۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸
کمالوندی: مذاکرات وین شکلی بود نه محتوایی

نظر سخنگوی انرژی اتمی درباره مذاکرات وین

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن شکلی و نه محتوایی دانستن مذاکرات اخیر وین، ابراز داشت که طولانی شدن مذاکرات به‌نفع طرف غربی نخواهد بود.
کد خبر : ۱۶۵۴۵۳
صراط: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن شکلی و نه محتوایی دانستن مذاکرات اخیر وین، ابراز داشت که طولانی شدن مذاکرات به‌نفع طرف غربی نخواهد بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان شامگاه جمعه در برنامه کنکاش شبکه جام جم 1 اظهار داشت: مذاکراتی که در وین برگزار شد، نخستین گام از مذاکرات جامع برنامه اقدام مشترک بود. در طول 6 ماه اول برنامه اقدام مشترک باید در خصوص گام نهایی مذاکره صورت گیرد. مباحث بیشتر مباحث شکلی و چارچوبی بود و هنوز وارد مسائل محتوایی نشده‌ایم. از سازمان انرژی اتمی هم دو نفر از همکاران ما حضور داشتند و در صحبت‌هایی که با همکاران داشته‌ام، از مذاکرات راضی بوده‌اند.

کمالوندی همچنین فضای رسانه‌ای طرف مقابل را در مسیر اثرگذاری بر فضای مذاکرات ارزیابی کرد.

در این برنامه همچنین جلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم حضور داشت و به این نکته اشاره کرد که یک موضوع در مذاکرات تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است و موضوع دیگر، تضمین صلح‌آمیز ماندن آن. آمریکایی‌ها معتقدند که بهترین تضمین آن است که ایران برنامه هسته‌ای نداشته باشد. ایران محدودیت‌هایی فراتر از ان‌پی‌تی پذیرفته تا بتواند حسن نیت خود را نشان دهد. در عرف بین‌المللی مذاکره به‌معنای «تعریف منطقه مشترک توافق» تعریف شود. خوش‌بینی بیش از حد نمی‌توان داشت اما نمی‌توان بیش از حد هم بدبین بود.

فیروزآبادی تصریح کرد که شروع مذاکرات و ادامه آن در مسیر درستی است و آمریکایی‌ها هم باید بدانند اهدافی را که با تحریم به آن دست نیافته‌اند، نمی‌توانند با مذاکره به دست آورند. از نظر وی، حداقل ره‌آورد مذاکرات می‌تواند اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته‌ای باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها این بار، بلکه بارها حسن نیت خود را ثابت کرده است. غربی‌ها باید این فرصت را دریابند چون اگر از دست برود، معلوم نیست که تکرار شود.

در ادامه، بهروز کمالوندی در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز داشت: موضوع هسته‌ای ایران اگرچه مولفه‌های فنی و حقوقی دارد اما عمدتا موضوعی سیاسی است. فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص که اگر مساله هسته‌ای نباشد، مسائل دیگر مطرح می‌شود، مساله‌ای است که در 35 سال گذشته نشان داده شده است.

کمالوندی هم تصریح کرد که غرب اکنون تلاش می‌کند که آنچه در تحریم‌ها به‌دست نیاورد در مذاکره به‌دست آورد اما به چنین نتیجه‌ای نمی‌رسند. سیاست جمهوری اسلامی این ایت که مسائل را به صورت فنی و حقوقی مطرح شود و حل شود اما این سابقه وجود داشت که ابتدا شش موضوع مطرح شد ولی با حل آنها باز هم موضوعات دیگری مطرح شد.

وی تاکید کرد که حق ایران است که مستندات اتهامات را دریافت کند اما آژانس موضوعات خود را به صورت ابهام مطرح می‌کند. ما فکر می‌کنیم با یک دیپلماسی چندلایه فنی – حقوقی – سیاسی باید وارد کار شویم. شش موضوع حل شد و هفت موضوع جدید مطرح شده است. آژانس از شش موضوع حل‌شده قبل اظهار رضایت کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین مذاکره با آژانس را از مذاکره با 1+5 جدا دانست اما تصریح کرد که این دو بر هم تاثیر می‌گذارند.

وی افزود که واقعیت باید پذیرفته شود که ایران کشوری مقتدر است. جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تغییر نظام بین‌المللی بر اساس عدالت باشد. خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران، حقوق ملی است. غربی‌ها به مرور ضمن پذیرش واقعیت در حال تغییر ادبیات خود هستند.

کمالوندی همچنین ابراز داشت که کار با آژانس یک موضوع اصلی نیست بلکه حاشیه‌ای است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه برنامه کنکاش در خصوص زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات ابراز داشت که اگر حسن نیت وجود داشته باشد حتی در یک ماه هم می‌توان مساله را حل کرد اما اگر آمریکایی‌ها همچنان به دنبال برچیدن برنامه هسته‌ای ایران باشند، حتی یک‌سال هم کم است.

وی ابراز داشت که مهم‌تر از زمان مذاکره، حفظ منافع حیاتی کشور است. ما نباید محبوس زمان شویم. دهقانی فیروزآبادی پیش‌بینی کرد که مذاکرات بیش از شش ماه به طول انجامد.

کمالوندی هم ادامه داد زمان به‌نفع طرف غربی نیست و نباید تصور کنند که چون ساختار تحریم‌ها به‌هم نریخته زمان به نفع آنهاست. قطعا زمان به نفع جمهوری اسلامی است. ما از 160 سانتریفیوژ به بیش از 19 هزار سانتریفیوژ رسیده‌ایم. به لحاظ اقتصادی هم تحریم‌ها، متخلخل بوده‌اند. تحریم‌ها اگرچه آزاردهنده بوده اما فلج‌کننده نبوده‌اند. باید به آنها زمان داد که واقعیت را بپذیرند.

وی ابراز داشت که به رغم آنکه رسانه‌های غربی می‌گویند جمهوری اسلامی تحت فشار مذاکره می‌کند، ایران از موضع قدرت مذاکره می‌کند.

کمالوندی نگرانی‌های طرف غربی را نامشروع دانست و ابراز داشت که هیات حاکمه آمریکا بیشتر از بخش‌های دیگر این کشور به این نتیجه رسیده که تاثیر تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی، تاثیر زیادی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد که آنچه ایران در توافق ژنو به‌دست آورده بیشتر از آن چیزی است که از دست داده. طرف غربی به صورت عملی یا «دوفاکتو» ادامه برنامه غنی‌سازی ایران را پذیرفته است.

وی ادامه داد که می‌توان با حسن نیت، هم حقوق ایران را حفظ کرد و هم نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف ساخت.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط انرژی اتمی وین