۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶

ساخت‌روغن موتور مجهز به نانوذرات کروی

عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: روغن موتور مجهز به نانوذرات کروی جهت کاهش ضریب اصطکاک و سایش در اجزای متحرک در پژوهشگاه مواد وانرژی تولید شد.
کد خبر : ۱۶۸۲۲۱
صراط: به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد وانرژی، محمد امینی مجری این طرح با اشاره به کاربرد این محصول در خودرو سازی (روانکاری)، اظهارکرد: استفاده از نانوذرات کروی در روغن موتور، راهکار مناسبی جهت کاهش ضریب اصطکاک و سایش در اجزای متحرک (مثل اجزای موتور در وسایل نقلیه) می باشد.

وی با اشاره به نقش خنک کنندگی این نوع روغن موتور، افزود: این روغن موتور، باعث افزایش توان و گشتاور موتور، کاهش میزان گازهای نفوذی در کارتر(بلوبای)، کاهش آلاینده های خروجی موتور و مصرف سوخت می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی این پژوهشگاه خاطر نشان کرد: روانکاری موتور خودرو باعث بهره وری بیشتر و حفظ کارایی و تداوم عمرمفید آن می گردد و یکی از روش های کاهش بیشتر اصطکاک و حرارت درون موتور می تواند با استفاده از توزیع نانوذرات کروی در روغن موتور صورت پذیرد.

وی افزود: با توجه به نقش پرکنندگی نانوذرات، افزودن آن به روغن موتور، باعث پرکردن سطوح ناصاف اجزای موتور وکاهش اثر اصطکاک و سائیدگی و درنتیجه پائین آمدن دمای موتور می شود.

امینی با بیان اینکه موضوع نانو روانکارها و همچنین نقش نانوذرات به عنوان افزودنی در روغن موتور در دنیا و به ویژه در کشورمان مبحث جدیدی می باشد، تاکید کرد: این اثرنانوذرات همراه با نقش روان کنندگی روغن موتور باعث کاهش مصرف سوخت و آلاینده های خروجی درخودروها می شود.

منبع: تسنیم