۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷

علت عدم‌شرکت عربستان دراجلاس تهران

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجلاس بین‌المجالس اسلامی نمادی از حضور جدی ایران در صحنه کشورهای اسلامی را به نمایش ‌گذاشت، افزود: من از هیئت‌های پارلمانی تشکر می‌کنم که در این اجلاس حضور قوی داشتند. -
کد خبر : ۱۶۵۱۲۶
صراطعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان روز دوم کنفرانس روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس سازمان همکاری‌‌های اسلامی، در نشست خبری که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: همبستگی کشورهای اسلامی بیش از گذشته شده و نقش جمهوری اسلامی در گردآوردن رؤسای مجالس کشورهای عضو در تهران هم بسیار مفید و هم برای اتحادیه بین‌المجالس اسلامی یک پایه‌ریزی مطلوب‌تری شد.

وی افزود: از این جهت باعث فخر و مباهات ملت بزرگ ایران است که دعوت ایران را تقریباً همه پارلمان‌های کشورهای اسلامی پذیرفتند و در این اجلاس حضور یافتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این چند روز چه در سطح کمیته‌ها و چه در سطح اجلاس سران، بحث‌های بسیار خوبی در مورد چالش‌های عالم اسلام و همچنین توانمندی‌های‌ کشورهای اسلامی مطرح شد که در قطع‌نامه‌ها و بیانیه تهران انعکاس پیدا کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: یک ظرفیت خوبی برای دیپلماسی به وجود آمد که از این ظرفیت باید استفاده شود و روابط صمیمانه‌ای که بین ایران و پارلمان‌های کشورهای دیگر به وجود آمده باعث شود تا در مقابل چالش‌هایی که یک بعد آن استکباری است و کشورهای قدرتمند آن را دنبال می‌کنند و یک بخش دیگر همین جریان‌های مخرب تروریستی و افراطیون است، فائق شوند.

وی با بیان اینکه این اجلاس نمادی از حضور جدی ایران در صحنه کشورهای اسلامی را به نمایش ‌گذاشت، افزود: من هم از هیئت‌های پارلمانی تشکر می‌کنم که در این اجلاس حضور قوی داشتند و از رسانه‌های گروهی سپاسگزاری می‌کنم که در این چند روز اطلاعات را به مردم منعکس می‌کردند و مراسم افتتاحیه و اختتامیه اجلاس پوشش مناسبی توسط صداوسیما داده شد که از آنها نیز تشکر ویژه داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر پیام اجماع کشورهای اسلامی در ایران گفت: تجمع کشورهای اسلامی نشان از همبستگی میان مسلمانان و نشان اعتماد این کشورها به ایران بود.

لاریجانی اضافه کرد: این اجتماع در قالب اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که اقدامات و شیطنت‌های برخی در روابط ایران‌هراسی که تصور می‌شد می‌تواند موجی را ایجاد کند سست بوده و کشورهای اسلامی حاضرند همکاری‌های خود با ایران را گسترش دهند.

رئیس دوره‌ای اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عدم حضور عربستان و نمایندگان پارلمانی آن کشور در اجلاس اخیر چیست، اظهار داشت: از مجموع 53 کشور عضو اتحادیه کشور عربستان، گویان و مصر در این اجلاس حضور پیدا نکردند که البته مصر شرایط خاصی داشته و پارلمان ندارد؛ تقریباً همه اعضا در این اجلاس حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به عدم حضور نمایندگان عربستان در این اجلاس اضافه کرد:‌تحلیل دقیقی از این موضوع ندارم و قرار بود دوستان سعودی در این اجلاس حاضر شوند و قرار نیست که حتماً تحلیلی بر روی این موضوع گذاشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه راهکارهای عملی شدن بیانیه اختتامیه این اجلاس به ویژه در موضوع برخورد با افراطی‌گری و مسئله فلسطین چیست، تصریح کرد: بخشی از این اجلاس برای ایجاد همگرایی میان کشورهای اسلامی است و همین که همه احساس کردند که در موضوع فلسطین همگرایی به وجود آمده مهم است.

رئیس دوره‌ای اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی با بیان اینکه در پارلمان برخی کشورها قدرت کشیدن دولت به سمت حمایت از موضوع فلسطین را دارند، ادامه داد: در مسئله فلسطین کمیته خاصی در این اتحادیه در نظر گرفته شد تا بتواند نیازهای مردم فلسطین را به آنها برساند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر ارزیابی شرکت‌کنندگان در این اجلاس از روند برگزاری اجلاس چه بود، گفت: در دیدارهایی که اعضای حاضر با شخص من داشتند هیئت‌ها از اینکه موضوعات فراگیر در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و فرصت داشتند که مطالب خود را به خوبی عرضه کنند راضی بودند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر این اجلاس بر روابط خارجی و دیپلماسی ایران با تأکید براینکه اینگونه اجلاس‌ها حتماً در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد:‌نمونه این تأثیر همین اجلاس است که هم هیئت‌های مختلف در آن حضور پیدا کردند و هم ملاقات‌های خوبی با مقامات کشورمان از جمله رئیس جمهور و بنده انجام شد.

رئیس دوره اتحادیه‌ مجالس کشورهای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها نکات مهمی را مطرح کردند که برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بود، تصریح کرد: اینگونه تحرکات نتایج خوبی را در پی دارد و یکی از کارهایی که ایران و پارلمان آن به آن توجه می‌کند مسئله دیپلماسی پارلمانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به سفرهای مختلف هیئت‌های دوستی پارلمانی ایران، رئیس مجلس و دیگر مسئولان پارلمانی کشورمان به کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود:‌ همه این اقدامات به اضافه کنفرانس‌های اینچنینی ظرفیتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای کمک به پیشبرد اهداف ایران در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی مهم باشد.

منبع: مهر