۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰

آمار وحشتناک زلزله در سال91

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سال ۹۱ بیش از ۱۴ هزار زلزله در کشور رخ داده است، پیشگیری بهتر از درمان است پس باید در راستای به حداقل رساندن خطرات ناشی از بلایا و حوادث طبیعی تلاش کنیم.
کد خبر : ۱۶۵۲۹۴
صراط: حسن قدمی ظهر امروز در افتتاحیه دومین همایش سلامت مردان در تالار شهید چمران بیمارستان قائم مشهد با اشاره به اینکه  ایران کشوری حادثه خیز است ، اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران کشور متولی تمامی حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساز است که در این راستا حوادث طبیعی به دو نوع تقسیم می‌شوند یکی شامل حوادثی است که قشر عظیمی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد و حوادث دیگر افراد کمتری را مشمول می‌شود.

وی بیان کرد: از  41 حادثه‌ای که در جهان رخ می‌دهد 31 حادثه در کشور ما اتفاق می‌افتد که عمده حوادث سیل، رانش زمین، زلزله  و خشکسالی بوده که اخیرا برف گیلان و مازندران نیز به آن اضافه شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه زلزله بیشترین آسیب پذیری را برای مردم دارد، خاطرنشان کرد: همیشه تلفات کشور ما در مواجهه با بلایای طبیعی بیشتر از سایرکشورها بوده در حالی که جمعیت کشور ما یک دهم درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد، میزان تلفات ما 6درصد است.

قدمی عنوان کرد: عدم مقاوم سازی در ساخت و سازها و به ویژه ساختمان‌های جدید در مقابله با حوادث طبیعی، اتفاقاتی رخ می‌دهد که منجر به بحران می@شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارها در مدیریت بحران و مواجهه با حوادث طبیعی بیمارستان‌ها هستند که باید نظارت دقیق و همه جانبه‌ای بر ساخت و ساز آن شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: نوعا حوادث و بلایای طبیعی در روستاها اتفاق می‌افتد و تنها حادثه‌ای که در دهه‌های اخیر یک شهر را ویران کرده زلزله بم بوده است، یک هفدهم یکی از مناطق تهران نمی‌شود و اگر زلزله ای با وسعت 5 ریشتر در تهران رخ دهد حتی در ارائه خدمات پزشکی با مشکل مواجهه می‌شویم.

قدمی عنوان کرد: ساختمان‌های جدید به سبب عدم نظارت صحیح بر ساخت و ساز از اصول و ضوابط مقاوم سازی برخوردار نیستند به گونه‌ای که در زلزله‌های کوچکی که اخیرا در شهرستان‌ها رخ داده است حتی بیمارستان‌هایی که تنها دو سال از ساخت آنها می‌گذشته، تخریب شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه مقاوم سازی بیمارستان ها یکی از مهمترین مباحثی است که باید توجه جدی به آن شود، اظهار کرد: باید برنامه‌ای مدون شود که طی آن تمامی بیمارستان‌های سطح کشور از مقاوم سازی برخوردار شوند و حتی اقلام بیمارستانی در مواجهه با زلزله‌های 5 و 6 ریشتری جابه جا نشوند.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد از کشور روی خط گسل زلزله است، خاطرنشان کرد: سال 91 بیش از 14 هزار زلزله در کشور رخ داده است، پیشگیری بهتر از درمان است پس باید در راستای به حداقل رساندن خطرات ناشی از بلایا و حوادث طبیعی تلاش کنیم.

قدمی تصریح کرد: در 30 سال گذشته کشور در مسائل برخورد؛ آمادگی و مقابله با حوادث اقدامات مثبت فراوانی انجام داده اما در بحث پیشگیری اقدامی صورت نگرفته و هزینه پیشگیری 1درصد از هزینه‌های آمادگی و مقابله است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوادث طبیعی، بلا نیستند بلکه عملکرد غیراصولی ماست که از آن حوادث را می‌سازد؛ گفت: مقاوم سازی و پیشگیری باید در راس امور قرار بگیرد.

وی با تاکید بر بیمه حوادث ؛عنوان کرد: به شدت به دنبال پیگیری بیمه حوادث هستیم که طبق آن برای تمامی مردم اجباری شود.

قدمی اظهار کرد: بیمه حوادث منزل باید مانند بیمه حوادث ماشین اجباری شود و همه آحاد مردم اقدام کنند؛ بیمه حوادث منزل برای مردم هزینه‌ای دربرندارد و تاکنون 3 استان را در راستای لایحه آن اجباری کرده‌ایم.

منبع: تسنیم