۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶

قرائتی:خنده حلال در جامعه نهادینه شود

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در همدان گفت: هنوز نتوانستیم در جامعه خنده حلال تولید کنیم در حالی که می توان از راه حلال نشاط و شور اجتماعی را در جامعه نهادینه کرد.
کد خبر : ۱۶۸۴۰۷
صراط حجت الاسلام محسن قرائتی ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره ملی فرهنگی هنری نماز در همدان اظهار کرد: خداوند نخستین هنرمند بوده و نماز را به زیبایی هنر نمایی کرده است.

وی افزود: در اذان واژه هایی وجود دارد که سرشار از معانی عمیق فلسفی، هنری، دینی و اجتماعی است که همه اقشار جامعه را به سوی نماز سوق می دهد.

قرائتی تصریح کرد: نماز از نظم و زیبایی شگرفی برخوردار است ضمن اینکه جلوه ای از هنرمندی خداوند است که موارد مختلفی مانند نظم و انضباط، مردمی بودن، ارتباط مستقیم با همه، لقمه حلال، کمک به فقرا، معاد، ازدواج، طهارات و غیره را در بر گرفته است.

وی با اشاره به جاری بودن واژه هایی مانند توحید و معاد در نماز گفت: افراد باید به فلسفه واقعی نماز در جامعه پی ببرند تا به سمت آن سوق یابند.

وی با اشاره به اینکه نماز از آهنگ و ریتم زیبایی برخوردار است، افزود: حقوق همه افراد اعم از کودک تا سالخورده در نماز گنجانده شده و هر آنچه که از زیبایی و هنر به نظر میرسد در نماز آمده است و باید با چشم باز به نماز نگاه کرد.

قرائتی با اشاره به روز درختکاری گفت: در این روز نهال های بسیاری در اماکن مختلف کاشته می شود اما بهتر است تا این درختان با ثمره بوده و درختان میوه باشند تا علاوه بر ایجاد پاکی و طراوت در جامعه و سرسبزی ثمره ای نیز برای افراد جامعه داشته باشد.

وی اظهار کرد: پول زکات را نباید در هر جایی هزینه کرد چرا که برخی با پول زکات حسینیه ای می سازند که در سال تنها 10 روز مورد استفاده واقع می شود، در حالی که می توان با آن هزینه، مسجدی در شأن مسلمانان ایجاد کرد.

وی با اشاره به ساخت و ساز ها در عصر حاضر بیان کرد: متاسفانه در ساخت و ساز های جدید اثری از سیمای اسلامی در ساختمان ها و شهر ها دیده نمی شود و علی رغم زحماتی که برای شهر سازی انجام می شود این ساختمان ها هیچ سیمای اسلامی ندارد.

قرائتی تصریح کرد: درست است که نماز سرشار از هنر های چندگانه بوده اما باید دقت شود که این هنر به راه کج نرود.

قرائتی با ابراز تأسف از اینکه افراد برای شاد بودن و خندیدن به سمت کار حرام می روند گفت: هنوز نتوانستیم در جامعه خنده حلال تولید کنیم و این از ناتوانی بوده ضمن اینکه افراد برای خندادن یکدیگر نباید کسی را تمسخر کنند.

وی با اشاره به اینکه می توان از راه حلال نشاط و شور اجتماعی را در جامعه نهادینه کرد افزود: مسئله هنر در جامعه مهم بوده و افراد هنرمند باید به اخلاق و منش متعهد بوده و نباید طوری باشد که به هر قیمتی افراد را خنداند.

قرائتی اعلام کرد: زیبایی و هنر در جامعه مطلوب است اما نباید اصل و فایده را فدای آن کرد .

وی تصریح کرد: اصراف در بین مردم ایران زیاد است که این با فرهنگ دینی ما مغایر است و  مصرف انرژی های مانند گاز در کشور ما بسیار زیاد بوده مانند اینکه مصرف گاز در ایران برابر با مصرف گاز در کشور چین است.

قرائتی گفت: برخی اعمال و کار ها بر خلاف طبیعت، فطرت و استاندارد در جامعه انجام می شود و باید طوری عمل شود که هنر ماندگار شود.

منبع: تسنیم