۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹

واکنش بادامچیان به دعوت نامه موسوی

عضو حزب موتلفه با اشاره به نقش موسوی‌تبریزی برای برگزاری مجمع عمومی گفت: موسوی تبریزی چه مسئولیتی داشته که می‌خواهد این کار را انجام دهد، اصولگرایان قبول ندارند که وی این کار را انجام دهد و اگر وی دعوت کند، نمی‌آیند.
کد خبر : ۱۶۵۵۱۰
صراط: اسدالله بادامچیان نائب رئیس جبهه پیروان درباره دیدار با وزیر کشور برای بحث خانه احزاب اظهار داشت: بنده می‌خواهم جلسه‌ای با رحمانی فضلی داشته باشم و نظر مشورتی خود را مفصل‌تر از روز همایش به وی منتقل کنم.

بادامچیان با بیان اینکه هنوز زمان این ملاقات مشخص نشده است‌،‌ افزود: می‌خواهم تجربیات خود را درباره بحث احزاب به وزیر کشور منتقل کنم.

نائب رئیس جبهه پیروان در خصوص زمان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب خاطرنشان کرد: خانه احزاب فعلی، مجمع عمومی ندارد چرا که این خانه احزاب غیرقانونی اعلام شده و به وظایف خود در کمیسیون احزاب عمل نکرده است لذا آنها فعالیت خانه احزاب را پایان یافته می‌دانند.

وی با بیان اینکه انحلال خانه احزاب به عنوان یک مجموعه صنفی به دست دادگستری است، تصریح کرد: اگر خانه احزاب بخواهد راه‌اندازی شود باید همه احزاب در آن باشند و نمی‌شود کسی در آن جناح‌بندی انجام دهد چرا که رویکرد این خانه صنفی بوده و سیاسی نیست.

*طرح اصلاح‌طلبان برای خانه احزاب به «جنگ احزاب» منجر می‌شود

بادامچیان با اشاره به برخی پیشنهادهای اصلاح‌طلبان درباره حضور تعداد مشخصی از احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در خانه احزاب اظهار داشت: این امر یعنی خانه احزاب وارد یک جنگ و درگیری شود و سپس بخواهند با هم همزیستی کنند، در صورتی که طبق تعریف خانه احزاب باید منافع همه حزب‌ها در نظر گرفته شود.

عضو حزب مؤتلفه در پاسخ به این سؤال که ادوار خانه احزاب جلسه‌ای برای بازگشایی این خانه دارند یا خیر، متذکر شد: آنها دیگر رئیس نیستند و از این رو برگزاری یا عدم برگزاری جلسه از سوی این افراد اهمیت ندارد.

وی یادآور شد: مجمع عمومی را یک مجموعه‌ای که دارای پروانه رسمی از وزارت کشور است، می‌تواند برگزار کند اما رئیس قبلی خانه احزاب عضو حزب منحله مشارکت است و بر همین اساس اعضای احزاب منحله مشارکت و مجاهدین نمی‌توانند آنجا عضو باشند.

*راه‌اندازی مکانی غیر از خانه احزاب

بادامچیان با تاکید بر اینکه خود احزاب می‌توانند با همفکری یکدیگر جای جدید راه‌اندازی کنند ادامه داد: جایی که صنفی باشد می‌تواند از سوی برخی احزاب راه‌اندازی شود و این غیر از خانه احزاب گذشته است.

نائب رئیس جبهه پیروان افزود: ترکیب خانه احزاب گذشته قابل قبول نبود چرا که آقایان اصلاح‌طلب با استفاده از قانون احزاب حضور سه تا پنج نفر در یک گروه را نیز حزب تلقی می‌کردند، اما دیدیم از 229 حزبی که آمار وزارت کشور است، بسیاری از آنها به همایش قبلی که وزیر کشور برگزار کرد دعوت نداشتند و حدود 60 حزب حضور یافتند.

*ابتدا باید تعریف حزب و سپس تکلیف خانه آن روشن شود

وی با بیان اینکه ابتدا باید تعریف حزب و سپس تکلیف خانه آن روشن شود، تصریح کرد: خانه احزاب، مجموعه‌ و جایگاهی برای همه احزاب است و این امر نمی‌تواند جناح‌بندی سیاسی باشد لذا اگر به 9 حزب اصولگرا، 9 اصلاح‌طلب و چند حزب مستقل دسته‌بندی کنیم، کار جناحی می‌شود و مغایر با تعریف صحیح خانه احزاب است.

بادامچیان با بیان اینکه تشکل‌های فولکس‌واگنی حزب محسوب نمی‌شوند، یادآور شد: کمیسیون احزاب باید تکلیف اینها را مشخص کند اما طبق قانون فعلی ناچار است از آنها دعوت کند در حالی که حزب مجموعه‌ای است که از شورای مرکزی، انتخابات، مجمع عمومی و حوزه حزبی برخوردار است.

نائب رئیس جبهه پیروان در پاسخ به اینکه شما این پیشنهاد را برای ضابطه‌مند کردن احزاب به کمیسیون ماده 10 داده‌اید یا خیر، گفت: اگر آنها می‌خواهند تکلیف احزاب را مشخص کنند باید خودشان به این امر بپردازند.

وی درباره اینکه موسوی تبریزی و غفوری‌فرد بحث مجمع عمومی خانه احزاب را پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: موسوی تبریزی چه مسئولیتی داشته که می‌خواهد این کار را انجام دهد، اصولگرایان قبول ندارند که ایشان این کار را انجام دهد و اگر دعوت کند نمی‌آیند؛ آقای غفوری‌فرد که نمی‌آید این کار را انجام دهد اما به هر حال اگر هم دعوت کند همین مشکلات قانونی و حقوقی مطرح می‌شود و به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.

بادامچیان تاکید کرد: به نظر من قصد آنها راه‌اندازی خانه احزاب نیست بلکه می‌خواهند مجدداً خانه احزابی که در اثر عدم رعایت قوانین منحل شده بود را رسمی کنند و خود را به عنوان یک مجموعه جا بیندازند و در این صورت آنجا محل دعوا و نزاع می‌شود.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که اول باید به این امر توجه شود که خانه احزاب یک مجموع صنفی است و باید طبق قوانین به صورت جدید شکل بگیرد، یعنی باید 10 حزب از کمیسیون احزاب درخواست کنند و خانه احزاب را راه بیندازند لذا اگر به آن پروانه بدهند کسانی که به عنوان مؤسس مشخص می‌شوند باید از همه احزاب و تشکل‌ها دعوت و در آنجا سهم رای را مشخص کنند.

 «نمی‌شود حزبی مانند مؤتلفه با 50 سال سابقه که در 31 استان حوزه حزبی دارد یک رای داشته باشد و مجموعه‌ای که سرجمع 5 نفر هم عضو ندارد یک رای داشته باشد و این اشتباه است.»

این فعال حزبی تاکید کرد: بنده این مسائل را با وزیر کشور مطرح کردم و در دیداری که با او خواهم داشت مباحث خود را مطرح می‌کنم.
منبع: فارس