۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

تناقض بزرگ دربرابر دولت روحانی+تصاویر

«بلافاصله بعد از گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا بود که اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مشورت کرد و گفت...»
کد خبر : ۱۶۶۰۰۰
صراط: پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ (globalresearch) علت به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در دهه گذشته را "پیگیری سیاست تغییر حکومت ایران از سوی واشنگتن" و همچنین "اصرار مداوم کاخ سفید بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران" برشمرد. این پایگاه مطالعاتی نوشته،  ایران می گوید آمریکا باید تهدید به حمله نظامی را از روی میز بردارد.

این رسانه انگلیسی زبان نوشت: یکی از دلایل اینکه در دهه گذشته، مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی بارها به بن بست رسیده، این بوده که آمریکا هرگز از سیاست خود مبنی بر تلاش برای تغییر حکومت ایران، فاصله نگرفته است. این سیاست مورد حمایت تعدادی از اتاق های فکر نئومحافظه کار، مقامات اطلاعاتی، نظامی و دولتمردان ایالات متحده است.

 

همواره پس از مذاکره با ایران، خبر گزارش دادن آمریکایی ها به اسرائیل روی خروجی رسانه های غربی قرار می گیرد

گلوبال ریسرچ نتیجه طبیعی این سیاست را "عدم اطمینان ایرانی ها به آمریکا" دانسته و می افزاید: این بدان معنی است که ایران نمی تواند به مذاکرات براساس احترام دوجانبه و از موضع برابر با ایالات متحده، اعتماد کند.

در این گزارش به سیاست یک بام و دوهوای اوباما دربرابر دولت جدید ایران اشاره شده و آمده است: بلافاصله بعد از گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا بود که اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مشورت کرد و گفت که گزینه نظامی در برابر برنامه هسته ای ایران، همچنان روی میز است. وی بعد از آن هم بارها تهدید نظامی علیه ایران را تکرار کرد.

 

پرفسور استفان والت، تحلیلگر مسائل خاورمیانه

 

گلوبال ریسرچ، این موارد را در گفتگویی با پرفسور استفان والت، تحلیلگر مشهور مسائل خاورمیانه، مطرح کرده و از وی می پرسد: آیا گشایش اخیر دیپلماتیک در روابط دوجانبه ایران و آمریکا در تناقض با تهدیدات جنگی اوباما علیه این تهران نیست؟

آقای والت در پاسخ مدعی می شود: من چیزهایی که در این دوره گفته شده را تفسیر نمی کنم. روی میز بودن گزینه نظامی، معنای زیادی نداشته و خیلی مهم نیست چون تاکید اصلی روی دیپلماسی بوده است. وی می افزاید، هرچند هنوز گروه هایی در آمریکا به دنبال تغییر حکومت ایران هستند اما این یک هدف فعال برای دولت اوباما نیست، به ویژه پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری.

 

 


منبع: جام نیوز