۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲

بازگشت‌تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به تهران

وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان لحظاتی پیش وین را به مقصد تهران ترک کردند.
کد خبر : ۱۶۵۲۹۵
صراط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته ای پس از چهار روز حضور و مذاکره با 1+5 در شهر وین لحظاتی پیش پایتخت اتریش را به مقصد تهران ترک کردند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، داود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و رحیمیان از مدیران سازمان انرژی اتمی تیم همراه ظریف در این دور از مذاکرات بودند.

در نشست وین ظریف و اشتون به غیر از شام کاری که در محل دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزار شد، دیروز (چهارشنبه) سه بار به رایزنی درباره گام پایانی توافق ژنو پرداختند.

دو دور مذاکره در سطح معاونان به ریاست عراقچی و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون برگزار شد و دیدارهای دوجانبه ای نیز در حاشیه این اجلاس صورت گرفت. معاونان وزیر خارجه روسیه و چین با ظریف دیدار کردند و نشست چهارجانبه ای به ریاست عراقچی با نمایندگان سه کشور اروپایی و نشست دوجانبه ای نیز به ریاست عراقچی و وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه 1+5 در روز اول مذاکرات (سه شنبه) برگزار شد.

دومین دور مذاکرات در سطح معاونان صبح چهارشنبه به مدت دو ساعت در هتل کوبرگ شهر وین و یک دور هم مذاکرات کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد.

نشست اختتامیه مذاکرات وین صبح امروز در مقر سازمان ملل برگزار شد و پس از آن ظریف و اشتون در نشست خبری مشترک اعلام کردند که پشرفت خوبی حاصل شده و قرار است دور بعدی مذاکرات در شهر وین از 26 تا 29 اسفند ماه برگزار شود و قبل از آن نیز یک دور مذاکرات فنی در حاشیه اجلاس آتی شورای حکام در شهر وین برگزار خواهد شد.

ظریف سپس در نشست خبری با حضور خبرنگاران ایرانی تصریح کرد که تعطیلی هیچ سایت هسته ای در کار نیست.

وی همچنین گفت که کاترین اشتون در اولین سفر رسمی خود به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه عنوان کرد: قرار شد برای چند دور آینده برنامه ریزی کنیم. فعلا تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد را توافق کردیم که قرار شد در یک ماه پایانی برنامه هایمان را خالی بگذاریم که به میزان مورد نیاز جلسه برگزار شود، ولی تا خرداد توافق کردیم پنج تا شش جلسه در سطح سیاسی و کارشناسی را برگزار کنیم که اولین جلسه در حاشیه اجلاس آتی شورای حکام در وین بین کارشناسان ما برگزار می شود و تفاهم کردیم موضوعاتی در آن جلسات بحث شود و سپس نشست دوم در سطح سیاسی است که در پایان سال جاری شمسی 26 تا 29 اسفند ماه در وین برگزار خواهد شد.

منبع: فارس