۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵

کاری کنیم جشنواره امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر باشد

رئیس سازمان سینمایی گفت: از آنجا که جشنواره امام رضا(ع) غیردولتی است، باید تمام استا‌ن‌ها بسیج شوند و ضمن استفاده از ظرفیت‌های سازمان، کاری کنیم جشنوار امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر برگزار شود.
کد خبر : ۱۶۷۲۶۸

صراط: جلسه کارگروه سینمایی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

* فعالیت 85 دبیرخانه دائمی در جشنواره‌ امام رضا(ع)

جعفری در ابتدای این جلسه با اشاره به همکاری بیش از 365 نهاد، ‌ارگان و سازمان با جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: یکی از مجاری بسیار مهم برای گسترش فرهنگ رضوی در جامعه، ساخت فیلم‌های مرتبط با این موضوع است. به همین منظور یکی از 9 کارگروه فعال در جشنواره امام رضا(ع)، کارگروه سینمایی به ریاست آقای دکتر ایوبی است.

وی با اشاره به برپایی 85 دبیرخانه دائمی برای دریافت آثار جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) در سراسر کشور گفت: دبیرخانه فیلم کوتاه رضوی در یزد در دوره گذشته 205 فیلم کوتاه دریافت کرد که آمار قابل قبولی محسوب می‌شود و از نظر کیفی نیز برخی فیلم‌ها در سطح بسیار مطلوبی قرار داشتند. همچنین جشنواره‌ پویانمایی رضوی در گلستان و جشنواره نماهنگ رضوی در لرستان نیز آثار قابل‌ توجهی دریافت کردند که حکایت از روند رو به رشد جشنواره دارد.

* حمایت مرکز گسترش سینمای تجربی از برگزیدگان جشنواره امام رضا(ع)

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در ادامه این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: یکی از آفات جشنواره‌ها این است که پس از برگزاری مراسم اختتامیه از برگزیدگان سراغی نمی‌گیرند و آن‌ها را به حال خود رها می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در مرکز گسترش می‌توانیم از برگزیدگان حوزه‌های مستند، فیلم کوتاه و پویانمایی رضوی دعوت کنیم  تا در راستای همان فعالیت خویش به تولید کار‌های دیگری با موضوع فرهنگ رضوی بپردازند. این اقدام حمایتی از افراد علاقمند است تا آنها از مسیر خارج نشوند و در این راستا، طرح‌های این عزیزان در اولویت رسیدگی قرار دارد.

* کاری کنیم جشنواره امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر باشد

ایوبی در این جلسه از سیدجواد جعفری که 12 سال چراغ جشنواره امام رضا(ع) را روشن نگه داشته است،‌ تقدیر کرد و گفت: «شمش‌الشموس» سکه هویت ما ایرانی‌هاست و باید کاری کنیم که همه مردم احساس کنند در کشور امام رضا(ع) ‌زندگی می‌کنند.

وی به بیان تجربه خود از حضور در عتبات عالیات پرداخت و ادامه داد: ‌شیعیان خارجی، ایران را به نام امام رضا(ع) ‌می‌شناسند و برای زیارت این امام همام به کشورمان سفر می‌کنند. بنابراین مسئولیت ما فرهنگ‌سازی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از این نعمت است.

ایوبی، برگزاری جشنواره امام رضا(ع) را مقدمه هویت‌سازی برای نسل جوان دانست و بر برگزاری کلان این جشنواره و عدم تنزل آن حتی در برنامه‌های استانی تأکید کرد.

وی گفت: ‌باید تلاش کنیم ضمن اینکه جشنواره در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، اما سطح آن به صورت ملی باشد، ‌بنابراین باید سطح استان را در سطح ملی ارتقاء دهیم.

به گفته رئیس سازمان سینمایی، در جشنواره‌های دولتی این ملاحظه وجود دارد که عده‌ای نمی‌خواهند در آن شرکت کنند، اما از آنجا که جشنواره امام رضا(ع) غیردولتی است، آرزومندیم هویتی مستقل یا نیمه‌مستقل پیدا کند. به همین منظور، باید تمام استا‌ن‌ها بسیج شوند و ضمن استفاده از ظرفیت‌های سازمان کاری کنیم جشنواره امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر برگزار شود.

ایوبی ارتقای سطح جشنواره را سبب تقویت حضور چهره‌های مختلف دانست و ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی در سایر کشورها گفت: باید در عرصه بین‌الملل فراخوان دهیم و ذهن شیعیان و ایرانی‌های خارج از کشور را با شخصیت و معنویت امام رضا(ع) پیوند بزنیم. در واقع با این اقدام آنها از فرهنگ دینی فاصله نمی‌گیرند و در حقیقت رسالت جشنواره نیز درگیرکردن ذهن مردم است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تولید فیلم دینی گفت: ایشان معتقدند که ما یک سلسله اصول و ارزش‌هایی مانند کرامت، راستگویی و احترام به پدر و مادر داریم که همگی از مصادیق دین هستند، بنابراین اگر با این نگاه ببینیم، آثاری مروج اخلاق رضوی نیز در دایره آثار جشنواره قرار می‌گیرند و شاهد حضور آثار بیشتری خواهیم بود.

ایوبی در پایان ضمن معرفی «محمد حیدری» دبیر اسبق جشنواره تئاتر فجر به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در جشنواره امام رضا(ع)، اظهار امیدواری کرد بتواند در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوزه این جشنواره حضور یابد.


منبع: تسنیم