۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

تیموشنکو از غرب در مقابل روسیه کمک خواست

رهبر مخالفان اوکراین روز گذشته از اروپا خواست تا اقدام قاطع و جدی را در قبال تلاش های انجام شده برای پیوستن کریمه به روسیه انجام دهد.
کد خبر : ۱۶۸۵۰۱
صراط: رهبر مخالفان اوکراین روز گذشته از اروپا خواست تا اقدام قاطع و جدی را در قبال تلاش های انجام شده برای پیوستن کریمه به روسیه انجام دهد.

به گزارش رویترز، یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکراین و رهبر مخالفان این کشور هشدار داد، مسکو به دنبال تسلط بر سایر مناطق اوکراین و بی ثبات کردن جهان است. کشورهای اروپایی باید در برابر تلاش های انجام شده برای الحاق کریمه به روسیه اقدامی قاطع و جدی انجام دهد.

بر اساس این گزارش پارلمان کریمه به تازگی به طرح پیوستن کریمه به روسیه رای داده و قصد دارد همه پرسی سراسری را برای الحاق این منطقه به روسیه برگزار کند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به شدت نسبت به برگزاری همه پرسی در کریمه هشدار داده و این اقدام را نقض آشکار قوانینی بین المللی ارزیابی کرده است. تیموشنکو هشدار داد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از هرگونه موضع ضعیف اروپا در قبال تحولات کریمه سوء استفاده خواهد کرد.

تیموشنکو در سخنانی در نشست حزب خلق اروپا که بزرگترین حزب در پارلمان اروپا به شمار می رود، افزود، اگر به روسیه اجازه برگزاری همه پرسی سراسری 16 مارس (25 اسفند) را بدهیم، ثبات اوکراین و کل جهان به خطر خواهد افتاد. اگر حمایت واقعی و به موقع از اوکراین وجود نداشته باشد، بسیار سخت خواهد بود تا تاثیرات و تبعات منفی این اقدام منفعلانه را پیش بینی کنیم.

تیموشنکو گفت، اوکراین بسیار ضعیف تر از آن است که بخواهد به تنهایی در برابر مسکو بایستد. متوقف کردن اقدامات متجاوزانه روسیه تنها مساله آزادی اوکراین نیست بلکه ما از آزادی کل منطقه صحبت می کنیم. ما درباره جنگ یا صلح و ثبات در اروپا سخن می گوییم. وی از آمریکا و انگلیس به عنوان امضا کنندگان پیمان 1994 بوداپست خواست تا به وظیفه خود در قبال تامین امنیت اوکراین عمل کرده و به عنوان میانجی برای آغاز مذاکره با روسیه تلاش کنند.
منبع: تسنیم