۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵

شرمن:دوست‌دارم‌غنی‌سازی‌صفردرصدباشد

معاون وزیرخارجه آمریکا در سرزمین های اشغالی به خبرنگاران با اشاره به مشورت های خود قبل و بعد از هر دور از گفتگوهای هسته ای با مقامات اسرائیلی گفت قصد داریم تا ۲۰ جولای(۲۹ تیر) با ایران به توافقی دست یابیم.
کد خبر : ۱۶۵۶۷۷
صراط: وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا با ایران که امروز به اسرائیل سفر کرده  است به خبرنگاران گفت امکان غنی سازی محدود برای ایران وجود دارد اما این باید در بخشی از فرایند گفتگوها باشد. 

وی افزود قبل و بعد از هر دور از گفتگوها با مقامات اسرائیلی به سختی کار می کند. معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد هدف این است که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز باشد. 

وی ادامه داد تنها یک معیار برای موفقیت گفتگوها وجود دارد و آن این است که ایران قادر به تولید سلاح هسته ای نباشد. شرمن گفت آمریکا گاه با اسرائیل موافق است و گاه مخالف، اما مهم است که نقد ها و نظرات آنها را دریافت کنیم. 

شرمن تصریح کرد مهم است که اسرائیلی ها بدانند گفتگوها چگونه پیشرفت داشته است و نظراتشان را اعلام کنند.  به گفته وی احساس می کنیم در گفتگوهای وین پیشرفت داشتیم و مسیری در باره چگونگی پیشبرد مذاکرات درپیش رو داریم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا گفت بایستی همه نگرانی های ما درباره برنامه هسته ای ایران برای دستیابی به توافق نهایی بررسی شود. 

وی گفت آگاه هستم که اسرائیل سوالات زیادی درباره گفتگوها با ایران دارد و بعلاوه نسبت به اینکه ما  مطمئن شویم ایران سلاح هسته ای کسب نمی کند تردیدی وجود دارد. 

شرمن افزود ما با ساده لوحی و خوشی وارد مذاکرات نمی شویم و هنوز نمی دانیم آیا می توانیم این موضوع را به صورت دیپلماتیک حل کنیم یا خیر.  وی گفت مذاکرات با ایران بسیار سخت خواهد بود و قصد داریم تا 20 جولای(29 تیر) با ایران به توافقی دست یابیم.

شرمن ادامه داد در انتهای کار ایران می خواهد برنامه غنی سازی کوچکی برای رفع نیازهای عملی خود داشته باشد. این برنامه باید محدود و تحت نظارت باشد. 

وی افزود از ابتدای اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک ایران به همه تعهدات خود عمل کرد. معاون وزیرخاجه آمریکا گفت هرگز نگفته ام یک رئیس جمهور و یا نخست وزیری باید سکوت کنند و من برای نتانیاهو احترام زیادی قائل هستم. 

به گفته وی اگر اقدامی مذاکرات را به خطر بیاندازد مسئولیت آن بر عهده عامل این اقدام و عمل است.  شرمن ادامه داد نمی دانیم  می توانی به توافقی دست یابیم یا خیر، اما باید راهی بیابیم چرا که در غیر این صورت عواقب سختی در پی دارد. 

این دیپلمات آمریکایی گفت دوست دارم غنی سازی صفردرصد باشد و هیچ تاسیساتی وجود نداشته باشد اما این به آن معنا نیست که به این خواسته ها دست می یابم و یا این تنها راه حل است. 

وی گفت فکر می کنم هفته آینده در واشنگتن اوباما و نتانیاهو گفتگوهایی جدی درباره ایران داشته باشند.   شرمن افزود در وین ما به صورت جزئی وارد گفتگوهایی با ایران درباره حداقل یک جنبه از برنامه شدیم. 

وی ادامه داد ما به سوی توافقی خوب پیش می رویم. و هرچند برخی درباره حمایت ایران از تروریسم در سوریه نگران هستند اما گفتگوهای ما منحصرا درباره موضوع هسته ای است.  شرمن گفت تنها راه رفع همه تحریم ها دستیابی به توافقی جامع با ایران است. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا گفتگو ها شامل برنامه موشکی ایران نیز می شود گفت همه نگرانی های طی مذاکرات مطرح می شود. 

شرمن ادامه داد ایران یک کشور دموکراتیک به مانند آمریکا نیست اما دیدگاه های مختلفی در آن وجود دارد. اینکه چه مقدار روحانی می تواند پیش رود و کسب کند را باید بنشنیم و ببینیم. 

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت به آیپک(لابی صهیونیستی در آمریکا) گفتم تحریم ها ایران را به میز مذاکره آورد و اکنون باید فرصتی برای دیپلماسی قائل شویم. 

وی ادامه داد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران باید به نحوی مطرح شود و هرچه قدر ایران در این زمینه با آژانس بیشتر همکاری کند شانس دستیابی به توافق جامع بیشتر می شود. 

وی افزود همه اعضای گروه 1+5 و ایران متعهد به این هستند که تا 20 جولای این کار انجام شود، اما اگر نیاز به زمان بیشتری باشد از آن استفاده می کنیم. اما در هر صورت هرگونه تمدید این زمان باید با توافق دو طرف انجام شود تا کسی به دنبال خرید زمان نباشد. 

شرمن گفت ما هنوز راه درازی برای عادی شدن روابط با ایران در پیش داریم.

منبع: تسنیم