۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴

ابلاغ بخشنامه تمهیدات سفر‌های نوروزی

وزیر راه با اشاره به ابلاغ بخشنامه اتخاذ تمهیدات فوری برای شب عید، بر لزوم جابه‌جایی مسافر توسط شرکت‌های با سابقه درخشان تأکید کرد و گفت: برنامه‌ داریم متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما را پس از نوروز در اردیبهشت ۹۳ اجرایی کنیم.
کد خبر : ۱۶۷۳۸۸
صراط: عباس آخوندی امروز در حاشیه ششمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در جمع خبرنگاران‌ درباره متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما، اظهار داشت: این پروسه از اردیبهشت سال آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار بود در سال اول برنامه پنجم ‌متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما صورت گیرد اما هنوز اجرا نشده است.

آخوندی بیان کرد: در حال حاضر تمام محاسبات مربوطه انجام شده است، بر این اساس اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه در اردیبهشت ماه سال آینده ‌کلید می‌خورد.

* رایزنی با بنیاد برای تسریع در ارائه برنامه‌ای برای تکمیل ‌آزادراه تهران-شمال

وی در مورد سرنوشت اجرای آزادراه پرحاشیه تهران- شمال توضیح داد: بررسی‌های جامعی در این زمینه انجام شده ‌و با رئیس بنیاد مستضعفان نیز جلساتی داشته‌ایم.

آخوندی ادامه داد: قرار شده است که بنیاد یا یک برنامه سریع ارائه کنند یا اینکه دولت برنامه خود را اتخاذ کند، بنابراین مذاکرات در حال انجام است.


وی تأکید کرد: پرونده و پروژه آزادراه تهران- شمال بسیار پیچیده و دارای مشکلات فنی و حقوقی است.

وی ادامه داد: ‌قطعه دو و سه حدود 3 درصد پیشرفت فیزیکی دارد،‌ بنابراین هم مساله فنی و هم مساله مالی مطرح است، به طوری که این پروژه بسیار گران‌ قیمت بوده و هنوز گفت‌وگوها به نتیجه نهایی نرسیده است.

* برای اجرای قانون هدفمندی در سال 93 برنامه‌ریزی دقیق داریم

وزیر راه و شهرسازی در مورد بررسی‌های کارگروه‌های هدفمندی یارانه‌ها و آثار آن برای افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی بیان کرد: تاکنون سه جلسه کارگروه حمل و نقل در این ارتباط برگزار شده، این در حالی است که کارگروه انرژی در مورد قیمت‌ها تصمیم گیری می‌کند.

وی اضافه کرد: مقرر شده است که آثار اجرایی هدفمندی در فاز دوم در حوزه حمل و نقل توسط کارگروه حمل و نقل بررسی و نتیجه آن به کارگروه انرژی ارائه شود.

آخوندی در مورد افزایش هزینه‌های حمل و نقل و نیز مسکن با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: اجرای فاز دوم در سال 93 انجام خواهد شد، بنابراین بررسی‌های تکمیلی در این زمینه انجام نشده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بدین ترتیب در این زمینه اعمال نظر نخواهند کرد و با مشخص شدن نتایج رقم‌ها را اعلام خواهیم کرد.

* ارائه برنامه‌ای پنج ساله به رئیس جمهور برای نوسازی انواع ناوگان حمل کالا‌

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای نوسازی انواع ناوگان مدل‌های حمل و نقلی، افزود: ناوگان‌های باری ایران بسیار ضعیف است و از جهت مصرف سوختی بالا حدود یک‌ونیم برابر استاندارد دارند ضمن آنکه از جهت ایمنی دارای مشکلات جدی هستند.

آخوندی ادامه داد: کاهش سن ناوگان حمل و نقل و نوسازی از محورهای اصلی در دستور کار است و قرار است در این‌باره برنامه‌ای اجرایی طی یک دوره پنج ساله به رئیس جمهور ارائه شود.

* ابلاغ بخشنامه اتخاذ تمهیدات برای شب عید/حمل و نقل توسط شرکت‌های با سابقه درخشان

وزیر راه و شهرسازی درباره تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای انجام مسافرت‌های نوروزی بیان کرد: سه هفته پیش بخشنامه بازنگری شریان‌های اصلی راه‌ها را به استان‌های کشور را ابلاغ کردیم، در عین حال بر اساس این بخشنامه تمهیدات فوری برای شب عید تدارک دیده شده که در این راستا گزارشات استانی اخذ و اعتبارات استانی ارسال شده است و در قالب بخشنامه‌ای تمام حمل و نقل‌ها باید توسط شرکت‌های مسافربری با سابقه انجام شود.

* افزایش‌ تسهیلات 35 میلیون تومانی خرید مسکن بستگی به شهرها و نهادهای مختلف دارد

وی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی همواره برای افزایش وام خرید مسکن تقاضا دارد؛ اعتقاد دارم که این موضوع باید به صورت تدریجی و طی گفت‌وگوهای مستمر با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به نتیجه برسد.

وی افزود: لازم است که تسهیلات خرید مسکن حدود 50 درصد قیمت مسکن یک خانوار با درآمد متوسط را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: میزان افزایش مبلغ تسهیلات 35 میلیون تومانی خرید مسکن بستگی به شهرها و نهادهای مختلف دارد، با این وجود این میزان تسهیلات باید بتواند 40 تا 50 درصد قیمت یک خانه متوسطه خانوار با درآمد متوسط را از طریق یک پس انداز تامین کند و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را به صورت یک هدف تعقیب و پیگیری می‌کند، اما کاری مشکل است، زیرا بازار مالی مسکن توسعه نیافته است‌؛ این موضوع باید توسط شورای پول و اعتبار تصویب شود که آن هم باید قانع شوند.
منبع: فارس