انداخته اند؛ هر چند دامنه فعالیت های آنها با توجه به عملیات تمام عیار ارتش های عراق و سوریه و همچنین مقاومت لبنان و با توجه به افشای ماهیت خطرناک آنها و افزایش آگاهی ملت های منطقه در حال محدود شدن است  و از همه مهمتر وعده سید حسن نصرالله به لبنانی ها و همه ملت های منطقه است : ما مطمئنا بر تروریسم تکفیری پیروز خواهیم شد.
منبع: تسنیم