۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶

مصداق توهین به دانشگاهیان از زبان وزیر

وزير علوم با تاكيد بر اينكه اصلاح مناسبات و معاشرت‌ها در دانشگاه‌ها به معناي توهين به دانشجويان، اساتيد و كارمندان نيست، گفت: ظواهر غربي دانشگاه، توهين به دانشگاهيان است.
کد خبر : ۱۶۶۸۴
به گزارش فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري بعد از ظهر ديروز(دوشنبه) در ادامه مراسم تقدير از مديران و كاركنان وزارت علوم كه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اظهار داشت: معتقديم كه بايد دانشگاه‌هاي اسلامي شكل بگيرند، اما برخي‌ها اعلام مي‌كنند مگر مي‌شود؟ مگر مي‌شود قانون نيوتن را اصلاح كرد؟ البته برخي‌ها از روي جهل اين موارد را مطرح مي‌كنند در حالي كه موضوع اصلاً اين نيست.

وي با تأكيد بر اينكه علم سكولار در تفكر ليبرالي ابتر بوده و ابتدا و انتهايي ندارد، افزود: اعتقاد داريم كه بايد نگاه توحيدي و اسلامي به علم داشت. اصلا سوال ما اين است كه اين همه آپارتايد علمي براي چيست؟ علوم‌انساني هدف و مقصد را مشخص مي‌كند و بنابراين نيازمند بازنگري است.

وزير علوم با بيان اينكه‌ ملت ايران اصول انقلاب اسلامي را به خوبي مي‌داند و وجود خود را براي اسلام نثار مي‌كند، گفت: اما آنهايي كه نظراتي را برخلاف اين اصول مطرح مي‌كنند، چرا پشت پرده صحبت مي‌كنند و مانند افرادي كه به خارج رفته و قرآن، عاشورا و ارزش‌هاي اسلامي را منكر شده‌اند، بي‌پرده صحبت نمي‌كنند.

دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در نگاه ليبرالي، لذت اصالت دارد، خاطرنشان كرد: در نتيجه خوشبختي مادي است اما معناي خوشبختي به اعتقاد اسلام اين است كه دنيا و آخرت بايد ساخته شود.

وي در همين زمينه تأكيد كرد: چرا برخي‌ها نگران بازنگري دروس دانشگاهي و به خصوص دروس علوم‌انساني هستند؟ اگر در بازنگري‌ها كارشناسان به اين نتيجه رسيدند كه اصلاح در اين دروس مورد نياز نيست، بنابراين اين اصلاحات انجام نخواهد شد، اما چرا برخي‌ها از همين‌ بازنگري دروس دانشگاهي نگران هستند؟

وزير علوم با بيان اينكه نظام، انقلاب و مردم ايران، اسلامي هستند، تصريح كرد: اما اكنون بايد برخي‌ها را توجيه كنيم كه قصد داريم اصول اسلامي را در دروس دانشگاهي وارد كنيم، پس نتيجه مي‌گيريم كه نظام اسلامي ايران مظلوم است.

دانشجو با تأكيد بر اينكه بايد خوشحال باشيم كه دروس دانشگاهي بازنگري مي‌شوند، اضافه كرد: ما معتقديم كه بايد فلسفه غربي را خواند، اما در كنار آن به فلسفه اسلامي هم بايد توجه كرد و آن را هدف قرار داد.

وي با بيان اينكه صورت و ظاهر دانشگاه، مناسبات ميان دانشجويان، اساتيد و كارمندان دانشگاه‌ها است، گفت: مناسبات موجود در دانشگاه‌ها يعني توجه به ظاهر افراد، نوع گردهمايي‌ها، اردوها و چيدمان‌ كلاس‌ها كه اين عوامل همان ظواهر دانشگاه‌ها است.

وزير علوم همچنين تأكيد كرد: ما مي‌توانيم ظواهر موجود در دانشگاه‌ها را اصلاح كنيم اما متأسفانه برخي‌ها سروصدا مي‌كنند و بايد توجه داشت كه دانشگاه‌هاي كشورمان بايد به گونه‌اي باشند كه اگر وارد دانشگاهي شديم، مشخص شود كه اين دانشگاه مربوط به نظام جمهوري اسلامي ايران است.

دانشجو با بيان اينكه معتقديم كه بايد در دانشگاه‌ها سالم‌سازي كنيم، اظهار داشت: با اين حال برخي‌ها معتقدند كه اين حركت به معناي بي‌اعتمادي به اساتيد و دانشجويان است، اما سوال اين است كه اگر پدر و مادري نسبت به معاشرت فرزندشان حساس باشند، به اين معني است كه به فرزند خود اعتماد ندارند؟

وي با تاكيد بر اينكه اصلاح مناسبات و معاشرت‌ها در دانشگاه‌ها به معناي توهين به دانشجويان، اساتيد و كارمندان نيست، اظهار داشت: آيا اين توهين به دانشگاهيان نيست كه در دانشگاه‌هاي كشورمان ظواهر غربي موجود است؟

وزير علوم با بيان اينكه برخي‌ها معتقدند تفكيك جنسيتي توهين به دانشگاهيان است، افزود: آيا حق انتخاب دادن در اين خصوص به دانشجويان توهين به حساب مي‌آيد؟ برخي‌ها معتقدند در خصوص تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها قانوني وجود ندارد كه بايد پرسيد آيا قانون الزام كرده است كه دانشجويان دختر و پسر با يكديگر تحصيل كنند؟ آيا قانوني داريم كه در كلاس درس دختران و پسران بايد حتماً در كنار يكديگر بنشينند؟

دانشجو در همين زمينه تأكيد كرد:‌ در بحث تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها طبق مصوبه صد و بيست و يكمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ششم مردادماه سال ۶۶ قوانيني صادر شده است كه اين مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد طبق قانون در دانشگاه‌ها اجرايي شود.

وي با بيان اينكه در بند اول اين مصوبه در خصوص حفظ برخوردها و معاشرت‌ها در دانشگاه‌ها آمده است كه "دانشجويان زن و مرد لازم است در كلاس‌هاي درس در دو رديف جداگانه بنشينند "، گفت: در تبصره اين بند آمده است كه "هرگاه براي دانشگاهي جدا كردن كلاس‌هاي مختلط زنان و مردان ميسر باشد و مشكلي از لحاظ بودجه و كيفيت تحصيل به وجود نياورد، كلاس‌ها بايد جدا شوند ".

وزير علوم در ادامه به بند ۴ اين مصوبه اشاره كرد و يادآور شد:‌ در اين بند نيز چنين آمده است كه "در محيط ‌هاي تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها، هرگاه ازدحام زنان و مردان دانشجو صورت گيرد بايد محيط‌ هاي جداگانه براي‌ آنان در نظر گرفته شود ".

دانشجو با بيان اينكه در بند ۵ اين مصوبه آمده است كه "لازم است كه دانشجويان مرد و زن از آزمايشگاه‌ها، كارگاه‌ها، سالن‌هاي تشريح، اتاق كامپيوتر و... حتي‌المقدور در نوبت‌هاي خاص و به صورت جداگانه استفاده كنند "، يادآور شد: در بندي ديگري از اين مصوبه آمده است كه "دانشجويان مرد و زن لازم است در گروه‌هاي مجزا به فعاليت‌هاي گروهي و دانشجويي از قبيل انجام پروژه‌ها، طراحي و كارهاي عملي بپردازند مگر اينكه جدا كردن زن و مرد منجر به انحلال و يا تعطيلي كلاس شود ".

وي در ادامه خطاب به رؤساي دانشگاه‌ها تصريح كرد: در بخش ديگري از اين مصوبه آمده است كه "رؤساي دانشگاه‌ها بايد تدابيري اتخاذ كنند كه در محيط‌ هاي اداري با توجه به امكانات موجود از اختلاط غيرضروري زن و مرد و تا جايي كه منجر به تعديل كار نشود جلوگيري به عمل آيد و همچنين مسئولان مرد بايد مسئول دفتر مرد داشته باشند ".

وزير علوم با بيان اينكه در بند ۱۱ اين مصوبه آمده است كه "در اماكن عمومي مانند قرائت‌خانه كتابخانه‌ها، خوابگاه‌ها و سالن‌هاي غذاخوري بايد دانشجويان زن و مرد جدا باشند " اظهار داشت: در بند ۱۲ اين مصوبه نيز تاكيد شده است كه "روابط اساتيد، دانشجويان و كاركنان بايد مطابق با اخلاق اسلامي باشد و هركس خلاف آن مشاهده كرد بنابر اصل نهي از منكر به متخلفان تذكر داده و اگر رفع نشد كميته انضباطي تصميم‌گيري خواهد كرد ".

دانشجو با تاكيد بر اينكه موارد ياد شده جزء قانون هستند و اين قوانين روشن و واضح هستند، تاكيد كرد: برخي‌ها عادت كرده‌اند تنها در فضايي كه براي آنان ترسيم شده است، حركت كنند.

وي با بيان اينكه رئيس دانشگاه اگر از طريق گروه‌هاي آموزشي و روساي دانشكده‌ها مديريت نكند، چگونه مي‌تواند به مديريت دانشگاه بپردازد؟، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال ۱۱ سال تغييري در تركيب هيئت علمي يك دانشگاه ايجاد نشده است، چه اشكال دارد دانشجويي كه به طور مثال در دانشگاه شاهرود مشغول تحصيل است به دانشگاه هم‌ترازي مانند ساري منتقل شود؟ چه اصراري بر جدا كردن دانشجويان از خانواده‌هايشان است؟ با طرح بحث بومي‌گزيني مطمئناً در بحث خوابگاه‌ها، مسائل فرهنگي و... صرفه‌جويي خواهد شد.

وزير علوم با بيان اينكه معتقديم نسبت دختر و پسر بايد در برخي رشته‌ها مشخص باشد، اما برخي‌ها مخالفت مي‌كنند، گفت: آيا خوب است بيشتر پرستاران مرد باشند؟ كجا افتخار است كه ۷۰ درصد دختران در دانشگاه‌ها تحصيل كنند و تنها ۳۰ درصد پسران در اين دانشگاه‌ها مشغول تحصيل باشند و مطمئناً بايد اين رويه تغيير پيدا كند.

دانشجو در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: تفاوت ميان دانشگاه‌هاي شهرهاي مختلف چيست كه دانشجويان از خانواده‌هاي خود براي تحصيل جدا مي‌شوند؟ چرا به جاي تشويق و ترغيب، برخي‌ها سعي دارند از مسئولان انرژي بگيرند؟ بايد توجه داشت كه اين‌گونه افراد سعي دارند مسائل را از اصل به فرع منحرف كنند.