۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰

مشروح اظهارات‌آملی‌لاریجانی درکرمانشاه

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مهمتریت ارکان مدرنیته در غرب بحث «فردگرایی» است، گفت: فردگرایی مورد نظر غربی‌ها ممکن است آسیب‌های سیاسی نیز داشته باشد.
کد خبر : ۱۶۶۳۲۶
صراط: آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی عصر امروز در نخستین روز از سفر کاری خود به استان کرمانشاه در دیدار با نخبگان این استان اظهار داشت: مهمتریت ارکان مدرنیته در غرب بحث «فردگرایی» است.

وی با بیان اینکه فردگرایی در اسلام در حقیقت به‌معنای توجه به حق تعالی است، تصریح کرد: فردگرایی مورد نظر غربی‌ها ممکن است آسیب‌های سیاسی نیز داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مدرنیته یک نحوه حیات و به‌عنوان اساسی‌ترین لایه وجودی انسان محسوب می‌شود و یکی از مظاهری است که آسیب‌ها و چالش‌هایی دارد.

آملی‌لاریجانی مهمترین نکته در حیات دینی را توصیه‌های قرآنی عنوان کرد و افزود: در راس توصیه‌های قرآنی نگاه به وجود حق تعالی و توحیدی عقلانی است که قرآن کریم ترسیم می کند.

وی ادامه داد: به‌دنبال بحث «فردگرایی» مطلب دیگری با عنوان وابسته شدن نسبی ارزش‌های اخلاقی وجود دارد که هر انسانی خودش اختیار دارد که چه کاری و در چه مسیری انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه افزود: با این تفکرات، نسبی‌گرایی در ارزش‌های اخلاقی پدید می‌آید و در بحث مدرنیته فقط مقصود و نگاه به فرد معطوف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ازدیاد طلاق در خانواده‌ها، نحوه پوشش جوانان، نحوه گذراندن اوقات فراغت و ... که ذهن‌ها را مشغول کرده همگی معلول هستند و باید به علل و شرایط به‌ وجود آمدن آن‌ها پرداخته و مبانی را استخراج کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بردن نخبگان و فکرهای فعال از کشور زمینه‌های بسیاری داشته است، تصریح کرد: برای علوم انسانی باید تمهیدات بیشتری اتخاذ شود.

وی با اشاره به ناهمخوانی برخی از مسائل با فرهنگ جامعه اسلامی، ابراز داشت: معلول آنچه که امروز برخی از مردم کشور ایران اسلامی از نحوه زندگی بعضی از افراد در جامعه شاکی هستند را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

آملی‌لاریجانی با تاکید بر اینکه مسلمانان همواره در عرصه‌های علمی پیشتاز بوده‌اند، یادآور شد: آنچه که در سبک زندگی مغرب زمین شاهد آن هستیم با توجه به بنیان‌های فکری آن‌ها طبیعی است.

منبع: فارس