۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴

سفر شیخ‌الازهر‌ به‌کویت‌ باوجودمخالفت‌ها

سفر شیخ الازهر به کویت در حالی در میانه مخالفت سلفی‌ها صورت گرفته است که وی عنوان کرده به زودی برای کمک به وضع اقتصادی مردم مصر در این کشور بیت‌الزکاة تاسیس خواهد کرد.
کد خبر : ۱۶۵۰۴۴
صراطعصر روز گذشته احمد الطیب شیخ الازهر برای یک دیدار سه روزه در حالی وارد کویت شد که برخی از اسلامگرایان اقدام به تشکیل کمپینی در مخالفت با سفر وی به این کشور کرده‌اند.

بنابر این گزارش، در پایگاه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر بسیاری از فعالان مدنی این کشور که برخی از آنها از اسلامگرایان، مبلغین سلفی و نمایندگان سابق مجلس این کشور به چشم خوردند شعار «نه به خوش‌آمدگویی به مفتی خونریز» را دنبال می‌کنند.

یکی از این چهره‌ها «نبیل العوضی» مبلغ کویتی است که نوشته است: احمد الطیب که مورد استقبال حکومت کویت قرار گرفته سلفی‌ها را «خوارج دوران» قلمداد کرده و به این ترتیب به محمدبن عبدالوهاب توهین کرده است.

این در حالی است که بسیاری از علما و مسئولان کویتی اقدام این افراد را توهین به علمای دین عنوان کرده و از مردم و دولت کویت خواستند که در برابر این افراد مراقبت داشته باشند.

بنابر این گزارش البته اخوانی‌گری و سلفی‌گری در کویت و مصر طیف‌های گوناگونی دارد چه اینکه در کویت اخوان‌المسلمین از قدیم طرفدار جریان وهابی‌گری بوده است اما در مصر علیرغم حضور برخی جریان‌های سلفی و وهابی اکثریت جریان سلفی‌گری و اخوانی‌گری بیشتر به جریان سیدقطب تعلق‌خاطر داشته‌اند.

این جریان دوم به تقریب مذاهب اسلامی معتقد بوده و هست که متاسفانه این روزها بین این دو جریان اخوانی‌گری و سلفی‌گری در جهان اسلام خلط مبحث شده است.

 

* استاد علوم سیاسی مصر: الازهر به دنبال مبارزه با تفکرات تکفیری است

 

در همین رابطه است که جهاد عوده استاد علوم سیاسی دانشگاه حلوان مصر دیدار چهره‌های دینی الازهر و مصر از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس را تلاش برای مبارزه با اندیشه تروریستی تکفیری در جهان اهل‌سنت می‌داند و می‌گوید: الازهر در تلاش است که تفکر میانه‌رو را احیا و جهانی کند و در این بین جلوی جهانی شدن تفکرات تکفیری را بگیرد.

علی ای حال این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که شیخ الازهر امروز از «خانه زکات کویت» دیدن کرده و در دیدار با مسئولان آن گفته است: زمانی که رئیس دانشگاه الازهر و مفتی مصر بودم طرحی بود که در آن خواستار باز شدن معاهد و مساجد مصر برای حمایت از فقرا و گروه‌هایی بودیم که به این کشور می‌آیند و دوست داشتیم که ببینیم که این عطیه الهی(زکات) چگونه مورد توجه قرار می‌گیرد و با دیدن «خانه زکات کویت» قصد داریم این تجربه را در مصر تکرار کنیم.

در همین حال شیخ الازهر قرار است امروز در جشن اختتامیه هفدهمین مسابقات بزرگ حفظ و تجوید قرآن کریم کویت شرکت کند.

منبع: فارس