۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴

امیدهای ایران به گوچی در جام جهانی

حضور رضا قوچان نژاد در چارلتون انگلیس همراه با ریسک زیادی بود تا امیدهای ایران برای حضوری موفق در جام جهانی زنده نگه داشته شود.
کد خبر : ۱۶۶۹۱۴
صراط: ماه ژانویه پیش از جام‌ جهانی زمانی برای رویا پردازی و جابه‌جایی بازیکنانی است که می‌خواهند در این تورنمنت بدرخشند. شانس نهایی برای بازیکنانی است که دوست دارند جایی برای خود در ترکیب تیم‌های ملی کشورشان بیابند.

دقیقه‌ها بیش از موفقیت برای آنها اهمیت دارد و زمان بیش از ساعت‌ها مفهوم پیدا می‌کند. برخی از بازیکنان که در نقل و انتقالات تابستانی به نظر می‌رسد که خارج از دسترس هستند به یک هدف بزرگ بدل می‌شوند. بازیکنان و باشگاه‌ها در این زمینه قمار می‌کنند و ریسک‌های حاصل را می‌پذیرند.

با توجه به فصل نقل و انتقال‌های گذشته، چیزی که در خبرها زیاد مورد توجه قرار نگرفت شانس تیم‌های بوسنی و هرزگوین، نیجریه، آرژانتین و ایران در جام جهانی بود.

رضا قوچان نژاد، مهاجم 26 ساله ایران، بازیکنی که تیم ملی ایران را به جام جهانی 2014 برزیل برد، رویای حضور خود در فوتبال انگلیس را جامه عمل پوشاند. قوچان نژاد اما راهی لیگ برتر نشد. «گوچی» خود را به میانه‌های جدول لیگ دسته اول انگلیس برد و با چارلتون قرارداد بست که برای عدم سقوط به دسته دوم می‌جنگد.

هر کسی که بازی‌های ایران در مقدماتی راهیابی به جام جهانی برزیل را تماشا کرده باشد، بدون شک از حضور این بازیکن در دسته اول انگلیس شگفت‌ زده می‌شود. گلِ او بود که ایران را به برزیل رساند. سرعت زیاد و ظرافت کار قوچان نژاد موجب گلزنی او و صعود تیمش شد.

دیدار پایانی ایران در مرحله مقدماتی مقابل کره جنوبی در خاک کره برگزار شد که شاید سخت‌ترین دیدار در قاره آسیا باشد. ایران، کره و ازبکستان همگی شانس صعود مستقیم و یا رسیدن به مقام سوم و رفتن به پلی آف را داشتند. حضور در پلی آف چیزی نبود که این تیم‌ها آن را دوست داشته باشند.

ایران به همراه کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی و جنجالی خود در تهران با نتیجه یک بر صفر مقابل کره جنوبی به برتری رسیده بود. سرمربی کره پیش از آغاز دیدار برگشت اعلام کرده بود کی‌روش باید جام جهانی را از تلویزیون تماشا کند! سون هیونگ مین، کاپیتان کره جنوبی پا را یک قدم فراتر گذاشته و گفته بود در دیدار برگشت همه کار خواهند کرد تا کی‌روش در در زمین خون گریه کند اما این گوچی بود که در دیدار با کره درخشید و با سرعت بالای خود توپ را تصاحب کرد و با ضربه‌ چرخشی پای چپ دروازه کره را باز کرد.

قوچان نژاد متولد تهران است اما وقتی پسر کوچکی بود به همراه خانواده‌اش به هلند مهاجرت کرد. او در هلند رشد کرد و یاد گرفت که چطور ویولن بنوازد. او سپس روی فوتبال تمرکز کرد و به تیم هیرنوین راه یافت و سرانجام سر از استاندارد لیژ درآورد.

استعداد او در سن پایین خود را نشان داد. گوچی برای تیم‌ ملی هلند در رده‌های زیر 16، 17، 18 و 19 به میدان رفت. او در گفت‌وگویی که اخیرا با دیلی میل انجام داد اعلام کرد «برایم خیلی ساده بود که تیم ملی ایران را انتخاب کنم. من با فرهنگ دو کشور رشد کردم اما در اعماق قلبم غرور ایرانی وجود دارد.»

مسابقه‌های راهیابی به جام جهانی در آسیا از ژوئن 2011 آغاز شد و در نوامبر 2013 به پایان رسید. فواصل زیاد بین کشورها و مسافرت‌های طولانی برای انجام دیدارها موجب از دست رفتن انرژی بازیکنان می‌شود. رویارویی با تیم‌های عربی نیز از نظر سیاسی همواره برای ایران همراه با دردسرهای فراوانی بوده است. این موضوع زمانی تشدید می‌شود که ایران برای دیدارهای خود راهی خاک این کشورها می‌شود.

کارلوس کی‌روش در این زمینه گفت‌وگویی با نشریه فیفا انجام داد و در این خصوص گفت: مسابقه‌های راهیابی به جام جهانی مسیری بود که از جهنم می‌گذشت اما اکنون ابتدای حضور در بهشت هستیم.

جهنم. شکنجه. نامش را هرچه دوست دارید بگذارید اما ایران به همراه کی‌روش به عنوان تیم نخست از گروه خود راهی جام جهانی شد. پس از شروعی ناموفق، گوچی در سه دیدار پایانی تیم ملی ایران برای آنها گلزنی کرد که شامل گلِ حساس او مقابل قطر و کره جنوبی نیز بود.

قوچان نژاد اکنون در ترکیب چارلتون نیز شروع درخشانی نداشته است. او هنوز برای تیمش گلزنی نکرده اما چارلتون به یک چهارم نهایی جام حذفی رسیده است. در ماه ژوئن، گوچی مقابل بازیکنانی نظیر لیونل مسی، سرجیو آگوئرو، کارلوس توز و ادین ژکو قرار خواهد گرفت. هر دقیقه حضور گوچی در لیگ دسته اول انگلیس برای تیم ملی ایران جهت زنده نگه داشتن امیدهایش برای رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی ارزشمند است. آنها می‌توانند با انجام این کار تاریخ‌ساز شوند. پس از آن گوچی، چارلتون و تیم ملی ایران متوجه خواهند شد که آیا این ریسک جواب داده است یا نه.

منبع: فارس