۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۹

گزارشی‌ازتوصیه‌های‌مراجع‌به‌وزیرعلوم+عکس

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز پنجشنبه برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علماء به شهر قم رفت و با 9 تن از مراجع عظام و علماء دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر : ۱۶۸۴۶۷
صراط: دکتر رضا فرجی‌دانا در سفر یک روزه خود به قم -زادگاه خود- با مراجع عظام و حضرات آیات صافی گلپایگانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، وحید خراسانی، علوی گرگانی، آملی لاریجانی، مکارم شیرازی، هاشمی شاهرودی و حجت‌الاسلام شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار با استاندار، روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و حوزوی استان قم و زیات حرم حضرت معصومه (س) از دیگر برنامه‌های وزیر علوم در سفر به شهر قم بود.

در این سفر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی، محمدحسین امید معاون اداری و مالی، عبدالحسین فریدون مدیر کل حوزه وزارتی و برخی دیگر از مسئولان وزارت علوم فرجی‌دانا را همراهی کردند.

در این دیدارها دکتر فرجی دانا ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی ماه‌های اخیر، بهره گیری از ارشادات حضرات آیات را جهت به سرانجام رساندن وظایف محوله بسیار راهگشا دانست و از ایشان دعا برای توفیق در این امر را مسئلت نمود.

بر اساس این گزارش وزیرعلوم در ابتدای ورود به شهر قم به دیدار حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران رفت و پس از آن با آیات عظام صافی گلپایگانی و جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر علوم در این سفر نماز ظهر و عصر را به امامت آیت‌الله جوادی آملی در موسسه اسراء اقامه کرد.

فرجی‌دانا علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) و برگزاری نشست با روسای مراکز آموزش عالی و حوزوی قم، در ادامه سفر خود با حضرات آیات موسوی اردبیلی، وحید خراسانی، هاشمی شاهرودی و علوی گرگانی نیز دیدار کرد و ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های وزارت علوم از توصیه‌های این بزرگواران بهره‌مند شد.

در ادامه سفر یک روزه وزیر علوم و هیات همراه با شرکت در مراسم چهلم رحلت آیت‌الله حاج سید حسن موسوی کرمانی که در حسینیه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد، با معظم له نیز دیدار و از بیانات ایشان بهره‌مند شد.

دیدار با آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه آخرین دیدار وزیرعلوم در سفر امروز خود به شهر قم بود که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

حضرات آیات و علما چه توصیه​ای به وزیر علوم داشتند؟

سفر وزیر علوم به قم

تعامل و ارتباط علمی میان حوزه و دانشگاه توسعه یابد

حجت الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در دیدار وزیر علوم یکی از ظرفیت‌های مهم علمی را تعامل میان حوزه و دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: باید تعامل و ارتباط علمی میان حوزه و دانشگاه توسعه یابد، گرچه در سالهای گذشته این تعامل و ارتباط تنگاتنگ وجود داشته است اما باید همکاری میان حوزویان و دانشگاهیان در توسعه و پیشرفت علم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: حفظ وحدت حوزه و دانشگاه از ملزومات مهم در جامعه است که این مهم می طلبد تا با تقویت تعامل و همکاری میان این دو نهاد، شاهد توسعه و پیشرفت و تعالی در کشور باشیم.

تاکید صافی‌گلپایگانی بر گسترش علم‌ و اخلاق در دانشگاه‌ها

سفر وزیر علوم به قم

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار خطاب به وزیر علوم با بیان اینکه شغل شما اهمیت بسیار زیادی نسبت به سایر مشاغل دارد، گفت: در این شغل هم علم و هم اخلاق وجود دارد که اگر در این حوزه موفقیت داشته باشیم تمامی موفقیت‌های دیگر فراهم می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در اسلام مسئله علم و اخلاق از اهم مطالب مورد توجه و تاکید است اظهار کرد: ما در هیچ رشته‌ای نباید از دنیا عقب‌مانده باشیم، بلکه باید جلوتر از دیگران حرکت کنیم و دیگران از دستاوردهای ما استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ممکن است در دانشگاه‌ها کمبودهایی باشد تصریح کرد: افراد متدینی که می‌دانند در این حوزه باید زحمت بکشند و کار کنند باید تلاش کنند تا نواقص در هر دو جنبه علمی و اخلاقی برطرف شود.

صافی‌گلپایگانی با تاکید بر اینکه کسانی که دانشگاه‌ها را مدیریت می‌کنند باید متدین بوده و جوانان ما نیز باید مسلمان باشند گفت: همه این افراد باید علاقمند به مملکت باشند و هر مسلمانی باید به مسئله علم و اخلاق اهمیت دهد. بنابراین همه ما انتظار داریم در این پست به گونه‌ای عمل کنید که اسباب خوشحالی و خوشبختی همه مخصوصا امام زمان (عج) باشد چرا که صاحب همه اینها امام زمان است و گمان نمی‌کنم کسی از پیشرفت جوانان مسلمان ما مثل امام زمان (عج) خوشحال شود.

این مرجع تقلید با آرزوی توفیق برای مسئولان این حوزه اظهار کرد: هر کسی که در این زمینه کوتاهی کند نزد خدا و مردم مقصر است. بنابراین ما باید در دانشگاه‌ها مواظب باشیم که رشته‌هایی که مورد نیازند راه‌اندازی شوند. نباید جوانان را در رشته‌ای معطل کنیم که در نهایت زمینه استفاده از آنها وجود نداشته باشد، چرا که رشته‌هایی وجود دارد که همه مملکت به آن احتیاج دارد و ما باید آنها را سر و سامان دهیم.

صافی‌گلپایگانی با بیان اینکه من و همه ما باید برای دانشجویان، اساتید و مسئولان این امر دعا کنیم تاکید کرد: تمامی مسائل باید به گونه‌آی باشد که ما در علم و اخلاق کمبودی نداشته باشیم.

سفر وزیر علوم به قم

باید مجدانه در جهت تدین دانشگاهیان گام برداریم

آیت‌الله جوادی‌آملی استاد برجسته حوزه های علمیه نیز در دیدار وزیر علوم از رشد و پیشرفت علمی به عنوان عامل عزت و اقتدار ملی یاد کرد و با بیان اینکه در حوزه دین، استقلال و امنیت ملی شعار ما نه شرقی و نه غربی است، گفت: دین مبین اسلام بر لزوم فراگیری علم حتی در دورترین نقاط جهان تاکید کرده است.

وی ادامه داد: در این حوزه باید طبق سند چشم انداز جهانی حرکت کرده و علاوه بر کمک کردن به کشورهای جهان، از پیشرفت‌های علمی‌شان بهره‌مند شویم.

جوادی آملی با اشاره به خصوصیات علم در اسلام، نتیجه علم بدون دین را جنگ ها و قتل عام های صده اخیر جهان عنوان کرد و افزود: سیاست های مسئولان نظام، پس از انقلاب اسلامی همواره بر مبنای عقلانیت و دین بوده است و از این رو منشا خدمات صلح‌طلبانه در سراسر جهان بوده‌ایم.

جوادی‌آملی تقلید کورکورانه و تبعیت محض را ریشه عقب ماندگی‌های علمی کشور در دوران طاغوت دانست و افزود: امروز پیشرفت‌های شگرف کشور در عرصه‌های مختلف علمی و داشتن منطق اسلامی باعث شده تا غرب راه حل دیگری جز حضور در پای میز مذاکرات نداشته باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به تلاش غرب برای جدا کردن علم و دین، همه علوم را زیرمجموعه علوم دینی دانست و افزود: درباره هرچه صحبت کنیم فعل خداست و از این رو در فلسفه الهی علم غیر دینی نداریم.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اگر دین نباشد دچار مشکلاتی همچون فرار مغزها می شویم، خاطرنشان کرد: باید مجدانه در جهت تدین دانشگاهیان گام برداریم تا زمینه های رشد و اعتلای بیش از پیش ایران اسلامی فراهم شود.

آیت الله موسوی اردبیلی

موسوی اردبیلی: به بحث اخلاق در دانشگاه‌ها نیز باید توجه جدی صورت گیرد

آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی نیز در دیدار وزیر علوم با اشاره به ضرورت توجه به علم‌اندوزی اظهار کرد:‌ از نظر سطح علمی باید مقداری وضعیت ما بهتر شود. همچنین به بحث اخلاق در دانشگاه‌ها نیز باید توجه جدی صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که تا با اتخاذ تصمیمات مناسب جایگاه علمی کشور توام با ترویج فرهنگ اسلامی بیش از پیش اعتلا یابد.

توصیه آیت‌الله وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی نیز در دیدار وزار علوم و هیات همراه ضمن استماع گزارش وزیرعلوم با بیان اینکه تعلیم و تربیت با بعد انسانیت سروکار دارد، این امر را از اهم کارها عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش اساتید و معلمان در شکل گیری شخصیت افراد جامعه در امر آموزش گفت: باید خداوند مدنظر مسئولین قرار داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ضمن توصیه قرائت روزانه قرآن کریم و هدیه نمودن آن به امام زمان (عج) تصریح کرد: قطعا با این کار نظر عنایت امام عصر(عج) نیز شامل حال مدیران بوده و ایشان را در انجام این مسئولیت خطیر یاری خواهد نمود.

هاشمی شاهرودی: به تولید علوم انسانی اسلامی توجه جدی داشته باشید

سفر وزیر علوم به قم

آیت‌الله هاشمی شاهرودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار وزیر علوم نیز نقش وزارت علوم را در تولید علوم انسانی اسلامی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تولید علوم انسانی اسلامی باید از جمهوری اسلامی ایران آغاز شود و نقش وزارت علوم در این زمینه بسیار مهم و موثر است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت و وزارت علوم تحولات اساسی در این زمینه ایجاد کنند، اظهار کرد: امروز اکثر کشورهای اسلامی در پی کسب علوم انسانی اسلامی از ایران هستند و لازم است وزارت علوم به این بخش توجه جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز مدل کاملی برای این بحث مهم و اساسی تدوین نشده است، وزارت علوم باید در این زمینه ورود پیدا کند.

آیت‌الله علوی گرگانی: مسئولان بحث دانشگاه‌های تک جنسیتی مورد توجه قراردهند

آیت‌الله علوی گرگانی

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی هم با اشاره به استفاده از همه اساتید و بزرگان در دانشگاه‌ها، گفت: یکی از اصولی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که با حضور هر مدیر جدیدی، برخی افراد کنار گذاشته می‌شوند اما باید سعی کنیم در دانشگاه‌ها از وجود همه اساتید و بزرگان بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه در کشورهای آلمان و کانادا دانشگاه‌های تک جنسیتی مورد توجه قرارگرفته‌ است اظهار کرد: این موضوع در نمرات دانشجویان بسیار تاثیرگذار بوده چرا که زمانی که دو جنس مخالف در یک جا نشسته باشند به هر طریق کششی که بین دو جنس مخالف وجود دارد نمی‌گذارد تاثیرگذاری لازم شکل بگیرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اکثریت فساد جامعه از این باب بوده است گفت: از مسئولان همیشه خواسته‌ام که بحث تک جنسیتی را مورد توجه قرار دهند. بنابراین باید برنامه‌ را به گونه‌ای پیاده کنید که اگر خلافی هم صورت گیرد به عهده خود شخص باشد و ما زمینه آن را فراهم نکرده باشیم.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به نام دکتر رضا فرجی دانا اظهار کرد: نام خانوادگی شما امیدبخش است چرا که هم فرج و هم دانایی در آن وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: اجازه ندهید فضای دانشگاه‌ها سیاسی شود باید طوری باشد که دانشجویان با سیاست آلوده نشوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: جوانان دانشگاه نباید با زنده باد ومرده باد درگیر شوند. کمال باشد، اطلاعات باشد، اما جنبه سیاسی به طوری نباشد که گروه‌هایی در مقابل همدیگر قرار بگیرند چرا که اگر فضا را به جنبه علمی تبدیل کنیم، موجب تقویت فضای دانشگاه می‌شود.

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی همچنین با بیان اینکه باید سعی کنیم دانشجویان را از افراد بومی همان شهرها انتخاب کنید گفت: این موضوع بویژه در دختران باید مورد توجه قرار گیرد چرا که رفتن به شهرهای دیگر هم مشکل‌ساز می‌شود و هم مسائل دیگر را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع در شهر قم تصریح کرد: دختر و پسری که از بیرون از قم به این شهر می‌آیند، با فضای مذهبی شهر قم آشنایی ندارند و این فضا را به هم می‌زنند چرا که نمی‌توانند خود را تطبیق دهند و همین موضوع باعث مشکلاتی می‌شود.

دیدار وزیر علوم با آیات عظام مکارم شیرازی و آملی لاریجانی

آیت الله مکارم شیرازی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه دیدار با مراجع تقلید و آیات عظام قم با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرجی دانا در حسینیه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم چهلم رحلت عالم ربانی مرحوم آیت‌الله حاج سید حسین موسوی کرمانی شرکت کرد.

در این مراسم که با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، وزیر علوم با این مرجع تقلید دیدار و از بیانیات معظم له بهره‌مند شد.

آیت الله آملی لاریجانی

همچنین پس از این دیدار وزیرعلوم با حضور در دفتر آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، با وی دیدار کرد که این دیدار بنا به درخواست دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

سفر وزیر علوم به قم

سفر وزیر علوم به قم

سفر وزیر علوم به قم

سفر وزیر علوم به قم

منبع: ایسنا