۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱

انتقادرئیس‌خانه‌صنعت‌ازنحوه‌ی‌اجرای‌اصل44

رئیس خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در خبری اعلام کرده است که حقوق دولتی معادن سنگ‌های تزئینی در آخر سال 4 تا 10 برابر افزایش دارد.
کد خبر : ۱۶۶۳۲۱
صراط: به نقل از روابط عمومی خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران، «سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی» در برنامه‌ی دو ساعت و نیم شبکه‌ی خبر، افزود: چون معدن‌داران از ابتدای سال، قیمت پایه‌ی فروش خود را بر اساس قیمت اعلام شده وزارتخانه گذاشته بودند، این افزایش ناگهانی طبق عرف و قانون صحیح نیست.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های پیش‌روی بخش تولید، کمبود نقدینگی را از بزرگترین مشکلات صنعت‌گران دانست و گفت: صنعت‌گری که با یک سوم شدن ارزش پول ملی و فشارهای بیگانگان روبرو است، چگونه می‌تواند بهره‌وری و تولیدش را افزایش دهد؟

رئیس خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: رکود خطرناک‌تر از تورم است و متأسفانه امروز صنایع با رکود دست به گریبانند. شرایط ایجاد شده در سال‌های گذشته، مشکلات فراوانی را برای تولیدکننده به وجود آورده و به علت شرایط، تولیدکننده نتوانست دیون خود به بانک‌ها را بپردازد و در این شرایط بانک‌ها بجای کمک به مدیر بخش خصوصی که هیچ تقصیری در ایجاد مسائل نداشت، چه کردند؟

سهل‌آبادی با بیان اینکه از سوی دیگر شمار اندکی از تولیدکنندگان متقاضی تسهیلات، وام خود را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: در شرایط فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشد، راهکارهای علمی و تجربی فراوانی وجود دارد که برای تحقق آن باید زمینه مهیا شود.

وی با اشاره به مشکلات کارگران در تأمین هزینه‌های درمان گفت: حق بیمه‌ای که توسط کارفرمایان کشور پرداخت می‌شود از بیشترین حق بیمه‌ها در دنیاست، اما آن گونه که باید، هزینه‌های درمان کارگران تأمین نمی‌شود.

رئیس خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: مقام معظم رهبری چند سال است که بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند که باید گفت فقط جامعه‌ی تولید، بیشترین تلاش را برای تحقق آن انجام داد. «اقتصاد مقاومتی» یعنی توانمند شدن واحدهای تولیدی که اگر این اتفاق بیفتد اشتغال ایجاد می‌شود و بهره‌وری و تولید افزایش می‌یابد.

سهل‌آبادی با بیان اینکه تشکل‌های خصوصی موضوع ظرفیت‌های خالی بخش صنعت را پیگیری کرده‌اند، افزود: مجلس در سه دوره‌ی پیشین، سعی در تعیین راه برای تولید و استفاده از این ظرفیت‌ها داشته‌اند که متأسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است و از طرفی هم قوانینی که به نفع تولید تصویب شده بود، اجرایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود ظرفیت‌های جدید تولید باید شناسایی شوند، در حالی‌که هم‌اکنون ظرفیت‌های اسمی زیادی در صنایع وجود دارد که اگر به تولید برسند، سود آورند و اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از این ظرفیت‌ها.

رئیس خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از نحوه‌ی اجرای اصل 44 قانون اساسی، گفت: نقش دولت باید کم‌رنگ شود، اما متأسفانه خصوصی‌سازی واقعی در صنعت انجام نشد.

سهل‌آبادی با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال برای دانشجویان امروز که فارغ‌التحصیلان فردا هستند، خاطرنشان کرد: این نیروی انسانی ضریب هوشی بالایی دارد که پس از فارغ‌التحصیلی باید در بخش تولید و صنعت برایش زمینه‌ی اشتغال فراهم شود.