۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
وزیر کار گرانی حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی را تشریح کرد

بنزین آرام آرام گران می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شیب افزایش قیمت‌ در فاز دوم هدفمندی بسیار آرام است و دولت می‌خواهد تورم را کنترل کند، گفت: بخش تعاون پاتوق افراد سیاسی و غیر تعاونی نیست و اجازه دخالت در این بخش را نمی‌دهم.
کد خبر : ۱۶۵۴۱۷
صراط: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شیب افزایش قیمت‌ در فاز دوم هدفمندی بسیار آرام است و دولت می‌خواهد تورم را کنترل کند، گفت: بخش تعاون پاتوق افراد سیاسی و غیر تعاونی نیست و اجازه دخالت در این بخش را نمی‌دهم.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع تعاون‌گران کشور با اشاره به اهمیت بخش تعاون در نگاه مقام معظم رهبری و رویکرد دولت به این بخش، گفت: اقتصاد تعاونی پاسخی عملگرایانه به نظام سرمایه‌گذاری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دست‌آوردهای بشری نشان داده که بخش تعاون از طریق جذب و سازمان‌دهی مشارکت‌ عمومی از حجم دولت کم می‌کند و برای توسعه و رشد اقتصادی باید به سمت تعاون برگردیم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 800 میلیون نفر در جهان در بخش تعاون مشغول فعالیت هستند و طبق برآورد سازمان ملل، زندگی 3 میلیارد نفر توسط مؤسسات تعاونی تأمین می‌شوند.

ربیعی به نقش مؤثر تعاون در اقتصاد 5 کشور سرمایه‌گذاری مطلق اشاره کرد و افزود: شرکت‌های بزرگ بیمه و بانک‌ها در کشورهای پیشرفته در قالب تعاونی هستند و ما هم در مسیر رشد و توسعه باید به بخش تعاون نگاه جدی‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه آمریکا که هزار میلیارد دلار سرمایه دارد، به شکل تعاونی فعالیت می‌کند.

ربیعی سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور را حدود 5 درصد دانست و افزود: البته باید به این رقم نقش اجتماعی تعاونی‌ها در عدالت اجتماعی و امیدوارکردن مردم به زندگی را اضافه کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در بحث توزیع سبد کالا از تعاونی‌ها خواستم که مشکل توزیع سبد را حل کنند و از آنها به خاطر کمکی که در این باره کردند، تشکر کنم، اما اشتباهی که کردیم این بود که مسائل را خوب ندیدیم و شاید اولین عذرخواهی را من و امثال من باید می‌کردیم.

ربیعی گفت: برای توسعه بخش تعاون باید ببینیم که چه میزان از مشکلات به ناکارآمدی دولت برمی‌گردد و چه میزان به تعاون‌گران و نهادهای واسطی در تعاونی‌ها هستند.

به گفته وی طرح‌های تعاونی بالای 70 درصد و تعاونی‌هایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند، برایشان برنامه‌ریزی شده که کمک‌هایی از طریق صندوق توسعه ملی به آنها بشود و همچنین بحث نارسایی مالیاتی در این بخش مورد بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفته است.

ربیعی در مورد جایگاه اتاق تعاون، گفت: من هیچ نظری در مورد اینکه چه کسی در این تشکل‌ها باشد، ندارم و چون خودم این گونه هستم، اجازه نمی‌دهم گروه‌بندی و رئیس‌بازی بکنند.

وی افزود: تعاون پاتوق سیاسی و جای افراد غیر تعاونی نیست و در این خصوص دقت داشته باشیم.

وی خطاب به مدیران بخش تعاون گفت: تا آنجا که اختیار دارم اجازه نمی‌دهم تجربه تلخی که از دخالت در این بخش داریم تکرار شود و تشکل شما اگر غنی و پخته باشد روابط محکمتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ بزرگترین خاصی که داریم این است که به حقوق اعضاء توجه شود و زمینه نظارت بر تعاونی‌ها فراهم شود.

ربیعی در مورد هدفمندی یارانه‌ها، گفت: دولت با حساسیت تمام کنترل تورم را در برنامه خودش دارد و شیب افزایش قیمت‌ها در فاز دوم بسیار آرام است، طوری که همه تعجب خواهند کرد.

به گفته وی برنامه دولت در این بخش صرفا کسب درآمد نیست، بلکه بازگشت به قانون و ایجاد عدالت اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گسترش بیمه برای همه ایرانیان و امنیت غذایی برای افراد نیازمند را دو طرح بزرگ دولت معرفی کرد و افزود: کسانی که توانایی دارند به نفع ایجاد اشتغال برای جوانان و به نفع افرادی که سفره خالی دارند، از دریافت یارانه نقدی صرف‌نظر کنند.

وی خواستار ترویج نهضت صرفه‌نظر داوطلبانه از دریافت یارانه را شد.

ربیعی در پایان ضمن تشکر از زحمات دبیرکل سابق اتاق تعاون، گفت:‌ شنیده‌ام که آقای مفتح به عنوان دبیرکل جدید معرفی شده و امیدوارم وی تا انتخابات جدید موفق باشند.
منبع: فارس