۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴

چینی ها به بورس ایران می آیند

وزیر اقتصاد با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم به منظور حضور سرمایه‌گذاران چینی به بازار بورس، گفت: اقتصاد ایران در شرایط مستحکم قرار گرفته و به شرایط رشد خود بازگشته است.
کد خبر : ۱۶۵۶۶۸
صراط: علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین اظهار داشت: دو ملت ایران و چین دارای روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه هستند که دستاوردهای مختلف برای دو کشور به ارمغان آورده است. دولت ایران همواره به دنبال توسعه مناسبات خود با رعایت احترام متقابل بوده و با عنایت نسبت به همکاری کشور چین زمینه‌های فراوانی وجود دارد.

به گفته طیب‌نیا طی مدت کوتاه از استقرار دولت یازدهم تصمیمات اقتصادی مناسب و شرایط ثبات به اقتصاد کشور برگشته که می‌تواند زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم کند.

وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط مستحکم قرار گرفته و به شرایط رشد خود بازگشته است. با توجه به تنوع و گستردگی فعالیت‌ها استفاده از ظرفیت فنی و مالی خارجی مدنظر قرار دارد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های زیربنایی، حمل و نقل شهری، اسکله‌سازی، تولید برق، کشتیرانی، فولاد و پتروشیمی وجود دارد.

طیب‌نیا افزود: برنامه‌ریزی و احکام‌سازی هدایت سرمایه‌گذاری خصوصی داخلی و خارجی در این طرح‌ها انجام شده و شرکت‌های پیمانکاری چینی که حضور فعالانه داشتند می‌توانند در قالب ترکیبات قراردادی قرار گیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بازار بورس ایران یکی از باثبات‌ترین و مستحکم‌ترین بازارها در جهان و منطقه است اظهار داشت: اکنون بازار بورس ایران با 160 میلیارد دلار یکی از پررونق‌ترین دوران خود را طی می‌کند و تمهیداتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شده است. همچنین حجم بالای مبادلات غیرنفتی چین، این کشور را به دومین شریک تجاری ایران تبدیل کرده و طی 2 سال گذشته به 25 میلیارد دلار رسیده و صادرات چین 14 میلیارد دلار بوده است.

به گفته طیب‌نیا کشور چین ظرفیت بالای اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی ایران دارد و در شرایط کنونی شاهد رشد و توسعه روابط و عمق بخشیدن به روابط اقتصادی هستیم.

همچنین در این مراسم وزیر بازرگانی چین اظهار داشت: ایران کشور مهم و راهبردی برای چین است و در حال حاضر با روی کار آمدن دولت جدید و مذاکرات هسته‌ای شرایط بهبود یافته و توسعه اقتصادی و پیشرفت بزرگی حاصل شده و نیز در روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور شرایط تقویت یافته است. همچنین کشور چین 21 میلیون و 440 هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده است که به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران هستیم.

گائو هوچنگ وزیر بازرگانی چین با بیان اینکه اکنون سرمایه‌گذاری مستقیم چین در سال جاری در ایران یک میلیارد و 60 میلیون دلار بوده که 3/41 دهم درصد افزایش دارد و همچنین 4 میلیارد و 310 میلیون دلار در پروژه‌ها و طرح‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

وی تاکید کرد: هشتمین مقصد سرمایه‌گذاری و پیمانکاری شرکت‌های چینی، ایران بوده است و همچنین این پروژه‌ها در زمینه توسعه نفت و گاز بوده است.

وی با اشاره به روابط مالی با طرف ایرانی، خاطرنشان کرد: همکاری برای فاینانس و مباحث مالی نیاز به شرایط بهتری دارد و همچنین در حال حاضر همکاری بانکی انجام می‌شود.

وزیر بازرگانی چین با بیان اینکه روابط اقتصادی معنای خاصی دارد، گفت: محیط سرمایه‌گذاری در ایران بهبود یافته و تا پایان سال 2011 سرمایه‌گذاری در ایران حدود 3 میلیارد و 150 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین پیشنهاداتی به طرف ایرانی ارائه کرد مبنی بر اینکه طرفین در چین سومین نشست کمیته سرمایه‌گذاری خود را در چارچوب کمیسیون مشترک برگزار کنند و همچنین گسترش همکاری‌ها با توجه به تحریم‌های غربی و آمریکایی انجام و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی خواستار تشکیل کارگروه نفت و گاز شد و گفت: صنعت و معادن در ایران ظرفیت بالایی دارد.

وی به یکی از مشکلات روابط میان دو کشور اشاره کرد و گفت: موضوع گشایش اعتباری (ال‌سی) وجود دارد که در حال حاضر بخشی از آن پرداخت شده و بخشی از آن معوق شده است و این نگرانی وجود دارد که ال‌سی‌ها در زمان مقرر پرداخت نشود و برای این مسئله باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا مشکل به طور کلی برطرف شود و همچنین برای همکاری میان دو کشور اعتماد بیشتری لازم است.

وی همچنین از اعلام آمادگی کشورش برای حضور ایران در اجلاس سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: کشور چین آمادگی دارد تا هزینه‌های مربوط به آموزش و هزینه‌های رفت و آمد برای این موضوع را پرداخت کند.

منبع: فارس