۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱

صالحي به تهران بازگشت

وزير امور خارجه كشورمان پس از سفر يك روزه به الجزيره و ديدار و گفت‌وگو با مقامات الجزاير بامداد امروز (چهارشنبه) به تهران بازگشت.
کد خبر : ۱۶۷۵۶
به گزارش صراط نيوز به نقل از فارس، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان دوشنبه شب به منظور انجام سفر رسمي يك روزه و ديدار و گفت‌وگو با مقامات الجزاير عازم الجزيره شد.
رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ديروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص سفر علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان به الجزيره، گفت: اين سفر بر اساس برنامه‌ريزي قبلي و براي افزايش همكاري‌ها به ويژه در رابطه با همكاري‌هاي اقتصادي كه از قبل پروژه‌هاي بزرگي تعريف شده، صورت گرفته است.
وي افزود: در كنار بحث روابط دو‌جانبه، رايزني بين كشورها در رابطه با تهديدات احتمالي است كه ممكن است منطقه ما را از طرف رژيم صهيونيستي تهديد كند.
مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه رژيم صهيونيستي از تحولات خاورميانه احساس نگراني پيدا كرده و اظهاراتي را مطرح مي‌كند، ممكن است اقداماتي را دنبال كند تا موضوع اصلي از تحولات خاورميانه به سمت ديگري منحرف شود.
سخنگوي وزارت خارجه رايزني، مشورت و تماس بين كشورهايي كه از جبهه مقاومت در منطقه حمايت مي‌كنند را امري طبيعي خواند كه در دستور كار سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

براساس اين گزارش صالحي روز سه‌شنبه در الجزيره ضمن ديدار با «مراد مدلسي» همتاي الجزايري خود بر تقويت مناسبات رو به گسترش تهران و الجزيره تأكيد كرد و گفت: بايد تلاش كنيم به افق‌هاي بالاتري دست يابيم.
صالحي فرهنگ و تاريخ ضد استعماري و ديرپاي الجزاير را نيز بستر مناسبي براي برداشتن گام‌هاي بلند در جهت منافع دو ملت و دو كشور دانست.
مدلسي وزير امور خارجه الجزاير نيز در اين ديدار تصريح كرد: با وجود اراده سياسي مقامات عاليه دو كشور مي‌توانيم روابط را در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي پيش ببريم.
وي افزود: خوشبختانه 80 درصد توافقات دو كشور اجرايي شده و اميدوارم در نتيجه مذاكرات فيمابين ديگر توافقات نيز عملي و محقق شود.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين با احمد اويحيي نخست‌وزير الجزاير ديدار و گفت‌وگو كرد.
نخست‌وزير الجزاير در اين ديدار خواستار استفاده از تجربيات جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي علمي و فناوري شد و گفت: خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران علي‌رغم چالش‌هاي فراوان پس از انقلاب، گام‌هاي بلندي در زمينه رشد و توسعه، برنامه‌هاي علمي و فناوري برداشته و ما مايليم از اين تجربيات استفاده كنيم.
نخست‌وزير الجزاير همچنين در اين ديدار اعلام كرد: ما همواره در كنار شما بوده‌ايم و با توجه به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران استفاده از انرژي هسته‌اي صلح‌آميز حق شماست.
صالحي هم گفت كه جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري با الجزاير در تمامي امور و بدون هيچگونه محدوديت است و بايد براي كاهش و رفع هر گونه موانع احتمالي تلاش كرد.

ديدار با «عبدالقادر مساهل» وزير مشاور در امور خارجه و مسئول امور كشورهاي آفريقايي و مغرب عربي از ديگر برنامه‌هاي سفر يك روزه صالحي به الجزيره بود. در اين ديدار بر تأسيس صندوق مشترك همكاري دو كشور تأكيد شد.

علي‌اكبر صالحي همچنين با عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير ديدار و گفت‌وگو كرد و در اين ديدار آخرين تحولات منطقه و عرصه بين‌المللي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وزير امور خارجه كشورمان پس از ديدار و گفت‌وگو با مقامات عالي‌رتبه الجزاير سه‌شنبه شب با بدرقه عبدالقادر مساهل وزير مشاور در امور خارجي الجزاير اين كشور را به مقصد ايران ترك كرد و بامداد امروز (چهارشنبه) وارد تهران شد.