۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸

دستگیری صدها نفر از معترضین پوتین

پلیس روسیه امروز دوشنبه اقدام به بازداشت بیش از یکصد نفر از معترضینی کرد که در مقابل دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات هشت نفر از متهمان تظاهرات های سال 2012، تجمع کرده بودند.
کد خبر : ۱۶۶۰۴۰
صراطبه نقل از رویترز، قرار است امروز دوشنبه دادگاهی در روسیه به اتهامات هشت نفر از عوامل اعتراضات سال 2012 میلادی رسیدگی کند و به احتمال زیاد این هشت نفر به زندان های طولانی مدت محکوم می شوند.

رسیدگی به اتهامات این هشت نفر، با اعتراضات گسترده ای در روسیه همراه شده بطوریکه امروز دوشنبه پلیس روسیه برای دومین بار در یک هفته اخیر اقدام به بازداشت افراد معترض کرده است. در همین رابطه رویترز از بازداشت بیش از یکصد نفر طی ساعات ابتدایی امروز دوشنبه در مسکو خبر داده است.

بر اساس این گزارش، تظاهرات سال 2012 میلادی در اعتراض به سیاست های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برگزار شده بودند. افرادی که امروز در مقابل دادگاه مسکو تجمع کرده بودند با اشاره به میدان استقلال اوکراین (نام اصلی این محل "میدان" است) کلمه "میدان" را فریاد زده و نیروهای پلیس را "برکوت" خطاب می کردند. برکوت کلمه ای است که معترضین اوکراینی برای خطاب قراردادن نیروهای سرکوبگر این کشور بکار می بردند.

در میان افرادی که قرار است امروز محاکمه شوند "الکسی ناوالنی" نیز حضور دارد. ناوالنی جوانی بود که در جریان اعتراضات سال های 2011 و 2012 میلادی در روسیه تبدیل به یکی از رهبران معترضین شد. معترضینی که به شرکت ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری اعتراض داشتند.

ناوانلی پیشتر به اتهام سرقت به پنج سال زندان محکوم شده بود اما وی با رد این موضوع مدعی است که سرقت نیز اتهامی است که به دلیل مخالفت با سیاست های پوتین به وی نسبت داده شده است.

به نوشته رویترز، برای این هشت متهم که میانگین سنی آنها 20 سال است  5 تا شش سال زندان پیشنهاد شده اما ممکن است مدت محکومیت آنها به بیش از شش سال برسد. پوتین این موضوع را که از دادگاه این افراد به عنوان وسیله ای برای نشان دادن قدرت خود به مخالفین استفاده می کند رد کرده است.

منبع: مهر