۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹

نظرلاریجانی درموردسیاست‌های اقتصاد مقاومتی

رئیس مجلس گفت: آنچه موتور محرک جهش اقتصادی محسوب می‌شود، اراده قوی برای رونق تولید در داخل است.
کد خبر : ۱۶۵۷۴۳
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در جلسات متعدد مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت، در روزهای گذشته با تدبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ شد و این امر پایه‌های مهمترین اقدام به هنگام در رشد و بالندگی کشور و مقاومت و ایستادگی ملت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت ذی‌قیمت نیروی متخصص در کشور و منابع انرژی و معادن و موقعیت ژئوپلوتیک کشور، همه و همه زمینه جهش اقتصادی در کشور را فراهم کرد؛ در چنین شرایطی آنچه موتور محرکه این جهش اقتصادی محسوب می‌شود، اراده قوی برای رونق تولید در داخل و استقلال اقتصادی است که در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومت توسط مقام معظم رهبری به اهم آن توجه شده است.

رئیس مجلس افزود: با این روش می‌توان اتکا به نفت را کاهش داد، با این سیاست‌ها می‌توان برای کاهش بیکاری یک گام اساسی برداشت، با این تدبیر می‌توان در تورم چیره شد و با این سیاست‌ها می‌توان در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کرد.

لاریجانی گفت: جهت تحقق این امر اساسی در کشور لازم است که اولا محور اصلی بررسی‌ها و تلاش‌ها در کمیسیون‌های تخصصی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد. پیشنهادات مختلف وقتی مورد مطالعه قرار گیرد که بار هزینه‌های جاری کشور را کاهش و به رونق تولید مدد رساند. همه کمیسیون‌های مجلس در این زمینه مسئولیت مهمی را بردوش دارند و صرفا کمیسیون‌های اقتصادی مدنظر نیست.

وی در تشریح وظایف سایر کمیسیون‌های مجلس در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: کمیسیون فرهنگی با همین دید باید فضای رونق اقتصادی را در بعد تولیدات فرهنگی و اقدامات رسانه‌ای پیگیری کند؛ کمیسیون آموزش و تحقیقات زمینه‌های همکاری پژوهشی دانشگاه‌ها و بخش تولیدی را اولویت خود قرار دهد و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطالعات لازم را جهت رفع نیاز کمیسیون‌ها دنبال کند و از همه مهمتر پلی باشد برای ارتباط انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی با مجلس.

راه‌اندازی بازار "بگو مگو" و سوءظن فایده‌ای جز خسارت برای کشور ندارد

رئیس مجلس افزود: در این زمینه همکاری کمیسیون‌های مجلس با بخش‌های تخصصی دولت  ضرورت دارد تا چنانچه نیاز به اصلاح قوانین و ارائه قوانین جدید وجود دارد، حتی‌المقدور از طریق لوایح دولت صورت پذیرد که در هنگام بررسی به دلیل بار مالی دچار مشکل اصل 75 قانون اساسی نشود. ثانیا همگرایی سیاسی در داخل کشور جهت تمرکز بر اولویت کشور یعنی اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد و همه صاحب‌نظران سیاسی و اصحاب رسانه فضای بحث و گفتگو را جهت تحقق رونق تولید سوق دهند.مخصوصا برخی مسائل حاشیه‌ای و جدال‌ها برسرآنها ذهن جامعه را از مسائل اساسی، اقتصادی منصرف و بازار بگو و مگو و سوءظن را تدارک نکند که برای کشور جز خسارت فایده‌ای ندارد و رسانه‌های گروهی در این بعد وظیفه مهمی را برعهده دارند.

لاریجانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ضمن سپاسگذاری از تدبیر مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش خواهدکرد که با همکاری قوای دیگر زمینه‌های تحقق این سیاست‌ها را فراهم کند.

وی در خصوص اجلاس بین‌المجالس نیز ضمن سپاسگذاری از شرکت‌کنندگان در این اجلاس گفت: از مجالس کشورهای اسلامی که دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و با حضور قوی خود در کنفرانس بین‌المجالس اسلامی به بررسی مسائل امروز جهان اسلامی پرداختند، تشکر و قدردانی می‌کنم؛ حضور چشم‌گیر پارلمان‌های کشورهای اسلامی همبستگی امت اسلامی را بهتر نشان‌داد و این پیام را منعکس‌کرد که ملل اسلامی از قدرت و تدبیر لازم جهت مواجهه با چالش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردارند و نیاز به ورود کشورهای بزرگ که نقش مزاحم را ایفا می‌کنند، ندارند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم دبیرخانه کنفرانس تلاش جدی برای اجرایی شدن مصوبات کنفرانس داشته باشد و از همه نهادها و وزارتخانه‌ها که در اجرای آبرومند این کنفرانس همت‌کردند تشکر می‌کنم. مخصوصا از همکارانم آقایان بروجردی و جلالی و معاونت اجرایی و امور بین‌الملل و تشریفات و ترابری که زحمت زیادی را متقبل‌شدند سپاسگذارم و آرزوی توفیق برای همگان دارم.


منبع: تسنیم